kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۳۶
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵
رایزنی‌های گسترده وزیر خارجه در نیویورک

ظریف: سیاست‌های کوته‌بینانه برخی کشورها باعث تقویت تروریسم شده است

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک با سعود‌الفیصل همتای عربستانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار بر همکاری میان دو کشور برای حفظ منافع جهان اسلام تاکید شد.


وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی دیروز در نیویورک دیدار و پیرامون آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و مناسبات دو جانبه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
دو طرف در این دیدار افزایش تبادل نظر و تماس فی مابین را مثبت ارزیابی کردند.
ظریف و «سعود الفیصل» همکاری و همبستگی هرچه بیشتر جهان اسلام برای گذر از دوران کنونی و حل مسائل و معضلات که وجهه و تصویر اسلام و مسلمانان را هدف قرار داده است، ضروری برشمردند.
ظریف با خطیر خواندن شرایط جاری در منطقه و تهدیدات و تحرکاتی که با هدف ایجاد تفرقه و کینه جویی در جهان اسلام صورت می‌گیرد، سیاست و راهبرد دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص همسایگان و منطقه را تشریح و اظهار داشت: دولت ایران معتقد به همکاری و دوستی با همه کشورهای منطقه است و باید با همکاری فی مابین، اعتماد بیشتر نیز تقویت شود.
وی همچنین  تاکید کرد: امروز فرصت‌‌ها و تهدیدات مشترک داریم و حل مسائل و نگاه به آینده به نفع همه منطقه است.
ظریف اظهار داشت: باید سم تفرقه و افراطی گری را بی اثر کنیم.
وزیر امور خارجه عربستان نیز با تشریح دیدگاه‌های کشورش نسبت به سابقه و روند مناسبات فی مابین خاطر نشان ساخت: ایران یک ملت و تمدن بزرگ است و دو کشور به هم نیاز دارند و همکاری با یکدیگر در جهت منافع اسلام خواهد بود.
در این دیدار همچنین دو طرف پیرامون برخی موضوعات مورد علاقه تبادل نظر کردند.
ظریف همچنین در ادامه رایزنی‌های خود در نیویورک  با  «نبیل العربی» دبیرکل اتحادیه عرب دیدار و  پیرامون آخرین تحولات منطقه‌ای، فعالیت‌های تروریستی و افراطی و موضوع ائتلاف بین‌المللی ضد داعش گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
طرح بحث‌های اختلاف برانگیز برای به انحراف کشیدن مبارزه با تروریسم
وزیر خارجه کشورمان در این دیدار بر وحدت جهان اسلام و پرهیز جدی از موضوعات فرقه‌ای و طائفه‌ای تأکید کرد و گفت: وجهه جهان اسلام هدف قرار گرفته و طرح بحث‌های اختلاف برانگیز بین شیعه و سنی به انحراف کشاندن مبارزه با تروریسم و افراطی گری جاری است.
«نبیل العربی» در این ملاقات ضمن بیان نتایج نشست اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب اظهار داشت: متاسفانه فعالیت تروریست‌‌ها علیه مسلمانان و بنام جهان اسلام صورت می‌گیرد و باید همه تلاش کنیم مانع این خطر فراگیر شویم.
سیاست‌های کوته بینانه برخی کشور‌ها عامل تقویت تروریسم
وزیر خارجه کشورمان همچنین در دیدار همتای قبرسی خود با بیان اینکه سیاست‌هاى کوته بینانه برخى از کشور‌ها عامل اصلى تقویت پدیده شوم تروریسم است، گفت: تبعات مخرب این سیاست‌‌ها گریبان این کشور‌ها را گرفته است.
اینیس کاسیلیده وزیر خارجه قبرس نیز در این دیدار گفت:  کشورهاى خاصى که با توسل به ابزارهاى مختلف و دخالت در امور داخلى دیگران سعى در تغییر دولت قانونى آن کشور‌ها را داشتند، ازگروه‌هایى حمایت کردند که نتیجه آْن ترویج تروریسم و نا امنى در منطقه بود.
وزیر خارجه کشورمان  در ادامه این رایزنی‌‌ها ضمن دیدار با رئیس کمیته جهانی صلیب سرخ  با اشاره به افزایش نگرانی‌‌ها نسبت به پدیده ضد انسانی تروریسم در منطقه آمادگی ایران را برای افزایش همکاری‌‌ها با سازمان صلیب سرخ برای کاهش مشکلات ملت‌های عراق و سوریه اعلام کرد.
پیتر مورر نیز در این دیدار با تشریح مشکلات موجود روند کمک رسانی به مردم عراق در مناطقی که تحت نفوذ و تسلط گروه‌های تروریستی قرار دارد ابراز علاقمندی کرد تا با افزایش دیدار‌ها و رایزنی‌های صلیب سرخ با جمهوری اسلامی ایران راه‌های مناسب‌تری برای ارائه خدمات بیشتر به مردم عراق یافت شود.
ظریف همچنین در دیدار با معاون دبیرکل در امور کار و امداد سازمان ملل گفت:  وحدت میان فلسطینیان مانع از تحمیل شرایط و زیاده طلبی‌های رژیم صهیونیستی خواهد شد.
پیر کرینبویل نیز در این ملاقات فعالیت‌های آژانس کار و امداد را تشریح و ضمن اعلام اینکه با توجه به جنگ اخیر غزه شرایط فعالیت این آژانس برای کمک به فلسطینیان غزه بیش از گذشته متمرکز شده است افزود: آمار آوارگان و میزان بیکاری و وضعیت نابسامان دانش آموزان فاقد مدرسه شرایط را بسیار سخت‌تر از گذشته کرده است.
وزیر خارجه همچنین در سفر به نیویورک با همتای مکزیکی خود نیز دیدار و گفت‌وگو کرد .
«خوزه آنتونیو کوری برنا» وزیر خارجه مکزیک در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های موجود بین ایران و مکزیک، آمادگی کشورش را برای تقویت روابط دو جانبه و افزایش رایزنی‌های سیاسی پیرامون موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران اعلام کرد.
ظریف نیز ضمن اشاره به ظرفیت‌‌ها و قابلیت‌های دو کشور در دو منطقه مهم جهان و ارتقاء مناسبات را تامین‌کننده منافع مشترک و موجب افزایش اثرگذاری در مهمترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی دانست.