kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۱۳
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۴

طرح نظارت هم قیمت میوه را ارزان نکرد

با اجرای «طرح نظارت و تنظیم بازار میوه» که قرار بود قیمت متعادل شود اما قیمت میوه در بازار همچنان بالاست.


به گزارش خبرگزاری فارس، از اواسط مرداد ماه سال جاری برای جلوگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت میوه طرح نظارتی با عنوان «طرح نظارت و تنظیم بازار میوه» اجرا شد که به واسطه این طرح مسئولانی از سازمان حمایت، استانداری تهران، وزارت صنعت معدن و تجارت و همچنین افرادی از نیروی انتظامی با تمام تلاش سعی در ساماندهی میدان مرکزی میوه و تره‌بار کردند.
بر اساس این گزارش: سیدحسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان معتقد است که با اجرای این طرح و حذف بخش اعظمی از دلالان میدان مرکزی میوه و تره‌بار بین هزار تا 2 هزار تومان از افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات جلوگیری شده است و اگر این طرح اجرا نمی‌شد قطعا الان قیمت‌ها گران‌تر از قیمت کنونی می‌شد.
اما گزارش میدانی فارس از سطح شهر نشان می دهد قیمت میوه پس از اجرای طرح نظارت و تنظیم بازار کاهش نداشته و این اواخر فقط قیمت برخی میوه‌های تابستانه با نزدیک شدن به پایان فصل کاهش جزئی داشته‌اند و اغلب میوه‌ها و صیفی‌جات قیمت ثابتی داشته‌اند و انجام موفق این طرح حاکی از آن است که می‌توان با نظارت دقیق و مستمر قیمت‌ها را کاهش داد.
اما علی رغم تلاش مسئولان برای کنترل قیمت‌ها تا رسیدن به دست مصرف‌کننده بالاست و به نظر می‌رسد دلیل آن سود بالایی است که واحدهای میوه‌فروشی سطح شهر از خریدار می‌گیرند.
سود قانونی و مصوب برای واحدهای میوه‌فروشی سطح شهر 35 درصد است در حالی‌که اغلب این واحدها خیلی بیشتر از  این رقم سود می‌برند و رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان می‌گوید: خرده‌فروشان با توجه به خرید گرانی که از میادین میوه دارند می‌توانند تا 60 درصد قیمت را بیشتر کنند.
بنابراین طرح نظارت و تنظیم بازار میوه باید کمی سطح فعالیتش را گستره‌تر کرده و در کنار نظارت بر بازار مرکزی میوه و تره‌بار، نظارت بر واحدهای میوه‌فروشی سطح شهر را به‌طور جد در دستور کار قرار دهد.