kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۶۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۱

برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش روسیه پس از فروپاشی شوروی در شرق این کشور

همزمان با افزایش تنش بین روسیه و غرب و گسترده‌تر شدن تحریم‌های ضدروسی اتحادیه اروپا، مسکو در بزرگترین رزمایش خود پس از سقوط شوروی دو موشک پیشرفته را از دو زیر دریایی هسته‌ای به فضا پرتاب کرد.


«سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: دو زیر دریایی راهبردی اتمی روسیه درجریان رزمایش در شرق این کشور دو موشک بالدار پیشرفته را آزمایش کردند.
سرگئی شایگو گفت: دو زیر دریایی راهبردی روسیه موشک‌های بالدار از نوع «گرانیت» آزمایش کرده و رزمناو «واریاگ» هم با موشک «ولکان»، دشمن فرضی را نابود کرد.
 به گزارش ایرنا رزمایش «واستوک-2014» که این دو موشک بالدار در جریان آن پرتاب شد؛ بزرگترین رزمایش روسیه پس از فروپاشی شوروی بود که به مدت 10 روز درمنطقه وسیعی ازقطب شمال تا اقیانوس آرام و چندین استان خاور دور روسیه و 14 میدان نظامی این کشور
برگزار شد.
در این رزمایش 155 هزار پرسنل نظامی روسیه و بیش از 80 دستگاه انواع تسلیحات سنگین ازجمله بمب افکن‌های راهبردی توپولف-95 شرکت داشتند و انواع تاکتیک‌های نظامی در آن تمرین شد.در این رزمایش ده‌ها فروند رزمناو، ناوشکن و زیردریایی اتمی و دیزلی شرکت داشتند.
در چارچوب برنامه‌های این رزمایش روسیه موشک‌های تاکتیکی اسکندر  را نیزدر منطقه قطب شمال آزمایش کرد.
همزمان با این رزمایش «سرگیی ایوانف»،               رئیس دفتر کاخ کرملین به روزنامه «روسیا اسکایا گازتا» گفت: در شرایط خاص و ویژه هریک از اعضا می‌توانند از معاهده موشک‌های میان برد اتمی خارج شوند. من تاکنون شاهد چنین شرایط خاصی نبودم. در حقیقت ما به انجام تعهدات بین‌المللی وفادار هستیم. این تا زمانی است که احساس کنیم تهدید جدی امنیتی برای کشورمان وجود ندارد.
وزارت خارجه آمریکا در ژوئیه سال جاری میلادی روسیه را به آزمایش یک موشک «کروز» جدید که نقض معاهده نیروهای اتمی میان برد است، متهم کرد. مسکو نیز در واکنش این اتهامات را به عنوان اتهاماتی بدون مدرک رد کرد.
به عقیده کارشناسان، رزمایش واستوک-2014 با توجه به رویارویی سیاسی روسیه وغرب به دلیل مسئله اوکراین وتنش‌های شدیدی که بین دوطرف به وجود آمده و بر اثر آن ناتو نیروهای خود را درمناطق مجاور روسیه مستقر کرده است نوعی قدرت نمایی مسکو در برابر کشورهای غربی و آمریکاست.