kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۵۱
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
کاخ سفید با زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی:

بدون مجوز سازمان ملل به داعش حمله می‌کنیم!

نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد کشورش برای حمله به پایگاه‌های داعش منتظر اجازه شورای امنیت نخواهد ماند!



آمریکا که همواره در مناطق مختلف با دور زدن قوانین بین‌المللی به دنبال کسب منافع خود بوده است، چند هفته‌ای است که برای رسیدن به برخی از مقاصدش ابزار داعش را به عنوان دستاویز کسب منافع معرفی کرده است اما این بار برخلاف سال گذشته که از داعش حمایت می‌کرد خواستار برخورد بین‌المللی با این گروه تروریستی است. به همین خاطر ائتلاف بین‌المللی 40 کشور را تشکیل داده و داعش را تهدید به حمله کرده است. تصمیمی که بیشتر کشورهای منطقه و حتی برخی مقامات غربی آن را تنها مانوری برای فریبکاری عمومی می‌دانند. آمریکا برای این منظور حتی حاضر شده که از قوانین وضع شده بین‌المللی که توسط خود غربی‌ها تدوین شده است عدول کند. در همین راستا خبرگزاری ایسنا گزارش داد که سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که مردم عراق از جامعه بین‌الملل خواسته‌اند تا از آنان در مقابل گروه تروریستی داعش حمایت کند. به همین خاطر ما این حق را داریم که طبق دستور رئیس‌جمهور کشورمان با این گروه‌ها مقابله کنیم! وی تاکید کرد که آمریکا برای حمله به داعش منتظر اجازه از سوی شورای امنیت نیست. این در حالی است که هم مردم و هم مراجع عراقی با مداخه نظامی غربی‌ها درکشورشان قویا مخالفت کرده‌اند!
این «تک‌روی» آمریکا و عدول از قوانین بین‌المللی در سال‌های اخیر مشکلات و چالش‌های عرصه بین‌الملل را تشدید کرده است. حال آنها در مورد عراق نیز به دنبال حمله یکجانبه به داعش در عراق و سوریه بدون تصمیم شورای امنیت هستند؛ هر چند باید یادآوری کرد، آمریکایی‌ها در وضعیتی نیستند که بتوانند به خاورمیانه لشکرکشی کنند و این ادعاها صرفا مصرف تبلیغاتی دارد. در راستای تحرکات ائتلاف بین‌الملل ضدداعش، جان کربی سخنگوی پنتاگون نیز اعلام کرد که با توجه به اهمیت جغرافیایی ترکیه، این کشور «باید» در ائتلاف مقابله با داعش در عراق و سوریه شرکت داده شود. این در حالی است که ترکیه می‌گوید چندان مایل به حضور نظامی در این ائتلاف نیست.
همچنین «رابرت گیتس» وزیر دفاع اسبق آمریکا اعلام کرد: برای تحقق هدف اعلامی اوباما درباره «نابودی داعش»، اعزام تعداد محدودی پیاده‌نظام به عراق و سوریه ضروری است. در همین ارتباط تونی بلر نخست‌وزیر اسبق انگلیس نیز با اشاره به تلاش‌های صورت رفته برای مقابله با داعش و حملات هوایی ضد آن، تاکید کرد که با این حال گزینه ارسال نیروهای زمینی را نباید رد کرد!
تحولات میدانی
در ادامه پیشروی‌های ارتش عراق، مقامات این کشور اعلام کردند که نیروهای ارتش، پلیس و مردمی عراقی روز یکشنبه برای کمک به یک گردان ارتش در نزدیکی شهر فلوجه که هدف حملات مکرر تروریست‌ها قرار گرفته است، عملیاتی نظامی را آغاز کردند. قاسم عطا سخنگوی ارتش عراق گفت: این نیروها پیشروی خود را برای پاکسازی منطقه السجر آغاز کرده‌اند.
از سوی دیگر حزب‌الله عراق، آمریکا را متهم کرد به طور عمد واحدهایی از ارتش و نیروهای داوطلب مردمی را در «جرف‌الصخر»، شمال استان بابل بمباران کرده تا سوءنیت این کشور در تلاش برای دستاویز قرار دادن ائتلاف بین‌المللی علیه داعش آشکارتر شود.
اما در واکنش به برخی تلاش‌های رسانه‌ای برای ایجاد جنگ فرقه‌ای در عراق، ابراهیم الجعفری وزیر خارجه این کشور اعلام کرد که تروریسم نتوانست میان اربیل و بغداد و اهل تسنن  و شیعه فاصله ایجاد کند. الجعفری که در نیویورک به سر می‌برد تاکید کرد که نیروهای مسلح، گارد ملی و نیروهای پیشمرگ و بسیج مردمی آماده جانفشانی و فداکاری در مقابله با داعش هستند.
در همین ارتباط مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان و عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در اربیل ضمن بررسی اوضاع امنیتی این کشور بر ضرورت حل مشکلات میان اربیل و بغداد تاکید کردند.
خبر دیگر اینکه، دیروز شماری از نمایندگان عراقی اعلام کردند، پس از عملیات اخیر ارتش این کشور برای شکستن محاصره «صقلاویه» در شمال فلوجه، که با موفقیت انجام شد، آنها متوجه شدند، داعش پیش از گریختن از منطقه اقدام به استفاده از سلاح‌های شیمیایی کرده است. بر اساس این گزارش شماری از نظامیان تحت محاصره و مردم عراق در این حملات کشته شده‌اند.