kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۳۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳
روحانی در دیدار با بان کی مون:

بدون کمک ایران، عراق امروز تحت سلطه تروریست‌ها بود

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: اگر کمک ایران و حضور و تلاش مردم عراق نبود، امروز این کشور تحت سلطه تروریست‌ها قرار داشت.


براساس این گزارش، در ادامه برنامه‌های   حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در سفر به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، وی در مصاحبه با روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست با اشاره به دستگیری «جیسون رضائیان» خبرنگار واشنگتن‌پست و «یگانه‌ صالحی» همسر وی تصریح کرد که دستگاه قضایی ایران به شیوه‌ای منصفانه در این پرونده رفتار می‌کند.
وی ضمن تأکید بر اینکه دستگیری خبرنگار واشنگتن‌پست مبنی بر نزاع قدرت بین احزاب اصولگرا و میانه‌رو داخل ایران نیست، تصریح کرد: من اعتقادی به این ندارم که این مسئله علیه دولت من برنامه‌ریزی شده باشد.
روحانی در این مصاحبه خواستار «مبارزه ثابت‌قدم» علیه شبه‌نظامیان داعش شد اما در عین حال حملات هوایی به رهبری آمریکا به سوریه را نقض قانون بین‌الملل دانست.
وی در خصوص خبرنگار واشنگتن‌پست ابراز داشت که رضائیان توسط مقامات دستگاه قضایی دستگیر شده است که هنوز تصمیمی درباره پرونده وی اتخاذ نکرده‌اند. وی ادامه داد که امیدوار و تقریباً خوشبین است که دستگاه قضایی ایران منصفانه این پرونده را حل می‌کند.
روحانی در مصاحبه تأکید کرد که ایران به شدت برای مبارزه با تروریست‌ها در منطقه تلاش کرده است و گفت: تروریسم و خشونت محض یک تهدید جدی برای همه ما است. نیاز است تا جنگی مصممانه علیه این گروه‌ها صورت گیرد.
وی ادامه داد که حملات به رهبری آمریکا در سوریه بدون تأیید سازمان ملل «هیچ اعتبار قانونی ندارد.»
روحانی ضمن ابراز امیدواری در خصوص توافق نهایی هسته‌ای ایران و 1+5  گفت که ایران باید بتواند «برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود» را که اشاره‌ای به غنی‌سازی اورانیوم دارد، حفظ کند.
وی  تحریم‌های غرب و آمریکا علیه ایران را غیرانسانی و علیه حقوق بشر دانست و تاکید کرد که این تحریم‌ها به اقتصاد ایران فشار وارد آورده است اما تهران توانسته است که این فشار را از طریق تجارت با کشورهایی که با تحریم مخالف هستند کاهش دهد.
حقوق ملت ایران مورد خدشه قرار نگیرد
 آماده توافق هستیم
حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد که در نیویورک انجام شد، اظهار داشت: بنای سازمان ملل و منشور آن جهان را امیدوار کرد تا مشکلات امنیتی جهان به حداقل برسد و امروز هم امیدواریم با تلاش‌های همه دلسوزان، آینده بهتری برای بشریت رقم بخورد.
وی با انتقاد از رفتار دوگانه برخی کشورها، گفت: برخی کشورها وقتی اعمال تروریست‌ها را به نفع خودشان می‌بینند در برابر کشتار انسان‌ها سکوت می‌کنند و هنگامی که این اعمال به ضرر خودشان است، شروع به مقابله به مثل می‌کنند اما قدرت‌های بزرگ امروز نمی‌توانند حقایق را از ملت‌ها پنهان کنند.
روحانی در عین حال با تاکید بر این موضوع که ایران از هیچ کمکی برای مبارزه با تروریسم در صورت نیاز دریغ نخواهد کرد، افزود:‌ اگر کمک ایران و حضور و تلاش مردم عراق نبود، امروز این کشور تحت سلطه تروریست‌ها قرار داشت.
رئیس شورای عالی امنیت ملی سپس لزوم استفاده همه طرفین از فرصت‌ به‌وجود آمده در مذاکرات هسته‌ای را یادآور شد و گفت: گاهی فکر می‌کنند با فشار علیه ایران ما پای میز مذاکره آمده‌ایم، این خطای بزرگی است، زیرا ایران با اراده جدی و به خاطر تأمین منافع خود و دیگران وارد مذاکره شد.
وی ادامه داد: ما به مقررات بین‌المللی و معاهدات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای احترام می‌گذاریم و همچون گذشته در مسیر صلح‌آمیز فعالیت می‌کنیم و در صورتی که حقوق ملت ایران مورد خدشه قرار نگیرد، آماده توافق هستیم.
روحانی ابراز امیدواری کرد که دبیرکل سازمان ملل به وظایف خود برای به نتیجه رسیدن فرصتی که منجر به توافق برد – برد می‌‌شود، عمل کند.
 همچنین بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با اشاره به اینکه میزبانی رئیس‌‌جمهوری ایران، افتخار بزرگی است، به بحران‌هایی که امنیت و ثبات جهان را به مخاطره انداخته اشاره کرد و گفت: من در بحث هسته‌ای، تعامل مفید ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مشارکت فعال در مذاکرات با 1+5 را ستایش می‌کنم.
وی با اشاره به موضوع تروریسم افزود : متأسفانه اعتماد مردم عادی به توانمندی جامعه بین‌الملل در مبارزه با تروریسم از بین رفته است و ما خواهان حضور جدی‌تر و ایفای نقش راهبردی و سازنده از ایران در این زمینه هستیم.
دبیر کل سازمان ملل در خاتمه از حضور و کمک ایران برای تشکیل دولت جدید عراق قدردانی کرد.
غرب تاثیرگذاری ایران در منطقه را بپذیرد
 حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار با فرانسوا اولاند رئیس‌ جمهور فرانسه گفت: مذاکرات این روزهای ایران و ۱+۵ برای ساختن آینده، اهمیت بسیاری دارد و امیدواریم که با در نظر گرفتن حقوق و نگرانی‌های ملت ایران مسئله هسته‌ای به شکلی متوازن حل و فصل و نتیجه برد – برد برای طرفین حاصل شود.
وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین پیام مذاکرات ایران با ۱+۵ این بود که می‌توان مسایل مهم جهانی را با گفت‌وگو حل و فصل کرد، اظهار داشت: با آغاز این مذاکرات و روشن شدن اراده جدی ایران، فضایی که علیه ملت ایران در غرب ساخته شده بود، فرو ریخت و فضای واقعی و اعتمادآور ایجاد شد.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه اعتماد، سنگ بنای روابط دوجانبه است، تصریح کرد: ایران قدرتی تأثیرگذار در منطقه است و این واقعیت را غرب باید درک کند.
 رئیس‌ جمهور فرانسه نیز در این دیدار که در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، با بیان اینکه مذاکرات ۱+۵ با ایران باید هر چه سریع‌تر به توافق نهایی برسد، گفت: این توافق می‌تواند روابط فی ما بین را در سایه اعتماد به سطحی بالاتر از گذشته برساند.
اولاند ضرورت همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم را خاطرنشان کرد و افزود: پاریس همانند تهران تصمیم گرفته است در برابر تروریسم از دولت عراق حمایت کند.
وی با بیان اینکه ایران جایگاه ویژه‌ای در مبارزه با تروریسم در منطقه دارد، ابراز امیدواری کرد که در پی دستیابی به توافق جامع هسته‌ای در سایر زمینه‌ها نیز دو کشور با یکدیگر همکاری قابل توجهی داشته باشند.
روحانی در نشست با نخبگان سیاسی اندیشکده‌های آمریکایی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری،   حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست با نخبگان سیاسی اندیشکده‌های آمریکایی که در هتل محل اقامت رئیس‌جمهور در نیویورک برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران و آمریکا، افزود: در دهه‌های گذشته روابط ایران و آمریکا، پرتنش و حتی خصمانه بوده است. باید ارزیابی شود که چقدر از این سیاست‌ها نفع برده و چقدر ضرر کرده‌ایم.
 وی با بیان اینکه باید ریشه تنش‌ها در روابط فعلی بین آمریکا و ایران شناسایی و برطرف شود، تصریح کرد: روابط خوب بین ملت‌ها بهتر از ایجاد فاصله است و اینکه بهبود روابط از کجا شروع شود و از چه فرصتی بهترین بهره‌برداری صورت گیرد، می‌تواند موضوع بحث در نشست‌های نخبگان باشد.
اعتماد از موضوع هسته‌ای مهم‌تر است
رئیس‌جمهور در بخش دیگر سخنانش، مذاکرات بین ایران و 1+5 را به عنوان فرصتی برای رقم خوردن روابط و آینده بهتر برای ملت‌ها، منطقه و جهان دانست و گفت: دولت ایران هر اقدامی را به پشتوانه مردم انجام خواهد داد.
وی همچنین مذاکرات هسته‌ای را موضوعی اعتمادآفرین برشمرد و گفت: همکاری بدون اعتماد پا نخواهد گرفت؛ بنای اعتماد از موضوع هسته‌ای مهم‌تر است. بی‌اعتمادی راحت است اما اعتماد سخت ساخته می‌شود و از این منظر اعتمادساز شدن موضوع هسته‌ای ایران می‌تواند یک موفقیت را به موفقیت‌های بالاتر تبدیل کند.
روحانی خاطرنشان کرد: زمان دو ماهه باقی‌مانده برای حصول توافق، هر چند کوتاه است اما در صورتی که هر دو طرف اراده قاطع برای حل مسئله داشته باشند، حصول توافق، شدنی است. این اراده از طرف ایران وجود دارد و اعتقاد داریم که عدم حل موضوع برای هیچ کس نتیجه نخواهد داشت.
رئیس‌جمهور افزود: هر چند اختلاف‌نظرهایی در موضوع هسته‌ای باقی مانده، اما توافق امکان‌پذیر است. هدف ایران، استفاده از فناوری صلح‌آمیز تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. بازرسی‌های فراوان آژانس تاکنون ثابت کرده که ایران انحرافی نداشته است، لذا باید به ایران اعتماد کرد که علاوه بر پیوستن به NPT، در اعتقاد و فتوای دینی‌اش هم سلاح کشتار جمعی را حرام می‌داند.
تهدید ملت ایران بی‌نتیجه است
وی، ضمن ابراز مخالفت با دیدگاهی که می‌گوید «همه گزینه‌ها را روی میز داریم»، گفت: مهم این است که در زمینه هسته‌ای، همه دور میز مذاکره هستیم. تفکر مثبت یعنی تنها به مذاکره بیندیشیم. تهدید سازنده نیست بلکه تحریک‌کننده است و تحریم و تهدید، هر ملتی را تحریک می‌کند. تهدید ملت ایران بی‌نتیجه است. روحانی، با اشاره به تلاش‌های مخالفین توافق هسته‌ای، اظهار داشت: مخالفین توافق هسته‌ای، عنوان «توافق بد» را جعل کرده‌اند؛ مقصد مخالفین توافق که در داخل آمریکا و منطقه حضور دارند، تحریک به عدم توافق است. حتی کشورهایی نیز هستند که به خاطر منافعشان، خیلی علاقه‌مند به توافق نیستند. بنابراین دو طرف باید حواسشان جمع باشد و به خاطر همین، توافق مناسب باید شامل برد – برد برای طرفین باشد.
ایران در آینده یک قدرت بزرگ اقتصادی در جهان خواهد بود
رئیس‌جمهور در تبیین تأثیر مثبت توافق هسته‌ای بر همکاری‌های اقتصادی نیز اظهار داشت: توافق می‌تواند باعث فعالیت آسان شرکت‌های بزرگ در ایران باشد و عدم توافق فقط باعث می‌شود که تنها شرکت‌های برخی کشورهای خاص از این فرصت بهره ببرند. توافق به نفع اقتصاد ایران و غرب است و به همین دلیل خیلی شرکت‌های اروپایی منتظر توافق و آغاز قرارداد و همکاری با ایران هستند.
روحانی، اتصال اقتصادی ایران را به نفع همه دنیا دانست و یادآور شد: با برداشته شدن موانع، شرکت‌های آمریکایی نیز می‌توانند در حوزه اقتصادی در ایران فعالیت کنند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه راه‌آهن ایران - ترکمنستان و قزاقستان در ماه دسامبر افتتاح و کریدور شمال - جنوب نیز باعث وصل شدن راه‌آهن از خلیج فارس به چین می‌شود، تأکید کرد: ایران در آینده یک قدرت بزرگ اقتصادی در جهان خواهد بود.
رئیس‌جمهور درباره چگونگی مقابله با گروه‌های تروریستی و بمباران سوریه که به بهانه مقابله با تروریسم صورت گرفته است نیز سوالاتی را در جمع نخبگان سیاسی اندیشکده‌های آمریکایی مطرح کرد و گفت: اگر یک گروه تروریستی در کشوری فعال است، آیا مجاز هستیم برای مقابله با تروریسم، فضا و تمامیت ارضی آن کشور را نقض کنیم.
تجزیه عراق
به نفع منطقه نیست
وی با تأکید بر اینکه تصمیم‌های یکجانبه به راه‌حل درست نمی‌انجامد، گفت: اگر در سوریه، مرکزیت را نپذیریم، راه‌حل نیز نخواهیم داشت. بنابراین ابتدا گروه‌های تروریستی باید از بین بروند.
روحانی افزود: یک یا چند کشور و دولت نمی‌توانند مشروعیت دولت دیگر را تعیین کنند بلکه مشروعیت دولت در یک کشور را مردم آن تعیین می‌کنند. اینکه گاهی می‌گویند شورای امنیت سازمان ملل ابزار کافی ندارد، بحث درستی است چون این شورا گویا برای مقابله با تهدیدات کشورهای کوچک درست شده است نه کشورهای بزرگ.
روحانی با تأکید بر ضرورت حفظ یکپارچگی و اتحاد در عراق، گفت: تجزیه عراق به نفع منطقه، عراق و ملت عراق نیست. امنیت عراق برای ایران بسیار مهم است چون 1300 کیلومتر مرز با این کشور داریم و همچنین میلیون‌ها ایرانی به این کشور سفر می‌کنند.
گفتنی است رئیس جمهور کشورمان در جریان سفر به نیویورک، در دیدار خود با سران کشورها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با روسای جمهور اتریش و ونزوئلا دیدار و گفت‌وگو کرد.
دیدار روحانی با نخست وزیر انگلیس
رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر انگلیس در نیویورک دیدار کردند.
به گزارش فارس حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در حاشیه شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کردند.  این اولین دیدار سران دو کشور از پیروزی انقلاب اسلامی به بعد محسوب می شود و  از سال 2011 روابط دیپلماتیک دو کشور به پایین‌ترین سطح خود رسیده است .  از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم گام‌هایی برای احیای روابط میان ایران و انگلیس برداشته شده است. گفتنی است سال گذشته رئیس‌جمهور کشورمان و نخست‌وزیر انگلیس برای اولین بار در بیش از یک ده ه، تلفنی گفت‌وگو کرده بودند .
در حال حاضر روابط دو کشور در سطح کاردار غیرمقیم در جریان است و گفته می‌شود طرفین در آستانه بازگشایی سفارت‌ها قرار دارند.