kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۹۶
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴

تاثیر امواج موبایل بر افزایش تومورهای مغزی

رئيس انجمن کلینیکال انکولوژي هشدار داد: براساس بررسی‌هایی که در برخی کشورهای اروپایی صورت گرفته است مشخص شد که امواج موبایل بر افزایش تومورهای مغزی در اطفال تاثیر داشته است.


به گزارش ایرنا، دکتر محمدرضا آقا نصیری در نشست نهمین کنگره سالانه کلینیکال انکولوژي با اشاره به اینکه سرطان سومین عامل مرگ ایرانیان است گفت: اگر تصادفات را درنظر نگیریم دومین عامل مرگ‌ومیر درکشور سرطان است؛ بنابراین توجه به این بیماری باید یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان باشد.
وی ادامه داد: امروزه در کشورهای پیشرفته 40درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان قابل پیشگیری است به همین دلیل دولتمردان باید فکر اساسی درمورد پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان‌های صحیح این بیماری داشته باشند.
آقا نصیری با تاکید بر اینکه پتانسیل انسانی خوبی در کشور به منظور پیشگیری از سرطان یا تشخیص به موقع آن وجود دارد، گفت: در طرح تحول سلامت باید سرطان جایگاه خاصی داشته باشد. خوشبختانه امروز داروهای بیماران مبتلا به سرطان به روز شده و داروهای خارجی نیز بیشتر وارد کشور می‌شود، به طوری که بیماران حتی از نظر پرداخت فرانشیز نیز با مشکلی مواجه نیستند و بیمه هزینه این بیماران را تقبل کرده است.
وی درباره شیوع سرطان درکشور گفت: طبق آمار سال 88 موارد جدید ابتلا به سرطان در کشور 80 هزار مورد و موارد مرگ و میر 35هزار نفر بوده است؛ به طورکلی بیماران مبتلا به سرطان در کشور با احتساب افراد جدید و تحت درمان 500 هزار نفر هستند.
به گفته رئیس انجمن کلینیکال انکولوژي ایران تا 6 سال آینده، 20 میلیون نفر در جهان به سرطان مبتلا خواهند شد.
آقانصیری در بخش دیگری از سخنان خود به بیشترین سرطان‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: سرطان پوست، معده، مثانه، پروستات و روده بزرگ جزء سرطان‌های شایع در آقایان و سرطان پستان، پوست، روده بزرگ، معده و تیروئید از سرطان‌های شایع در خانم‌ها است.
به گفته وی، شیوع سرطان دستگاه گوارش در ایران روبه افزایش است که  این مشکل به دلیل مصرف موادغذایی ناسالم و عادات نامطلوب غذایی است.
وی با بیان اینکه میزان ابتلا به سرطان خون به خصوص در اطفال شایع است، گفت: شاید یکی از دلایل سرطان خون در اطفال به دلیل بنزین غیراستانداری است که سالیان سال در کشور وجود دارد. در واقع سرب باعث تحریک مغز استخوان می‌شود، که در نهایت سرطان خون را درپی دارد. همچنین نقش موادغذایی را نیز نباید فراموش کرد.
ابتلا به سرطان با قرص‌های جلوگیری از بارداری
رئيس انجمن کلینیکال انکولوژي دراین باره گفت: مافیای اقتصادی اجازه نمی‌دهند که مطالب علمی به راحتی در اختیار افراد قرار گیرد و تاکنون رسانه‌های گروهی سرطان‌زا بودن قرص‌های جلوگیری از بارداری را مطرح نکرده‌اند.
به گفته وی قرص‌های جلوگیری از بارداری در ابتلا به سرطان تاثیر گذارند.
همچنین در این نشست خبری دکتر احمد عامری دبیر انجمن انکولوژي ایران با اشاره به اینکه میزان رشد سرطان در ایران نسبت به سایر کشورها بیشتر شده است، گفت: درآینده سرطان معضل اصلی جامعه بشریت خواهد شد.
عامری ادامه داد: سرطان‌های دستگاه ادراری، سرطان گوارش و سرطان پستان از موضوعات مهمی هستند که دراین کنگره به آن پرداخته خواهد شد.
دبیر انجمن انکولوژی ایران با تاکید بر اینکه دراین کنگره روش‌های جدید شیمی درمانی و سایر روش‌های جدید سرطان مطرح خواهد شد، گفت: درمان سرطان نیازمند کار تیمی است، به همان اندازه که یک جراح باید در زمینه سرطان اطلاعات داشته باشد سایر رشته‌ها که با  این بیماری در ارتباط هستند باید در زمینه آن اطلاعات کافی کسب کنند.
دبیر انجمن انکولوژي ایران گفت: سرطان تنها بیماری است که به درمان کم تخصصی نیاز دارد و قطعا تک درمانی موفقیت چندانی را درپی نخواهد داشت، به دلیل تکنولوژي‌های جدید و داروهای جدیدی که هر روز در زمینه سرطان تولید می‌شود مسلما بار مالی درمان سرطان را افزایش می‌دهد.
وی گفت: برهمین اساس ما در انجمن کلینیکال انکولوژي سعی می‌کنیم با پوشش وسیع همه جانبه از نظر درمان‌های مختلف و آگاهی دادن به تیم درمان، کار را به درستی پیش ببریم.
به گفته وی بیش از 90 درصد بیماران مبتلا به سرطان به غیر از جراحی به درمان‌های دیگر نیاز دارند و این درحالی است که تمام درمان‌ها توسط همکاران کلینیکال انکولوژي ارائه می‌شود، در واقع این انجمن سعی دارد با صرفه‌ترین، موثرترین و مناسب‌ترین درمان را برای بیماران فراهم کند.
عامری اظهار داشت: در سال 92، هشت هزار میلیارد تومان صرف هزینه دارو شده که سهم داروهای بیماران مبتلا به سرطان 1200 میلیارد تومان بوده که البته این رقم بدون احتساب داروهای تک نسخه‌ای است.
ورود دستگاه‌های پیشرفته به کشور
دکتر بهرام مفید دبیر نهمین کنگره کلینیکال انکولوژي ایران با اشار به اینکه در آینده‌ای نزدیک دستگاه‌های پیشرفته را وارد خواهیم کرد، گفت: معاون درمان وزارت بهداشت قول داده‌اند تا این دستگاه‌ها را برای مراکز رادیوتراپی تهیه کنند که از نظر درمان تحول بزرگی محسوب می‌شود.وی افزود: درمان سرطان نیازمند همکاری تیمی است که این موضوع در بیماری‌های دیگر کمتر دیده می‌شود. متاسفانه گاهی تیم درمانی، درمان جراحی را با سایر درمان‌ها به دو قسمت تقسیم می‌کنند که این موضوع باعث متضرر شدن بیمار می‌شود.
مفید درباره تکنولوژي‌های درمان سرطان گفت: دستگاه‌های تولید کننده اشعه x یکی از روش‌های درمان سرطان است. همچنین دستگاه‌های شتاب دهنده نیز برای درمان بیماران وجود دارد که به دلیل تحریم این تکنولوژي درکشور عقب افتاده است.
مفید افزود: داروهای تولیدی مربوط به بیماران مبتلا به سرطان از تکنولوژي بالایی برخوردارند و مطالعات بالینی بسیاری بر روی آنها انجام می‌شود که مسلما بسیار گران هستند.
به گفته وی برخی از این داروها اثربخشی محدودی دارند ولی به دلیل بعد اقتصادی ممکن است بر انتخاب بیمار تاثیر بگذارد، لذا ما قصد داریم دراین کنگره میزان اثربخشی داروها را مطرح کنیم تا بیمار و پزشکان در انتخاب دچار مشکل نشوند.
مفید گفت: کمترین هزینه درمان مبتلایان به سرطان بیش از 25میلیون تومان است.
دبیر نهمین کنگره کلینیکال انکولوژي پرداخت هزینه 10درصدی بیماران مبتلا به سرطان در برنامه طرح تحول سلامت را یکی از نکات مثبت در درمان بیماران دانست و گفت: با اجرا شدن این برنامه بخش‌های بیمارستانی درحال بازسازی است و شرایط کاملا متفاوت شده است.