kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۴۲
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۶
فعالان سیاسی مطرح کردند

آمریکا عامل بی‌ثباتی در منطقه و مسبب حضور گروهک داعش است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: آمریکا عامل بی‌ثباتی در منطقه و موجب حضور گروه تروریستی داعش است و امروز درصدد آن برآمده تا از نفوذ آنان جلوگیری کند که این قطعا یک بازی سیاسی است.


«محمدصالح جوکار» نماینده مردم یزد و صدوق در واکنش به متعهد شدن اوباما به «العبادی» نخست‌وزیر عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش در منطقه، اظهار داشت: در هر برهه‌ای از زمان آمریکایی‌ها بهانه‌ای را به دست گرفتند تا در کشورهای منطقه حضور پیدا
کنند.
جوکار با تاکید بر اینکه آمریکا با راهبرد کلان برای حضور در کشورهای منطقه تلاش می‌کند، تصریح کرد: این کشور هر روز یک گروه دست‌پرورده را ایجاد می‌کند تا بهانه‌ای برای حضورش در منطقه باشد، عناصر القاعده و طالبان مولود آمریکا و عربستان‌اند که برای مقابله با آنها افغانستان را اشغال کردند.   
وی با بیان اینکه یکی از اهداف آمریکا برای مقابله با داعش حضور مجددشان در عراق است، گفت: بهانه دیگر آنان تقویت گروه‌های تکفیری دیگری در کشور سوریه و یا سرنگونی دولت قانونی بشار اسد است.   
سید مهدی هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نمایش جدید آمریکا گفت: داعش زاییده سیاست‌های آمریکاست و امروز این کشور به دنبال این است که این دست‌پروده خود را که تاریخ مصرفش به اتمام رسیده حذف کرده و گروه‌های تروریستی دیگری را جایگزین آن
کند.
 وی با تأکید بر اینکه غرب به دنبال ایجاد آرامش در منطقه خاورمیانه نیست، اظهار کرد: آمریکا حیات خود را در بی‌ثباتی خاورمیانه می‌بیند، زیرا در صورت ایجاد آرامش در منطقه، دیگر حضور خود را در اینجا نمی‌تواند توجیه کند.
چراغ سبز به داعش
محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر اوباما در مبارزه با تروریسم گفت: اظهارات جدید اوباما نوعی چراغ سبز به تروریست‌ها بود چرا که آمریکایی‌ها می‌خواهند از این بهانه برای مداخله امور داخلی سوریه و عراق از آن بهره‌برداری کنند.
 وی افزود: اوباما از یک طرف می‌گوید باید مخالفان سوری را تقویت کنیم و از طرف دیگر می‌گوید می‌خواهیم با داعش در سوریه مبارزه کنیم. جمع این دو حرف یعنی فریبکاری و نیرنگ در راهبرد مبارزه با تروریسم.
 پشتیبانان مالی
به گزارش خبرگزاری‌ها، محمدرضا محسنی‌ثانی عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی عملکرد ائتلاف 40 کشور در مبارزه با داعش، گفت: اتئلافی که امروز توسط این کشورها شکل گرفته همان ائتلافی است که پروژه تولد داعش را کلید زده بود و باید گفت داعش مولود نامیمون کشورهایی چون عربستان و قطر است که با  حمایت کشورهایی چون آمریکا و رژیم صهیونیستی امروز به فعال‌ترین گروه تروریستی جهان بدل شده
 است.
وی درباره برخورد جدی و اساسی با گروه‌های تروریستی نیز گفت: اگر کشوری و یا گروهی قصد مبارزه با تروریسم را دارد ابتدا باید شریان‌های حیاتی اعم از پشتیبانی مالی و تسلیحاتی و لجستیکی را از بین ببرند و سپس برای مبارزه قد علم کنند.
 اردن به عنوان مرکز آموزش نیروها و عربستان به عنوان تامین‌کننده هزینه‌ها و رژیم صهیونیستی و آمریکا به عنوان بازیگران پشت پرده شریان حیاتی داعش را برقرار می‌کنند که باید با شالوده اصلی این گروهک تروریستی مبارزه شود.