kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۲۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷
در پی اظهارات گستاخانه کامرون

حذف انگلیس از مذاکرات کمترین انتظار مردم از دولت

نخست‌وزیر انگلیس تنها چند ساعت پس از دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهاراتی گستاخانه و توهین‌آمیز را علیه جمهوری اسلامی و مردم ایران بیان کرد.


برپایه  همین گزارش هنوز ساعتی از دیدار نخست وزیر انگلیس با حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان  نگذشته بود که نوبت به کامرون  نخست وزیر انگلیس رسید تا در شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل  سخنرانی کند و اتهامات شدیدی را به نظام جمهوری اسلامی و دولت ایران وارد کند.
«دیوید کامرون» در این سخنرانی تصریح کرد که ایران می‌تواند بخشی از راه‌حل شکست «داعش» در سوریه باشد.
وی با بیان اینکه «اختلافات شدیدی» با ایران دارد، در اظهاراتی گستاخانه تهران را به حمایت از تروریسم‌‌ها و گروه‌های تکفیری متهم کرد و گفت:«باید به تهران فرصت داده شود که نشان دهد می‌تواند بخشی از راه‌حل (مقابله با تکفیری‌های داعش در عراق و سوریه) باشد نه اینکه بخشی از مشکل باشد.»
کامرون در ادامه اظهار داشت: «رهبران ایران می‌توانند در شکست تهدید داعش کمک کنند. آنها می‌توانند به تأمین یک عراق جامع و باثبات‌تر و یک سوریه جامع و باثبات‌تر کمک کنند و اگر آنها آماده انجام چنین کاری باشند، بنابراین ما از تعامل با آنها باید استقبال کنیم.»
نخست‌‌وزیر انگلیس که ظاهرا در این سخنرانی نقش «سخنگویی تل آویو»را بر عهده داشت پا را از این فراتر نهاده و ضمن متهم کردن ایران به دخالت از تروریسم، با دخالت آشکار در امور داخلی ایران خواستار تغییر رفتار نظام با مردم شد!
کامرون گفت: ما با ایران اختلاف نظرات شدیدی داریم. حمایت ایران از سازمان‌های تروریستی، برنامه اتمی‌اش تهدیدی برای مردم ایران است. تمامی این مسائل باید تغییر کند.
اظهارات گستاخانه و  مداخله‌جویانه نخست وزیر انگلیس در امور کشورمان با واکنش‌های تندی از سوی مردم و نمایندگان مجلس روبرو شد بطوریکه مردم  در تماس‌های مکرر که با روزنامه کیهان ضمن محکوم کردن اظهارات سخیف نخست وزیر انگلیس خواستار  آن شدند تا دولت، انگلیس را از مذاکرات هسته‌ای حذف کند و این کمترین واکنش به این مواضع ضدایرانی است.
 افخم: اظهارات کامرون مایه تأسف است
 در همین رابطه مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به سخنان دیوید کامرون اظهار داشت: سخنرانی نخست‌وزیر انگلیس در مجمع عمومی ملل متحد نشان دهنده تداوم دیدگاه خودمحورانه دولتی است که سابقه نابسامانی در منطقه ما دارد و بسیاری از مشکلات این منطقه به دلیل سیاست‌های نادرست آن دولت است.
وی افزود: باعث تاسف است که دولتی که با اقدامات و حمایت‌های خود از تروریست‌ها، منطقه ما و جهان را به شر داعش مبتلا ساخته است به خود اجازه می‌دهد که درباره کشوری که همواره در مبارزه با این پدیده شوم پیشقدم بوده است، قضاوت نابه‌جا کند.
ملت ایران هرگز جنایات انگلیس را
فراموش نمی‌کند
همچنین در همین رابطه سیدحسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  فارس با اشاره به اظهارات مداخله‌جویانه کامرون نخست‌وزیر انگلیس در مورد ایران، اظهار داشت: ملت ایران هرگز جنایات و توطئه‌های انگلیس این روباه پیر علیه جمهوری اسلامی و انقلاب، را فراموش نخواهند کرد.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه سفارت انگلیس در تهران در فتنه 88، مرکز توطئه و هدایت فتنه‌گران بود، یادآور شد: از کامرون و نخست‌وزیر انگلیس انتظار دیگری جزء این نیست که علیه ایران صحبت و اقدام کنند، اما برخی در داخل کشور دیگر نباید به این روباره پیر دلخوش باشند و تصور کنند انگلیس دیگر آدم شده است و فریب او را بخورند.
از لندن انتظاری بیش از این نیست
محمد دهقان نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی در مورد محتوای ضدایرانی نطق دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: تکلیف انگلستان روشن است و ما از کشوری که قرن‌‌ها دستش به خون مردم مظلوم آغشته بوده است انتظاری جز این نداریم.
وی ادامه داد: آمریکا با چه زبانی اعلام کند که قابل اعتماد نیست؟ انگلیس دیگر با چه زبانی و چند بار باید اعلام کند که برخی سیاستمداران ما پی به واقعیت و ماهیت دولت آن ببرند؟ لندن چند مرتبه باید فریبکاری خود را به دولتمردان ما اثبات کند؟
پشت سر اظهارات کامرون
جریان صهیونیسم بین‌الملل قرار دارد
محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مورد سخنان خصمانه دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران گفت:‌ ما به شدت این اظهارات را محکوم می‌کنیم.
وی با مشابه دانستن محتوای ضد ایرانی سخنان کامرون با مواضع سران رژیم صهیونیستی افزود: پشت سر اظهارات کامرون جریان صهیونیسم بین‌الملل قرار دارد که با کینه‌ای که علیه انقلاب اسلامی دارد، سال‌هاست می‌کوشد دستاوردهای آن را تضعیف کند.
دستگاه سیاست خارجی ما نباید ساده‌لوحانه
به انگلیس اعتماد کند
اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات خصمانه دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلستان در نطق خود در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: دستگاه سیاست خارجی ما نباید ساده‌لوحانه و خوش‌بینانه به انگلستان این روباه پیر و مکار اعتماد کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در مورد بازگشایی سفارت هم باید انگلستان ملزم به عذرخواهی باشد و پس از آن نیز تنها در حد کاردار سفارت‌‌ها بازگشایی شود.
کامرون به دنبال دخالت در امور داخلی ایران است
ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد با اشاره به اظهارات مداخله‌جویانه دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در مورد ایران، اظهار داشت: کامرون با سخنان وقیحانه و بی‌شرمانه‌اش،به دنبال دخالت در امور داخلی ایران است؛ این سخنان نخست‌وزیر انگلیس، لزوم بی‌اعتمادی دولتمردان به روباه پیر را به اثبات می‌رساند و باید پاسخ درخور و شایسته‌ای به آنان داده شود.
وی با تأکید بر اینکه دولت باید بازگشایی سفارت انگلیس در تهران و گسترش روابط دو کشور به سطح سفیر را متوقف کند، یادآور شد: بازگشایی مجدد جاسوس‌خانه روباه پیر در تهران کوتاه آمدن در برابر مواضع ضدایرانی کامرون است.