kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۷۲
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳

پیام بشار اسد به سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت

سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، طی مراسمی یکشنبه شب با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی و پیام بشار اسد رئیس جمهور سوریه کار خود را آغاز کرد.

گروه ادب و هنر-

به گزارش خبرنگار کیهان، در این مراسم که با حضور جمعی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران دفاع مقدس و هنرمندان عرصه سینما برگزار شد، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به بیان اسنادی از حمایت دولت آمریکا از رژیم بعث عراق برای حمله به ایران و خیانت‌های بنی صدر به کشورمان در جریان جنگ تحمیلی پرداخت و گفت: دفاع مقدس لایه‌های مختلفی داشت و برای شناخت لایه‌های مختلف آن حتماً باید از زبان هنر استفاده کرد. کار شما هنرمندان از این جهت اهمیت دارد که لایه‌های اصلی این جریان را نشان دهید و بگویید که امروز چه کسانی در منطقه دارند آتش به پا می‌کنند.
وی افزود: امروز ایران اسلامی از یک ظرفیت ارزشمند در حوزه هنر برخوردار است و پشتوانه خوب برای تصویر کردن رشادت‌های فرزندان آن فراهم است. صحنه‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی یک ظرفیت بزرگ برای هنرمندان است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دفاع مقدس یک حادثه بسیار مهم در منطقه و دنیا بود و درست است که جنگ همیشه از جنس سختی است اما در دل آن مخصوصاً‌ اگر با ایمان همراه باشد یک نوری برای یک حیات مجدد نهفته است و آن را باید یافت.
پیام بشار اسد
در مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت همچنین رایزن فرهنگی کشور سوریه متن پیام بشار اسد رئیس جمهور سوریه را خطاب به جشنواره مقاومت و مردم ایران قرائت کرد.
بشار اسد در این پیام آورده است: «تمدن ملت‌‌ها آیینه‌ای است برای نسل‌های آینده و هنر در همه اشکال متفاوت خود یکی از مهمترین و مترقی‌ترین جنبه‌های تمدن می‌باشد. جشنواره شما امروزه با مضامین عالی آن بیش از یک جشنواره فیلم می‌باشد. فیلم‌های مقاومت حامل و حاوی پیام و ثبت‌کننده آن است و آنچه که امروز به آن دست می‌آزید نگارش تاریخ واقعیت‌هایی است که آنان خواهان دفن آن هستند، شما از راه ثبت وقایع فاصله و همچنین رنج‌هایی که سوریه از سوی تروریسم تکفیری دچار آن شده است. آنرا زنده نگه داشته و می‌داریم. می‌دانم این یک رسالت سنگین است، لیکن شما اهل آن می‌باشید، بنابراین این واقعیت‌‌ها را برای جهان منتقل نمایید و به عنوان تاریخ صادقانه و نه تحریف شده همان طوری که آنان می‌خواهند باشد، برای نسل‌های آینده ثبت نمایید. آرزوی قلبی جهت توفیق شما را از خداوند سبحان خواهانم. از صمیم قلب موفقیت شما را از خداوند سبحان  خواهانم.»
در ادامه این مراسم حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور نیز طی سخنانی اظهار داشت: دفاع مقدس رنسانس ایران است که همه هنر‌ها در دفاع مقدس احیا شد و سینمای امروز در جریان دفاع مقدس دوباره‌زاده شد و سینمای ایران مرهون دفاع مقدس است.
وی تصریح کرد: جهان امروز در مقابل هجوم فرهنگی آمریکا به زانو درآمده و طبق آخرین آمار تنها 10 درصد فروش فیلم‌های اروپایی مربوط به فیلم‌های اروپایی است و در این شرایط تنها سینمایی که سربلند است مقابل نظام استکباری آمریکا سینمای ایران است.
ایوبی در ادامه بیان داشت: آنقدر رفرنس دارم از بزرگان اروپایی که به من گفتند با استفاده از سینمای ایران در مقابل سینمای آمریکا ایستاده‌ایم که نشان می‌دهد سینمای ایران چه جایگاهی دارد.
ایوبی در خاتمه صحبت‌هایش اظهار داشت: اگر سینمای مقاومت را می‌خواهیم باید همه اراده‌های پراکنده را جمع کنیم و همه ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران باید تمام قد پای سینمای دفاع مقدس بایستند و این حرف‌‌ها را به جهان خسته از مدرنیته عرضه کنند.
محمد خزاعی دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت هم ترجیح داد به جای سخنرانی‌نامه‌ای را که ساعاتی قبل از آغاز مراسم افتتاحیه، یکی از هموطنان به او داده بود برای حاضران در سالن قرائت کند.
بزرگداشت‌‌ها و برگزیدگان
در این مراسم همچنین از چهار هنرمند پیشکسوت سینمای مقاومت تجلیل شد. ابوالقاسم طالبی به عنوان کارگردان، مرتضی شعبانی به عنوان مستندساز، جهانبخش سلطانی به عنوان بازیگر و محمدتقی فهیم به عنوان منتقد تجلیل شدند. از درگذشتگان تولید فیلم و سریال «معراجی‌ها» علی اکبر رنجبر (مدیر شهرک سینمایی دفاع مقدس)، جواد شریفی‌راد (مدیر جلوه‌های ویژه سریال)، مهدی مرادی، رضا فرجی و جمشید اصفهانی‌فر (نگهبان شهرک سینمایی دفاع مقدس) نیز تجلیل شد.
در ادامه مراسم برگزیدگان جلوه گاه نور در پنج بخش مستند، کوتاه داستانی، فیلمنامه، نماهنگ و انیمیشن و بخش بصیرت (فتنه) و سینمایی ویدئویی شناخته شدند.
در بخش سینمایی ویدئویی؛ دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به  سید روح الله حجازی برای  نگارش فیلمنامه «سبز به رنگ زمرد»، دیپلم افتخار و تندیس  بهترین کارگردانی به مهرداد خوشبخت برای فیلم «ذهن خاموش»، جایزه ویژه هیئت داوران به علیرضا کمالی  برای بازی در فیلم «ذهن خاموش»، لوح تقدیر ویژه هیئت داوران هم به  محمود پاک نیت به خاطر حضور پررنگ در فیلم‌های انقلاب و دفاع مقدس اعطا شد. در بخش بصیرت؛ دیپلم افتخار و تندیس بهترین فیلم داستانی به مسعود تکاور برای فیلم سینمایی ویدیویی «سایبان»، دیپلم افتخار و تندیس بهترین فیلم مستند بخش بصیرت به رضا صادقی برای فیلم مستند «کدام انحراف؟» و لوح تقدیر ویژه به محمد باقر مفیدی کیا  برای  فیلم داستانی «لکه» اهدا شد. در بخش جلوه گاه نور: برگزیده‌های فیلمنامه؛ برگزیده اول مهدی قویدل  برای  نگارش فیلمنامه «ماهی‌‌ها هم خیس می‌شوند»، برگزیده دوم شهره شافعی برای نگارش فیلمنامه «سرباز»، برگزیده سوم قدرت باقری برای نگارش فیلمنامه «پایی برای پروانه»، در بخش پویا نمایی جلوه گاه نور؛ برگزیده اول وحید شاکری برای پویا نمایی «رقص قاصدک‌ها»، برگزیده دوم مهدی شاد برای پویا نمایی «ماجراهای عمو سام»، برگزیده سوم علیرضا طاهری برای پویا نمایی «جزیره بیداری» و تقدیر از محمدجواد بابایی برای پویا نمایی «دختر سنگ فروش»، در بخش نماهنگ جلوه گاه نور؛ برگزیده اول الهه گل محمدی برای نماهنگ «بی انتها»، برگزیده دوم آرش رفیعی برای نماهنگ «شمعدانی»، برگزیده سوم مهدی نقویان برای نماهنگ «بابا خون داد»، در بخش فیلم مستند جلوه گاه نور؛ برگزیده اول محسن سوهانی برای فیلم مستند «سایه‌های شهر شلوغ»، برگزیده دوم روح الله اکبری برای فیلم مستند «املیا»، برگزیده سوم علیرضا نوروزی برای فیلم مستند «آن مرد ایستاده است» و تقدیر داود جلیلی و سلمان ابوطالبی برای فیلم مستند «هالیود اسب تروا»، بخش فیلم کوتاه داستانی جلوه گاه نور؛ برگزیده دوم امیرعباس ربیعی برای فیلم «میتینگ»، تقدیر به خاطر استفاده از تکنیک نو از عباس عمرانی بیدی  برای فیلم «پارکینگ» و برگزیده سوم ابوالفضل گلفام برای فیلم «سرباز و شعبده باز» معرفی شدند.