kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۷۹
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
واکنش فعالان و کارشناسان سیاسی به پیشنهاد جدید آمریکا:

طرحی که حق غنی‌سازی ایران را نادیده بگیرد پذیرفتنی نیست

کارشناسان و فعالان سیاسی در واکنش به پیشنهاد جدید آمریکا در مذاکرات هسته‌ای تاکید کردند: پیشنهاد برداشتن میله‌های ارتباطی سانتریفیوژها به معنای نادیده گرفتن حق غنی‌سازی ایران بوده و قابل پذیرش نیست.



منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در این زمینه و در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: پیشنهاد جدید آمریکایی‌ها مبنی بر حذف اتصالات میان‌بخشی از سانتریفیوژهای ایران صنعت هسته‌ای ما را به دکور و ویترین تبدیل می‌کند.
وی در مورد پیشنهاد جدید آمریکایی‌ها مبنی بر حذف اتصالات میان‌بخشی از سانتریفیوژهای ایران، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر برخورداری از 190 هزار سو افزود: احتمال دارد با تغییر نسل سانتریفیوژها معادله جدیدی میان تعداد سانتریفیوژها با واحد سو برقرار شود. حقیقت‌پور درخواست آمریکایی‌ها را نوعی زیاده‌خواهی عنوان کرد و گفت:‌ پیشنهاد جدید آمریکایی‌ها صنعت هسته‌ای ما را به دکور و ویترین تبدیل می‌کند.
این پیشنهاد به معنای نادیده گرفتن حق غنی‌سازی ایران است
سید حسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز  گفت: آمریکایی‌ها مطالباتی را برخلاف توافقنامه ژنو از ما دارند و درخواست آنها مبنی بر برداشتن میله‌های ارتباطی سانتریفیوژها در واقع به معنای نادیده گرفتن حق غنی‌سازی ایران است.
 وی با اشاره به پیشنهاد اخیر آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای مبنی بر برداشتن میله‌های ارتباطی بین سانتریفیوژها توسط ایران گفت:‌ آمریکایی‌ها در طول مذاکرات به ویژه بعد از توافق ژنو با ارائه پیشنهادات انحرافی سعی داشتند تا مذاکرات را به بن‌بست بکشانند.
 نقوی ادامه داد: بر همین اساس بر خلاف توافقنامه ژنو موضوعات غیرهسته‌ای را در مذاکرات مطرح می‌کنند، برخلاف توافق ژنو تحریم‌های جدیدی را وضع می‌کنند و به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و مطالباتی فراتر از مذاکرات را از ما دارند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آمریکایی‌ها اخیراً با سیاست‌های چندگانه خود سعی دارند تا با طرح پیشنهاداتی در حوزه مسائل فنی مذاکرات را به بن‌بست بکشانند.
پیشنهاد برداشتن میله‌های ارتباطی بین سانتریفیوژها به معنای نادیده گرفتن حق غنی‌سازی است که در توافقنامه ژنو این حق به رسمیت شناخته شده است.
ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: قطع اتصالات سانتریفیوژها به نوعی تعطیل کردن غنی‌سازی در کشور است.
 وی درباره پیشنهاد جدید مقامات آمریکایی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان برای قطع اتصالات سانتریفیوژها، گفت: برداشت ما این است که وقتی صنعت و فناوری را از مدار خود منحرف کنیم مانع روند طبیعی کارش شویم دیگر کارایی خود را ندارند.
آقامحمدی قطع اتصالات سانتریفیوژها را نوعی تعطیل کردن موضوع غنی‌سازی برشمرد و افزود: در این صورت، صنعت هسته‌ای کشور دیگر خاصیتی که لازم است را نخواهد داشت.
پیشنهاد خارج از توافقات پذیرفتنی نیست
محمد صالح جوکار  دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اظهار کرد: هیچ پیشنهاد جدیدی از سوی آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات هسته‌ای پذیرفتنی نیست و ما آن را جدی نمی‌گیریم و موضوعاتی که در توافق اولیه نبوده است جایی برای مذاکره ندارد و نشان از بی‌خردی طرف آمریکایی است.
وی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به برخی صحبت‌ها درباره احتمال ارائه پیشنهاد جدید توسط آمریکا در مذاکرات نیویورک گفت: این چیز جدیدی نیست که آمریکایی‌ها در یک نشست مطالبه جدیدی داشته باشند و در سفر یوکیا آمانو به ایران نیز این موضوع را شاهد بودیم که درخواست جدیدی را که مغایر با توافقات بود مطرح کرد و درخواست بازرسی از مراکز نظامی را داشتند.
وی افزود: اخیرا نیز معاون وزیر امور خارجه آمریکا مواضعی را که به نوعی تضمین منافع رژیم صهیونیستی است اعلام کرد، اما ما تنها در چارچوب موضوع هسته‌ای مذاکره را جلو می‌بریم و در مورد درخواست‌های غیرقانونی و خارج از این چارچوب هیچ‌گونه بحثی نخواهیم داشت و هیچ‌گونه تضمینی برای حفظ منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی‌دهیم.
طرح آمریکایی‌ها فریب و سفسطه جدید است
رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب مؤتلفه نیز در گفت و گو با فارس با اشاره به تعهد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به ملت گفت: براساس این تعهد دولت نمی‌تواند چرخش سانتریفیوژها را متوقف کند پیشنهاد غربی‌ها نمی‌تواند از سوی ما قابل قبول باشد و این طرح یک فریب و سفسطه جدید است.
حمیدرضا ترقی با اشاره به پیشنهاد جدید آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای مبنی بر حذف اتصالات میان‌بخشی از سانتریفیوژ‌های نیروگاه‌های هسته‌ای کشورمان اظهار داشت: طبیعی است که ایران نمی‌تواند توانمندی خود را برای غنی‌سازی اورانیوم در حد نیازی که دارد از بین ببرد و کشورمان باید همیشه قادر باشد در صورت هر گونه عدم اجرای توافقنامه هسته‌ای از سوی طرف غربی به نقطه قبل بازگردد و نسبت به غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز اقدام کند.
وی خاطرنشان کرد: تصمیماتی که موجب شود راه‌اندازی سانتریفیوژ‌ها و غنی‌سازی مورد نیاز کشور متوقف شود و آن را عقب بیندازد از سوی ملت قابل پذیرش نیست.
این پیشنهاد مضحک است
مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پیشنهاد آمریکایی‌ها برای قطع اتصالات سانتریفیوژهای ایران را مضحک خواند.
حسین شیخ‌الاسلام مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل درباره پیشنهاد جدید آمریکایی‌ها به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مبنی بر قطع اتصالات سانتریفیوژ‌ها به عنوان یک گام اعتماد‌ساز از سوی ایران، گفت: من مطمئن نیستم که آنها این پیشنهاد را رسماً به ما داده باشند چرا که صرفاً مطبوعات غربی آن را اعلام کردند.
 وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها احتمالاً عاقل‌تر از این هستند که چنین پیشنهاد مضحکی به ما بدهند افزود: اگر چنین پیشنهادی رسما از سوی مقامات آمریکایی ارائه شده باشد نشان‌دهنده نگاه بچگانه آنها به مذاکرات و یا احمق فرض کردن طرف ایرانی است.
شیخ‌الاسلام ادامه داد: بر فرض ارائه رسمی آن از سوی طرف آمریکایی باید پرسید آنها با علم به اینکه قطع اتصالات سانتریفیوژ‌ها یقینا از سوی ایران رد می‌شود پس چرا این پیشنهاد را طرح می‌کنند؟
وی در پاسخ به این سؤال گفت: آمریکا می‌خواهد این‌طور جلوه دهد که ما یک پیشنهاد سازنده دیگر نیز جهت پیشبرد مذاکرات به ایرانی‌ها ارائه دادیم اما آنها آن را رد کردند.
مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل تصریح کرد: ارائه چنین پیشنهاداتی توهین به ملت ایران و بازی کردن با حیثیت کشورمان است.