kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۳۲۱
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵
در پی حمایت آنکارا از داعش صورت گرفت

تظاهرات ضد دولتی در 30 شهر ترکیه

نیروهای امنیتی ترکیه تظاهرات مردم این کشور در اعتراض به همسویی آنکارا با «داعش» در کشتار شهروندان یک شهر مرزی داخل خاک سوریه را به خاک و خون کشیدند.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، نیروهای امنیتی و پلیس ترکیه طی 48 ساعت اخیر تظاهرات مردم در 30 شهر این کشور را سرکوب کردند. مردم به بی‌اعتنایی دولت ترکیه نسبت به کشتار ساکنان شهر «کوبانی»‌ سوریه اعتراض داشتند. شدیدترین درگیری‌ها در شهر کردنشین «دیاربکر» در شرق ترکیه روی داد. «اسلامبول»،‌«آنکارا» و سایر شهرهای بزرگ ترکیه هم شاهد درگیری میان پلیس و مردم معترض بود. در یک شهر مجسمه «آتاتورک» بنیانگذار ترکیه به پایین کشیده شد.
آخرین آمارها شمار کشته‌شدگان این درگیری‌ها را 15 تن و مجروحان را نیز 38 نفر گزارش کرده است. هشت نیروی پلیس هم از جمله مجروحان فوق هستند. نیروهای امنیتی همچنین بیش از 90 معترض را دستگیر کردند.
هر چند ترکیه سال گذشته ناآرام بوده است، ولی ناظران، تحولات و ناآرامی‌های روز سه‌شنبه را خونین‌ترین و شدیدترین درگیری طی سه دهه اخیر این کشور دانستند.
شهرها و مناطق کردنشین در مقایسه با سایر مناطق ناآرام‌تر بوده است. برخی از جریان‌های سیاسی کرد نیز در رابطه با سکوت و بی‌تحرکی ارتش ترکیه در قبال کشتار «کوبانی»، برای دولت آنکارا خط و نشان کشیدند. شهروندان و مهاجران ترک و کرد شهرهای اروپا از جمله بروکسل نیز علیه بی‌تحرکی دولت ترکیه در قبال کشتار در کوبانی تظاهرات کردند.
دولت آنکارا نیز پس از این سرکوب خونین، در شش استان ناآرام وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. «افکا الا» وزیر کشور ترکیه، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد با هرگونه اعمال خشونت علیه نیروهای پلیس به شدت برخورد می‌کند و هر خشونتی را با خشونت دو برابر پاسخ می‌دهد.
این ناآرامی‌ باعث شد که پرواز هواپیماها به برخی شهرها لغو و مدارس در شهرهای ناآرام به مدت یک تا سه روز تعطیل شود.
بهانه ناآرامی‌های 48 ساعت اخیر ترکیه، به خطر افتادن جان مردم شهر «کوبانی» است. این شهر که داخل خاک سوریه و یک کیلومتری مرز ترکیه قرار دارد، مدتی است که توسط تروریست‌های داعش محاصره شده است.
نیروهای ترکیه با 100 دستگاه تانک و نیروهای زرهی در نزدیکی کوبانی (از داخل خاک ترکیه) مستقر شده‌اند، ولی برای نجات مردم کوبانی تحرکی از خود نشان نمی‌دهند. دولت آنکارا دو هفته قبل از مجلس ترکیه مجوز عملیات برون‌مرزی را گرفته است. مقامات کوبانی چند روز پیش اعلام کردند آنکارا گفته فقط در صورت پیوستن آنها به جمع مخالفان اسد، حاضرند به آنها کمک تسلیحاتی برسانند.
طی چهار هفته‌ای که کوبانی در محاصره داعش قرار دارد؛ 173 مدافع این شهر و 219 تروریست مهاجم کشته شده‌اند. مردم کوبانی نیز بی رحمانه هدف آتش تانک‌ها، خمپاره‌ها و گلوله‌های مستقیم تروریست‌های داعش قرار دارند. طی دو روز گذشته حتی خبرهایی از وقوع درگیری‌های تن به تن در این شهر منتشر شده است. شرایط در این شهر به‌گونه‌ای است که هزاران نفر از ساکنان آن به سمت مرزهای ترکیه فرار کردند، اما سربازان ترک مانع ورود آنها به ترکیه شدند. «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز خواستار اقدام جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از کشتار ساکنان کوبانی توسط داعش شد. وی گفت: هم‌اکنون شهروندان کوبانی در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند و با سلاح‌های معمولی (علیه تروریست‌های مهاجم) می‌جنگند؛ این در حالی است که مهاجمان (عناصر داعش) تانک و سلاح‌های پیشرفته در اختیار دارند.
«مسعود بارزانی» رئيس منطقه خودمختار کردستان عراق نیز از جامعه جهانی خواست برای حمایت از مردم کوبانی در سوریه اقدامی بکنند.
موضع مشکوک آمریکا
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، مقامات واشنگتن اعلام کردند که کوبانی جزو دغدغه‌ها و نگرانی واشنگتن نیست، زیرا آمریکا در سوریه در پی نجات شهرها و مناطق از گروه تروریستی داعش نیست. سی‌ان‌ان به نقل از مقامات آمریکایی که از آنها نام نبرده است، افزود: آمریکا به دنبال هدف قرار دادن رهبران داعش و انهدام پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌هایی است که می‌تواند مورد استفاده داعش قرار گیرد و در این بین جلوگیری از سقوط کوبانی جزو اولویت‌های آنها نمی‌باشد.تحلیلگران با اشاره به ارزیابی رسانه‌های اصلی غربی مثل سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی و روزنامه‌ گاردین در مورد ناکارآمد بودن ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، این ائتلاف را از اساس مشکوک می‌دانند و می‌گویند، ائتلاف ضد داعش به دنبال نابودی این گروه تروریستی نیست، بلکه منافع آمریکا و غرب را در منطقه خاورمیانه جستجو می‌کند.
در همین رابطه، هفته‌نامه فلسطینی «المنار» محاصره کوبانی توسط داعش را یک معامله پنهانی میان آمریکا و ترکیه دانست که هدف از آن، ایجاد یک منطقه حایل میان ترکیه و سوریه است. گزارش‌ها همچنین حاکی است جنگنده‌های آمریکایی اطراف شهر کوبانی که تروریست‌های داعش مستقر هستند را هدف قرار نمی‌دهند. با این حال، ژنرال «مارتین دمپسی» رئيس ستاد مشترک ارتش آمریکا با هدف انحراف افکار عمومی اعلام کرد که کاخ سفید نگران سقوط کوبانی به دست داعش است.