kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۵۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵
در نشست عمومی آژانس

کمالوندی: آژانس تضمین کند حاکمیت ملی کشورهای عضو به خطر نمی‌افتد

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: در حالی که ایران از اجرای پادمان آژانس و فعالیت‌های راستی آزمایی آن حمایت می‌کند، از آژانس نیز انتظار دارد تضمین کند حاکمیت ملی کشورهای عضو به خطر نمی‌افتد.


به گزارش ایسنا بهروز کمالوندی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و هشتمین نشست عادی کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در وین در حال برگزاری است گفت: جمهوری اسلامی ایران برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را تحت نظارت پادمان آژانس ادامه می‌دهد و در این زمینه امیدواریم از طریق مذاکرات منطقی و حسن نیت تمام طرف‌ها، افق جدیدی از همکاری بیش‌تر پدیدار شود.
وی در بخشی از سخنان خود تصریح کرد : قطعنامه‌های قبلی کنفرانس عمومی ...بر نیاز به مشارکت کلیه کشورهای عضو آژانس در هر ابتکار مرتبط با امنیت هسته‌ای به روشی فراگیر تاکید می‌کنند. متاسفانه کشورهای میزبان همایش‌های امنیت هسته‌ای، با اتخاذ رویکردی گزینشی برخلاف قطعنامه‌های مذکور، این تعهد را رعایت نکرده اند. جمهوری اسلامی ایران ضمن اظهار نگرانی جدی از این بابت، انعکاس هیچ یک از اسناد یا نتایج این همایش‌ها را در نشست‌های آژانس به رسمیت نمی‌شناسد.
کمالوندی گفت : جمهوری اسلامی ایران شدیداً اقدامات خرابکاری صنعتی علیه تأسیسات هسته‌ای که می‌تواند پیامدهای خطرناکی بر ایمنی تاسیسات هسته‌ای داشته و احتمالاً منجر به انتشار فرامرزی مواد پرتوزا شود را محکوم می‌کند.
وی ادامه داد : ما اخیراً نمایشگاهی از اقدامات و تلاش‌های ناکام خرابکاری، حملات سایبری و جاسوسی مکشوفه در صنایع هسته‌ای خود را در تهران برگزار کردیم. جمهوری اسلامی ایران هم‌چنین کلیه فعالیت‌های تروریستی شامل ترور وحشیانه دانشمندان هسته‌ای ایران را محکوم می‌کند. کمالوندی گفت : نفوذ خصمانه اخیر پهباد جاسوسی رژیم صهیونیستی به حریم هوایی تأسیسات هسته‌ای غیرنظامی نطنز در واقع نقض کامل حاکمیت ملی کشورم به شمار می‌رود. این امر تخلف از قوانین بین‌المللی بوده و لازم است به شدت محکوم شود.
وی همچنین اظهار داشت : در مفهوم سطح ملی (SLC)، در حالی که ایران از اجرای پادمان آژانس و فعالیت‌های راستی آزمایی آن حمایت می‌کند، از آژانس نیز انتظار دارد تضمین کند حاکمیت ملی کشورهای عضو به خطر نمی‌افتد. در این خصوص، هیئت نمایندگی من اعتقاد دارد توسعه و اجرای SLC برای یک کشور می‌بایست صرفاً بر اساس موافقت آن کشور و نیز با مشورت نزدیک کشور عضو مربوط و لحاظ نمودن نظرات و ملاحظاتش باشد.