kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۵۹۰
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷

کشف فسیل‌های 20 میلیون ساله گاو دریایی در کبودرآهنگ

فرماندار کبودرآهنگ گفت: دو فسیل گاو دریایی مربوط به 20 میلیون سال پیش از دل تپه‌های شهر شیرین‌سو در شهرستان کبودرآهنگ کشف شد.


احسان قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این فسیل‌ها در زمان فعالیت کارگران معدن سنگ مرمری در تپه‌ای در شهرستان کبودرآهنگ کشف شده است.
وی اظهار کرد: با تصمیمات گرفته شده در استان این دو فسیل در مسیر گردشگری شهر شیرین‌سو به غار علیصدر قرار خواهد گرفت تا گردشگران بتوانند از آنها دیدن کنند.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کبودرآهنگ نیز در این باره گفت: این فسیل‌ها متعلق به 20 میلیون سال قبل است که از حدود یک ماه پیش در معدن گرانیت در سه کیلومتری شهر شیرین‌سو کشف شده است.
«مهدی غلامی» با بیان این که این فسیل فقط  قسمت سینه این جانور پستاندار دریایی است و شامل دنده و ستون فقرات این جانور می‌شود، افزود: سنگ‌واره این فسیل 110 در 80 سانتی‌متر است و یکی از فسیل‌ها دارای 16 مهره ستون فقرات و 20 دنده و دیگری 20 عدد مهره ستون فقرات و 12 عدد دنده قابل شمارش است.
وی با اشاره به این که این گاودریایی در دریا زندگی و تغذیه می‌کند، گفت: هم‌اکنون گونه‌هایی از این جانور در آب‌های گرم استوایی و نیمه‌استوایی زندگی می‌کنند.شهر شیرین‌سو در 55 کیلومتری شهرستان کبودرآهنگ و 120 کیلومتری شمال شرقی شهر همدان قرار گرفته است.