kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۲۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۹

فقط نوستالژی یمن باقی ‌مانده عربستان قافیه را باخته است (خبر ویژه)

یک رسانه اماراتی معتقد است عربستان سعودی قافیه را در قبال انقلاب مردم یمن باخته است.


گلف‌بیزنس  در نوشته با عنوان عربستان از نفوذ ایران در یمن می‌ترسد یادآور شد: تسخیر پایتخت یمن توسط معترضانی که از حمایت ایران برخوردارند، موجب نگرانی عربستان شده و آنها را بر آن داشته تا از ایجاد اختلال توسط این رقیب در حیاط خلوت خود جلوگیری کنند. برای حاکمان موروثی عربستان، مرز 1400 کیلومتری با یمن همواره یک کابوس امنیتی بوده است. حاکمان آل‌سعود اکنون به دنبال یافتن متحدانی در یمن هستند که بتوانند ظاهر نظم را در کنار نزدیکی با ریاض حفظ کنند.
نویسنده خاطرنشان می‌کند: ریاض همواره نسبت به هر کشور دیگر، نفوذ بیشتری در یمن داشته است و با اینکه هنوز کمک‌های مالی زیادی به این کشور می‌کند، ولی پس از ناآرامی‌های سال 2011 دشمنان زیاد و دوستان قابل اعتماد کمی برای این کشور در یمن باقی مانده‌اند.
عبدالله العسکر، رئیس کمیته امور خارجه شورای عربستان سعودی که به دولت مشاوره سیاسی می‌دهد می‌گوید: «کشمکش یمن تهدیدی برای کشورهای همسایه است و عربستان باید نگران آن باشد که این کشور بتواند تبدیل به سرزمین دیگری برای طالبان شود.» (!) این ادعا در حالی است که طالبان را آل‌سعود با همکاری انگلیس و آمریکا به وجود آوردند.
عسکر می‌گوید: «یک دولت واقعی لازم است تا علیه شبه‌نظامیان اقدام کند. صنعا نمی‌تواند به دست حوثی‌ها و ایرانی‌ها بیافتد. ایران به خاطر این کار باید تحت فشار بین‌المللی قرار بگیرد؛ دیگر بس است. باید متوقفش کنند.»
گلف بیزنس در ادامه گزارش خود نوشت: ارتباط نزدیکی بین ایران و حوثی‌ها وجود دارد. آنها اعضای ارشد خود را برای آموزش به تهران فرستاده‌اند و به میزان زیادی از ایدئولوژی سپاه‌ پاسداران ایران وام گرفته‌اند؛ اما میزان این ارتباط روشن نیست. چیزی که عسکر و بقیه سعودی‌ها را می‌ترساند این است که حوثی‌ها مدل حزب‌الله لبنان را ادامه دهند و با استفاده از حمایت شیعیان و حضور نظامی، سیاست را قبضه و قدرت ایران را تقویت کنند.
این رسانه منطقه‌ای در ادامه می‌نویسد: با هرج و مرج ناشی از کنار رفتن علی عبدالله صالح، تلاش‌های عربستان برای مقابله با رشد حوثی‌ها پیچیده‌ شده است و باعث شده متحدان خود در صنعا را از دست بدهد و بی‌اعتمادی نسبت به همسایه جنوبی افزایش یابد. عربستان‌سعودی توسط شاهزاده سلطان، وزیر دفاع فقید خود با قبایل و سیاستمداران یمنی شبکه نزدیکی برقرار کرده بود. مهمترین متحد یمنی او شیخ عبدالله الاحمر، رئیس فدراسیون قبایل حشید بود که مرگش در سال 2007 موجب سقوط قدرت خانواده او در میان قبایل و قدرت گرفتن حوثی‌ها شد. این موضوع باعث شد عربستان یک متحد قابل اعتماد را در زمانی بسیار حساس از دست بدهد. شاهزاده محمد بن نایف، وزیر کشور عربستان با دولت جدید منصور هادی در یمن همکاری نزدیکی دارد.
به گزارش گلف بیزنس یک پروفسور علوم سیاسی سعودی می‌گوید: «وضعیت یمن آنقدر پیچیده است که نمی‌دانم چه کسی دوست است که بشود با او همکاری کرد.»
در پایان این گزارش آمده است صالح هیچوقت متحد نزدیک عربستان نبود و اختلاف‌نظر آنها در مورد حمله عراق به کویت در سال 1990 ریاض را مجبور کرد میلیون‌ها کارگر یمنی را اخراج کند و این موجب بحران اقتصادی شد و جنگ داخلی این کشور در سال 1994 را سرعت بخشید. اما سعودی‌ها ثبات قبلی در منطقه را با نوستالژی نگاه می‌کنند. یک تحلیلگر می‌گوید «دولت مرکزی یمن بسیار ضعیف است. ارتش از هم پاشیده است و نمی‌تواند در مقابل حوثی‌ها بایستد. در گذشته صالح همه‌چیز را آرام نگه داشته بود.»