kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷
اعتراف پدرخوانده

معاون اوباما: داعش دست‌پرورده متحدان منطقه‌ای ماست

معاون رئیس‌جمهور آمریکا اعتراف کرد، کشورهای همپیمان آمریکا در منطقه از جمله ترکیه و امارات «داعش» را به وجود آوردند.


به گزارش خبرگزاری‌ها، «جو بایدن» پنجشنبه شب در دانشگاه «هاروارد» آمریکا گفت: «متاسفانه کشورهای همپیمان آمریکا در منطقه از جمله ترکیه مسئول بروز پرونده‌ای به نام داعش هستند.» وی گفت: «ترک‌ها، سعودی‌ها و اماراتی‌ها صدها میلیون دلار پول و ده ها هزار تن سلاح در اختیار همه کسانی قرار می‌دادند که قصد جنگ با «بشاراسد» (رئیس‌جمهور سوریه) را داشتند.
معاون رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: همپیمانان منطقه‌ای واشنگتن، بزرگ‌ترین مشکل ما در سوریه شدند. ترک‌ها که دوست خوبی برای آمریکا هستند و رابطه خوبی هم با شخص «رجب طیب اردوغان» دارم، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و برخی دیگر از کشورهای منطقه برای سرنگون کردن دولت «بشار اسد» در سوریه، مصمم بودند که جنگ نیابتی شیعه و سنی راه بیندازند. آنها به کسانی که مایل بودند با بشار اسد بجنگند، صدها میلیون دلار پول و ده‌ها هزار تن سلاح دادند. به کسانی که از کشورهای خارج برای پیوستن به القاعده و النصره می‌آمدند، کمک کردند و از افراط‌گرایان و پیکارجویانی که از کشورهای خارج قصد پیوستن به این گروه‌ها را داشتند، استقبال کردند.
بایدن گفت: القاعده عراق و گروهی که داعش گفته می‌شود، وقتی که از عراق طرد شدند، در سوریه زمینی خالی برای خود پیدا کردند و با گروه تروریستی النصره همدست شدند.
وی با اذعان به اینکه همین کمک‌ها بحران کنونی را شکل داده است گفت: ظهور داعش همه را از خواب بیدار کرد. یعنی همان القاعده عراق که بعد از رانده شدن از این کشور، در شرق سوریه برای خود فضایی پیدا کرد و با النصره وارد همکاری شد. یعنی همان گروهی که ما از اول آن را تروریستی اعلام کردیم، اما نتوانستیم متحدان خود را متقاعد کنیم که آن را مورد حمایت قرار ندهند!
کارشناسان می‌گویند، اظهارات ناشیانه بایدن در تبرئه کاخ‌سفید در مورد حمایت از داعش، یک آبروریزی برای دولت «باراک اوباما» محسوب می‌شود چرا که همه می‌دانند متحدان منطقه آمریکا وظیفه دارند که تنها طبق دستور واشنگتن عمل کنند.
اظهارات بایدن حامیان منطقه‌ای داعش را نیز به واکنش واداشت و آنها به پدرخوانده تروریست‌ها (آمریکا) اعتراض کردند؛ «انوربن محمد قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «این سخنان حقیقت ندارد.» در این بیانیه آمده است که بایدن اقدامات عملی امارات درخصوص مبارزه با داعش را نادیده گرفت. قرقاش خواستار توضیحات رسمی بایدن در این خصوص شد.
اردوغان نیز اعلام کرد، بایدن باید از این بابت عذرخواهی کند. وی گفت: «اگر بایدن واقعا این حرف‌ها را زده است، باید از من عذرخواهی کند. رئیس‌جمهور ترکیه مدعی شد: هیچ جنگجوی خارجی از طریق مرزهای ترکیه وارد سوریه نشده است.
براساس گزارش آسوشیتدپرس، بایدن طی تماسی با اردوغان، از وی عذرخواهی کرده و گفته است اظهاراتش بد تعبیر شده است!
اما، اظهارات علیه متحدان منطقه‌ای غرب فقط به بایدن ختم نشد؛ ژنرال‌های انگلیسی نیز از سیاست کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در حمایت مالی از داعش انتقاد کردند. این ژنرال‌ها از دولت لندن خواستند بر پایتخت‌های عربی فشار وارد کند تا حمایت مالی و تجهیزاتی از تروریست‌ها را متوقف کنند. ژنرال «جاناتان شاو» فرمانده سابق نیروهای انگلیسی در عراق در این رابطه گفت: «عربستان سعودی و قطر تکفیری‌ها (داعش) را تغذیه مالی کرده‌اند.»
روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز» نیز در ارتباط با مبارزه آمریکا با داعش نوشت: «سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد مبارزه با گروه تروریستی داعش تحت رهبری آمریکا، مغالطه و ریاکاری است.»
«فیصل مقداد» معاون وزیرخارجه سوریه نیز ترکیه را پدر واقعی تروریسم در منطقه دانست و گفت: «دولت اردوغان نه تنها با تروریسم نمی‌جنگد، بلکه از آن حمایت نیز می‌کند.»
روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» اما فاش کرد، «بانک مرکزی قطر از تروریست‌های فعال در عراق و سوریه حمایت مالی می‌کند.» این روزنامه نوشت: «یک کارمند بانک مرکزی قطر به نام «خلیفه محمد ترکی السبیعی» برای تروریست‌های فعال در عراق و سوریه کمک‌های مالی ارسال کرده است.
دیلی تلگراف افزود: «این فرد همان کسی است که پول‌های لازم برای حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 در آمریکا را به «خالد شیخ محمد العقل» داده بود.
دیلی تلگراف افزود: «مقامات قطر در سال 2008 السبیعی را به اتهام تامین هزینه‌های فعالیت‌های تروریستی، بازداشت و تنها بعد از گذشت شش ماه، آزاد کردند، تا بار دیگر به روند جمع‌آوری پول و دادن آن به تروریست‌های فعال در سوریه و عراق ادامه دهد.