kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۷۵
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷
در دیدار وزیر خارجه اسلواکی

روحانی: اینکه تجهیز‌کنندگان تروریسم به دنبال مبارزه با آنهاافتاده‌اند طنز است

رئیس‌جمهور تاکید کرد : طنز داستان این است که کشورهایی که گروه‌های تروریستی را تربیت و تجهیز و مورد حمایت مالی قرار داده‌اند امروز، ناگهان به دنبال مبارزه با این گروه‌های تروریستی افتاده‌اند.


 حجت‌الاسلام حسن روحانی، در این دیدار روابط دو کشور را بسیار مثبت و تاریخی دانست و اظهار داشت: سابقه تاریخی موجود بین دو کشور زمینه بسیار خوبی است تا روابط و همکاری خود را در بخش‌های مختلف توسعه دهیم.
وی افزود : اگر چه در سال‌های گذشته به خاطر شرایط تحریم ظالمانه سطح روابط مقداری کاهش یافته است اما شرایط کنونی می‌تواند آغاز بسیار خوبی برای شروع مجدد توسعه روابط دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی باشد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در خصوص مسائل منطقه‌ای نگرانی‌های زیادی وجود دارد، به شرایط مردم غزه، جنایات تروریست‌ها در سوریه و عراق پرداخت و گفت: کشتار مردم بیگناه در این مناطق توسط تروریست‌ها بسیار تاسف‌بار و نگران‌کننده است البته این نگرانی‌ها صرفاً مخصوص منطقه خاورمیانه نیست و در سایر مناطق جهان نیز ناامنی و بی ثباتی نگران‌کننده است.
روحانی با اشاره به اینکه تروریسم یک خطر جهانی رو به رشد است، ابرازداشت: طنز داستان این است که کشورهایی که گروه‌های تروریستی را تربیت و تجهیز و مورد حمایت مالی قرار داده‌اند امروز، ناگهان به دنبال مبارزه با این گروه‌های تروریستی افتاده‌اند.
رئیس جمهور افزود: البته معتقدیم هر کشوری که صادقانه اعلام کند از این به بعد به دنبال مبارزه با تروریسم است باید توبه آنها را قبول کرد.
وی خاطر نشان کرد: در موضوع هسته‌ای اولا معتقدیم که سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای، بسیار خطرناک بوده و باید از کل جهان جمع آوری شود.
روحانی تاکید کرد: معتقدیم که خاورمیانه باید عاری از سلاح‌های کشتارجمعی به ویژه سلاح هسته‌ای باشد و این طرح را سالهاست که به سازمان ملل ارائه داده‌ایم.
همچنین «میرو سلووکجکک»  معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسلواکی نیز در این دیدار با اظهار خرسندی از سفر به ایران که در تاریخ ۱۵ ساله گذشته روابط دو کشور برای اولین بار انجام گرفته است، اظهار داشت: اولین هدف این سفر توسعه روابط دو جانبه است و نشانه این است که درتقویت همکاری‌های خود با ایران جدیت داریم.
رئیس‌جمهور در دیدار وزیر خارجه کره‌شمالی
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در دیدار وزیر خارجه جمهوری خلق کره با ایشان تاریخچه روابط دو کشور را دیرینه و مثبت ارزیابی کرد و گفت: افزایش رایزنی و همکاری مقامات ایران و کره می‌تواند تقویت و استحکام هر چه بیشتر مناسبات دو کشور را به همراه داشته باشد.
«ری سو یانگ» وزیر خارجه جمهوری خلق کره نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم «کیم‌جونگ اون» رهبر عالی جمهوری دمکراتیک خلق کره به دکتر روحانی اظهار داشت: رابطه دیرینه و عمیقی بین دو کشور برقرار است و مصمم هستیم آن را در بخش‌های مختلف به ویژه در عرصه اقتصادی و بازرگانی گسترش دهیم.
حفظ دستاوردهای علمی فرزندان خود
در تکنولوژی هسته‌ای را حق خود می‌دانیم
هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در دیدار معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه و امور اروپایی جمهوری اسلواکی، همکاری دوجانبه ایران و اسلواکی را ریشه‌دار و تاریخی خواند و گفت: تاکنون وضعیت نامطلوبی در روابط دو کشور نبوده و در شرایط جدید نیز باید ظرفیت‌ها را برای گسترش روابط ارتقا داد.
وی در پاسخ به پرسش معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسلواکی در این مورد که «نظر شما درباره مذاکرات هسته‌ای چیست؟»،گفت: با تحلیل مجموعه اتفاقات، مخصوصاً در دوره جدید، ایران در اهداف طرف‌های مذاکره تردید دارد، چون راه‌حل این مسئله مذاکره است و تشدید تحریم‌ها در میانه راه مذاکرات، هیچ توجیه سیاسی ندارد.
هاشمی رفسنجانی، راستی‌آزمایی را یکی از اهداف ایران در مذاکرات دانست و گفت: آنها به تعهدات خویش در قبال تحریم‌ها عمل نکردند و انتظار دارند ایران در مسائلی که هیچ تعهدی ندارد، کوتاه بیاید.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، احتمال دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را بهانه قدرت‌های جهانی برای کارشکنی در مذاکرات توصیف کرد و گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که استفاده و ساخت سلاح هسته‌ای را براساس مبانی اسلامی و انسانی حرام می‌دانیم، اما حفظ دستاوردهای علمی فرزندان خود در دانش و تکنولوژی هسته‌ای را حق خود می‌دانیم و از آن کوتاه نمی‌آییم.
میرو سلاو لایچاک معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه و امور اروپایی جمهوری اسلواکی نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از اوضاع اقتصادی اتحادیه اروپا و کشور اسلواکی با اعلام آمادگی برای گسترش روابط در مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی گفت: حضورم در ایران چراغ سبزی برای اعلام آمادگی توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌ها، به خصوص مذاکرات هسته‌ای است که حل مسائل آن شرط گسترش روابط ایران با همه کشورها، مخصوصاً مجموعه اتحادیه اروپاست.