kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۸۳۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۰

برگزاری دوازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیر غلامان حسینی در اهواز

دوازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی دیروز در سالن امام رضا شهرک نفت اهواز برگزار شد.

اهواز - خبرنگار کیهان:

  در مراسم گشایش این اجلاس، آیت‌الله موسوی جزایری نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، مقتدایی استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، خانواده معظم شهدا، جمعی از مسئولان لشکری و کشوری و بیش از 850 نفر از مداحان، شاعران، نویسندگان، محققان، مستندسازان این عرصه، مرثیه‌سرایان، هنرمندان و پیشکسوتان کشور و جمعی از فعالان در این عرصه از 22 کشور از جمله آلمان، آلبانی، کلمبیا، تاجیکستان، نیجریه، عراق، کویت و هندوستان شرکت داشتند. دبیر اجرایی این اجلاسیه هدف از برگزاری این اجلاس دو روزه را معرفی و ترویج عشق به اباعبدالله‌الحسین(ع) دانست و گفت: در این  اجلاس علاوه بر تجلیل از برگزیدگان داخلی و خارجی، از مداحانی که سن آنها از 70 سال بیشتر است و خدمت40 ساله در مکتب امام حسین(ع) داشته‌اند به عنوان پیر غلام شناخته شده و از آنان تجلیل می‌شود. علی رحم علیزاده افزود: همچنین در اجلاس بین‌المللی پیر‌غلامان حسینی، سبک مداحی «سه سنگ» خوزستان و مداحی صادق آهنگران رونمایی و ثبت می‌شود.
تاکنون 6 دوره از این اجلاس در تهران و 5 دوره نیز در سایر استان‌ها برگزار شده است که یازدهمین اجلاسیه بین‌المللی پیر غلامان حسینی سال گذشته در استان گلستان برگزار شد. دوازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیر‌غلامان حسینی به مدت 2 روز در اهواز برگزار می‌شود.
در این دوره از اجلاس 67 نفر مورد تجلیل قرار می‌گیرند که از این تعداد 15 پژوهشگر و مداح بین‌‌المللی، 16 مداح و ذاکر از داخل کشور، 5 هنرمند، فیلمساز، ناشر و شاعر، دو مداح جوان یک بانوی پژوهشگر و 18 نفر از مداحان، پژوهشگران و پیر غلامان خوزستانی هستند. متولیان آستان مقدس نجف، کربلا، سامرا، کاظمین و آستان قدس رضوی نیز در این اجلاس حضور دارند.