kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۹۷
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵
شمخانی مطرح کرد

مخالفت ایران با درخواست دانمارک برای حضور در ائتلاف علیه داعش

دبیر شورای عالی امنیت ملی از مخالفت ایران با درخواست دانمارک برای حضور جمهوری اسلامی در ائتلاف علیه داعش خبر داد.


علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: فتوای مرجعیت و بسیج عظیم نیروهای مردمی اعم از شیعه، سنی، کرد، ترکمن و مسیحی در عراق، اصلی‌ترین عامل اضمحلال و تداوم شکست تروریست‌های تکفیری در این کشور بوده و همانگونه که مسئولین دولت عراق اعلام کردند ضرورتی برای حضور نیروهای بیگانه برای مقابله با تروریست‌های تکفیری در این کشور وجود ندارد.
وی افزود: اتحاد پدیدآورندگان داعش برای مقابله با این گروه تروریستی پیش از آن که ثبات منطقه‌ای و امنیت مردم ستم‌دیده منطقه را به دنبال داشته باشد تلاشی برای ایجاد مرزهای امن برای رژیم صهیونیستی است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران شمخانی با اشاره به اظهارات صریح اکثریت اعضای ائتلاف ضد داعش در مورد نقش محوری و تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و پشتیبانی همه جانبه و مؤثری که از سوی ایران برای جلوگیری از پیشروی و زمین‌گیر نمودن تروریست‌های تکفیری در عراق در اختیار دولت این کشور قرار گرفت، اظهار داشت: وزیر امور خارجه دانمارک که چندی قبل و پس از اجلاس ناتو در ولز به ایران سفر کرد صریحاً درخواست حضور جمهوری اسلامی در ائتلاف ایجاد شده از سوی برخی کشورهای غربی و عربی را مطرح کرد که مورد موافقت قرار نگرفت.
دبیر شورای عالی امنیت ملی وجود تناقض‌ها، رقابت‌ها و اهداف غیر هم‌سو در میان کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش را مهمترین عامل ناکارآمدی این جریان عنوان کرد و افزود: از نوزادی که به صورت ناقص متولد می‌شود نمی‌توان انتظار قهرمانی در المپیک را داشت.
وی جمهوری اسلامی ایران را پرچم‌دار واقعی مبارزه با تروریسم عنوان کرد و با تأکید بر تداوم حمایت ایران از دولت عراق و سوریه برای مقابله با سرکوب عناصر تروریست، افزود: در صورتی که نمایش‌های تبلیغاتی آمریکا و هم پیمانانش در به اصطلاح مبارزه با تروریسم تأثیر تعیین کننده در این عرصه به دنبال داشت امروز نباید هیچ اثری از اقدامات تروریستی بر جای می‌ماند.
بازی دوگانه علیه تروریسم
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ائتلاف بین‌المللی علیه داعش گفت: مبارزه با تروریسم بیش از آنکه نیازمند ائتلاف‌های عریض و طویل و مانورهای رسانه‌ای و تبلیغی باشد، نیازمند اراده سیاسی و پرهیز از بازی‌های دوگانه در خصوص تروریسم و مصادیق آن است.
مرضیه افخم در خصوص تحولات مرتبط با تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، با اشاره به اینکه موضع و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در این رابطه پیش از این در عالیترین سطوح از جمله توسط مقام معظم رهبری اعلام شده و وزارت امور خارجه نیز پیش از این در این رابطه مواضع روشنی داشته است، گفت: ماهیت قانونی ائتلاف تشکیل شده از منظر حقوق بین‌الملل محل سؤال جدی است و این ائتلاف خارج از مکانیزم‌های سازمان ملل متحد شکل گرفته است. مضافاً اینکه اهداف اعلام شده این ائتلاف در مبارزه علیه تروریسم، با برخی اقدام‌های قبلی و فعلی بانیان اصلی و تعدادی از اعضای آن در خصوص تروریسم همخوانی ندارد.
همچنین ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص گفتگو با ایران در موضوع داعش گفت: آمریکا برای گفتگو با ایران درباره عراق آمادگی دارد اما با ایران هماهنگی یا همکاری نخواهد داشت.
موضع‌گیری ماری هارف در حالی است که در روزهای گذشته و پس از سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص درخواست آمریکااز ایران برای همکاری در ائتلاف علیه داعش، دیگر مقامات آمریکایی به این درخواست اعتراف کرده‌اند.