kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۲۹۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵

باران و برف در استان‌های شمالی و غربی کشور

بارش باران در شمال کشور سبب کشته شدن یک نفر شد و بارش برف در استان‌های غربی مدارس را در برخی شهرها تعطیل کرد و خسارت‌هایی به منازل و تاسیسات شهری و روستایی وارد ساخت.
سرویس شهرستان‌ها -

به گزارش خبرنگار کیهان از ساری، بارندگی شدید که از شامگاه یکشنبه آغاز شده، مناطق مختلف مازندران را در محاصره آب قرار داده و سبب غوطه‌ور شدن معابر و خیابان‌های استان در آب، تعطیلی مدارس برخی مناطق و بروز خسارت‌هایی شده است.
مدیرکل مدیریت بحران مازندران، گفت: این میزان بارش سبب آبگرفتگی برخی مناطق شهر ساری از جمله میدان خزر شده است.
رستم زرودی میزان بارندگی شهرهای نوشهر و چالوس در غرب استان مازندران را 90 میلی‌متر بیان کرد و گفت: بارندگی در شهر چالوس سبب آبگرفتگی در حوزه شهری اشکاردشت و بخشی از خیابان 17 شهریور شده و موجب سرریز شدن آب رودخانه به داخل شهر شده است.
وی عنوان کرد: شهر هچیرود شهرستان چالوس نیز دچار آبگرفتگی معابر شده و روستاهای خرمنه، خرمنه علیا، مهدی‌آباد و بخشی از روستای عربخیل دچار آبگرفتگی معابر شده است.
زرودی گفت: به دلیل آبگرفتگی تونل بزرگراه تهران - شمال در شهرستان چالوس، از سمت شمال به جنوب کمربندی بسته است و ورودی چالوس به نوشهر نیز مسدود است.
مدیرکل مدیریت بحران مازندران ادامه داد: بارندگی شدید در شهرستان نوشهر در حوزه بهجت‌آباد سبب آبگرفتگی و ریزش دیوار منازل شده است و روستای مارگیرده نیز دچار آبگرفتگی است.
وی افزود: متاسفانه در شهر عباس‌آباد به دلیل شستگی، ریزش و آوار دیوار یک واحد مسکونی فرسوده که سه کارگر در آن سکونت داشتند، یک جوان 31 ساله اهل اردبیل فوت کرد.
زرودی ادامه داد: برخی روستاهای عباس‌آباد و سلمانشهر دچار آبگرفتگی شده ولی با این حال هیچ معبری بسته نشده و آب، برق و گاز نیز دایر است.
وی گفت: تاکنون گزارشی از مسدود شدن راه‌ها در ارتفاعات نشده است و بارش باران و برف در  این مناطق توامان است.
بر اساس این گزارش، مدارس در شهرهای نوشهر، چالوس و عباس‌آباد به دلیل شدت  بارش باران و آبگرفتگی معابر تعطیل شدند. مدیرکل راه و شهرسازی گفت: طغیان رودخانه ماچیان رودسر سبب مسدود شدن محور ارتباطی رحیم‌آباد - رودسر شد. وی افزود: بارش باران سبب رانش کوه در محور پونل به هروآباد شد اما این حادثه مشکل جدی به وجود نیاورد و نیروهای راهداری مشغول پاکسازی منطقه هستند. به گزارش خبرنگار کیهان از اردبیل، با ورود سامانه بارشی به استان اردبیل این استان چهره زمستانی به خود گرفت و برف و باران در بیشتر نقاط استان اردبیل بارید. ارتفاع برف دیروز در شهر اردبیل به 15 سانتی‌متر رسید. این برف همراه با کاهش دمای هوا مشکلاتی را برای تردد شهروندان اردبیلی به وجود آورد و شاخه برخی درختان بر اثر سنگینی برف شکست. برف بیشتر شهرهای استان اردبیل را سفیدپوش کرد به همین دلیل مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی در اردبیل، نیر، نمین، مشکین‌شهر، هیر، ارشق و لاهرود تعطیل شدند.
به گزارش رسیده از مشکین‌شهر بسیاری از خانوار‌های عشایری که آماده کوچ زمستانی بودند با بارش برف و مسدود شدن مسیرها در میان برف و سرما گرفتار شده‌اند.
ارتفاع برف در سطح شهر مشکین‌شهر به بیش از 20 سانتی‌متر و در مناطق کوهستانی و ارتفاعات از 50 سانتی‌متر نیز فراتر رفته است. بر اثر بارش برف گردنه الماس واقع در محور خلخال با اسالم مسدود شد که با تلاش ماموران راهداری این محور هم‌اکنون بازگشایی شده است. به گزارش ایرنا از اردبیل، بارش برف سنگین و سقوط درختان بر روی سیم‌های برق سبب قطع برق در مشکین‌شهر شد. بخشدار کوهسار سلماس نیز گفت: بارش  سنگین برف موجب مسدود شدن راه ارتباطی 53 روستای این بخش با مرکز شهرستان شده است. حیدر اسماعیلی افزود: ارتفاع برف در مناطق کوهستانی این بخش به بیش از 35 سانتیمتر رسیده تلاش برای بازگشایی راه‌های مسدود شده آغاز  شده است.
بخش کوهسار سلماس دارای 83 روستا است که بیشتر آنان در نوار مرزی با کشور ترکیه واقع شده‌اند.
رئیس اداره راه و شهرسازی اشنویه گفت: ارتفاع برف در محور اشنویه به ارومیه به بیش از 10 سانتی‌متر رسید و سبب کندی تردد خودروها در محورهای ارتباطی این شهر شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، بارش برف سنگین در ارومیه و کاهش دمای هوای این شهر، مسئولان آموزش و پرورش ارومیه را غافلگیر کرد. لذا مدارس در این شهر تعطیل شد چرا که وسائل گرمایشی آنها آماده نبودند.
به گزارش خبرنگار کیهان از اهر بارش برف در این شهرستان مشکلاتی را در آمد و شد مردم فراهم کرد. برخی درختان شهر زیر سنگینی برف شاخه‌هایشان شکست و تعدادی نیز سقوط کردند. آموزش و پرورش اهر و ورزقان نیز مدارس ابتدایی را تعطیل کرد. همچنین بارش باران در استان آذربایجان شرقی برخی شهرهای این استان از جمله تبریز را سفیدپوش کرد و دمای هوا در این استان کاهش یافت.
وزش تندباد در مهران
تندبادی با سرعت 76 کیلومتر در ساعت همراه با گرد و غبار غلیظ شهرستان مهران در استان ایلام را درنوردید.
ورود سامانه ناپایدار که از صبح دیروز در اکثر مناطق شهر مهران حاکم شده به اختلال در رفت‌و‌آمد روزانه مردم و شکستن شاخه درختان معابر شهر منجر شده است.
به گفته مسئول ایستگاه هواشناسی مهران، افق دید شهروندان به دلیل وجود گرد و غبار در هوا به 9 هزار متر کاهش یافت.