kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۷۶
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷
پس از بیانات رهبر انقلاب صورت گرفت

اعتراف آمریکا به درخواست کمک از ایران در موضوع داعش

پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص درخواست آمریکا از ایران برای مقابله با داعش، مقامات این کشور به این درخواست اعتراف کردند.


روزنامه نیویورک تایمز، در گزارشی با اشاره به موضوع حضور ایران در ائتلاف علیه داعش می‌نویسد: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که پیش از این به صراحت با حضور ایران در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش مخالفت کرده بود گفت که دولت باراک اوباما خواهان حفظ کانال ارتباطی با ایران است و هنوز آماده است تا با ایران در مورد عراق و سوریه رایزنی کند.
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اذعان کرد: من با پیوستن ایران به این ائتلاف مخالف بودم اما این بدین معنی نیست که با رایزنی با ایران برای یافتن یک راه حل مناسب در عراق مخالفیم.
جان کری تاکید کرد: آمریکا هنوز آماده است تا با ایرانی‌ها در مورد عراق و سوریه شاید در حاشیه مذاکرات هسته‌ای ایران در نیویورک گفت‌وگو کند.
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: این در حالی است که رهبر ایران روز دوشنبه تاکید کرد که ایران حاضر به همکاری با آمریکا در مورد عراق نیست چون تلاش‌های آنها پوچ و توخالی و جهت‌دار است.
وزیر امور خارجه آمریکا علاوه بر این یادآور شد: تلاش‌های گذشته ویلیام برنز برای گفت‌وگو با ایران در مورد عراق و دیگر مسائل منطقه‌ای سازنده نبوده است و این مذاکرات محرمانه هیچ‌گاه شکل واقعی و معنی‌دار به خود نگرفت.
همچنین جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پس از سخنان رهبر انقلاب در خصوص درخواست آمریکا از ایران برای حضور در ائتلاف ضد داعش، در توئیتر خود نوشت: این چیز پنهانی نیست که ما برای مبارزه علیه داعش در عراق با ایران گفت‌وگو کردیم و این مسئله در حاشیه مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته است.
این سخنان در حالی از سوی یک مقام رسمی وزارت خارجه آمریکا مطرح شده است که تا پیش از این مقامات آمریکایی ادعا می‌کردند که هیچ تماسی با ایران در زمینه مبارزه با داعش نداشته‌اند و اصولا نیازی هم به همراهی ایران ندارند.
اعتراف به درخواست از ایران برای حضور در ائتلاف علیه داعش فقط محدود به مقامات آمریکایی نیست. فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس پس از برگزاری کنفرانس پاریس در خصوص چگونگی مبارزه با داعش از ایران خواست تا به این ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با نیروهای داعش در عراق بپیوندد.
 شرط روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در خصوص حضور ایران گفت: روسیه از ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش در صورتی حمایت می‌کند که این ائتلاف در چارچوب سازمان ملل باشد و ایران و سوریه هم در آن مشارکت کنند.
وی خاطرنشان کرد: بعضی کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس پاریس، مسئول قدرت گرفتن داعش هستند. همچنین وزیر امور خارجه عراق نیز از تصمیم عدم دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس بین‌المللی پاریس انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها ابراهیم جعفری گفت: این تصمیم بسیار تاسف‌بار بوده است.