kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۱۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
تعدادی از سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه زنان در بیانیه‌ای خواستار شدند

ضرورت مقابله با اینترنت آمریکایی

65 سازمان مردم‌نهاد و بیش از 10 هزار و 200 زن فعال در عرصه اجتماعی و فرهنگی در بیانیه‌ای خواستار راه‌اندازی هر چه زودتر شبکه ملی اطلاعات شدند.


به گزارش خبرگزاری فارس، 10 هزار و 250 نفر از زنان فعال در عرصه اجتماعی و فرهنگی در بیانیه‌ای ضمن اعلام نگرانی از راه‌اندازی بدون پشتوانه فرهنگی نسل‌های سوم و چهارم اینترنت، خواستار تسریع راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات شدند.
در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: در دنیای اینترنت و اطلاعات رقابت بر پایه «جنگ اطلاعاتی» و «جاسوسی» استکبار علیه ملت‌ها حتی دوستانشان رنگ تزویر به خود گرفته است. امروزه جبهه متخاصم در جنگ اطلاعاتی به دنبال تصرف زمین نیست! بلکه درصدد تسلط بر اراده و خواست ملت‌هاست و این امر را با کنترل اطلاعات مو به مو از افراد و سازمان‌ها و نهادها و... کشور هدف دنبال می‌کند.
متاسفانه شاهد این هستیم که با توجه به اجرای شبکه پیشرفته ملی اطلاعات در برخی از کشورها و بهره‌مندی آنها از مزایای تولیدات بومی و استقلال و آزادی در فضای مجازی، در کشور ما با گذشت بالغ بر 9 سال از تعریف پروژه شبکه ملی اطلاعات هنوز این پروژه شکل اجرایی به خود نگرفته است. این در حالی است که در برنامه پنجم توسعه صراحتا برای عملیاتی شدن این شبکه و ارائه سرویس‌های الکترونیکی بر روی آن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکلیف شده است.
از بهمن ماه سال 92 که کلیات طرح شبکه ملی اطلاعات به تصویب شورای‌عالی فضای مجازی رسید و این شورا وزارت ارتباطات را مکلف کرد برای اجرای سریع این پروژه، برنامه ‌زمان‌بندی اولیه خود را ظرف مدت یک ماه ارائه دهد؛ هنوز نه تنها خبری در این زمینه بر خروجی سایت‌ها نرفته است بلکه متاسفانه طی چند هفته اخیر وزیر ارتباطات در حال افتتاح طرح‌های «توسعه نسل سوم و چهارم تلفن همراه»، «طرح اینترنت پرسرعت روستایی»، «طرح اینترنت وای‌فای» و... است.
از این رو ما سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در عرصه فرهنگی و اجتماعی در امور زنان، ضمن اعلام نگرانی در خصوص این حرکت برنامه‌ریزی نشده که از جهاتی خلاف قانون و در مغایرت با اقتصاد مقاومتی و در راستای تصدی‌گری هرچه بیشتر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، خواستار راه‌اندازی هر چه زودتر شبکه ملی اطلاعات و عزل افرادی که در راس فناوری اطلاعات قرار داشته اما کوچکترین اعتقادی به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را ندارند، هستیم.