kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۱۰
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳

کوتاه اقتصادی


* مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از تعلیق مجوز 16 دفتر خدمات مسافرت هوایی از ابتدای سال تا پایان مردادماه، خبر داد. مرتضی دهقان اظهار داشت: با هدف نظارت بر عملکرد دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی و اطمینان از وضعیت و مطابقت این دفاتر بامفاد آئین‌نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی مصوب هیئت وزیران، از 178 دفتر در کل کشور بازرسی شد. وی تعداد مجوزهای لغو شده در مدت مذکور را14 فقره اعلام کرد و افزود: بر اساس بازرسی‌های به عمل آمده توسط بازرسان کمیته فنی سازمان هواپیمایی کشوری 16 مجوز به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات و تطبیق با آیین‌نامه دفاتر خدمات مسافرت هوایی تعلیق شد. مرتضی دهقان اضافه کرد: همچنین 17 مورد به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری و ارتکاب تخلف گرانفروشی به سازمان احضار و اخطار کتبی با درج در پرونده دریافت کردند.
* در پی برخی اخبار منتشره مبنی بر کاهش سقف وام ازدواج از سه‌میلیون به دو میلیون تومان بانک مرکزی صحت این موضوع را رد کرد. بعد از طرح و تاکید بر رفع موانع موجود در اعطای تسهیلات ازدواج با وجود اعلام بانکها مبنی بر کمبود منابع قرض‌الحسنه و عدم امکان پرداخت وام ازدواج به تمامی متقاضیان، با مشارکت صورت گرفته بین بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مدیران تعدادی از بانکها ارائه این تسهیلات آغاز شد. بررسی پرداختی‌های وام ازدواج در بین بانکها نشان می‌دهد که تمامی تسهیلات پرداخت شده سه میلیون تومانی بوده و احتمال وام‌های پنج میلیونی که در شرایط خاص پرداخت می‌شوند نزدیک به صفر است. بر این اساس تاکنون هیچ رقمی از وام سه میلیون تومانی کسر نشده و بنا بر تاکید بانک مرکزی خبر کاهش تا دو میلیون تومان صحت نداشته و پرداخت وام به روال قبل ادامه دارد.
* در جریان معاملات روز یکشنبه بورس انرژی در تابلوی مشتقه بیش از 30‌میلیارد ریال برق و در تابلوی فیزیکی بیش از 10 میلیارد ریال کالا داد و ستد شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) دیروز در118 نوبت معاملاتی 2704 قرارداد سلف موازی استاندارد برق معامله شد. بر این اساس 64 هزار و 896 مگاوات ساعت برق در نماد بار پایه روزانه برای روزهای مختلف مهر ماه به ارزش 30 میلیارد و 13‍1 میلیون ریال معامله شد و تابلوی فیزیکی شاهد 3 معامله میعانات گازی، متانول و حلال 402 بود. بدین ترتیب 2400 تن متانول پتروشیمی زاگرس، 2380 بشکه میعانات گازی پالیش گاز ایلام و 280 هزار لیتر حلال 402 پالایش نفت شیراز معامله شد تا ارزش کل معاملات این بازار به رقم 10 میلیارد و 507 میلیون ریال برسد.
* معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو درمورد مسايل مطرح شده در روزهای اخیر مبنی بر عدم صحت آمار وزارت نیرو به ویژه در بخش آب مصرفی کشاورزی گفت: معتقد نیستم که مشکل در کشور ما آمار است بلکه عملکرد و ارزیابی نشان می‌دهد که فاصله زیادی با الگوهای صحیح مصرف داریم. علیرضا دائمی با تاکید بر این که در مورد آمار و اطلاعات وزارت نیرو ابهامی وجود ندارد،  افزود: در حال حاضر در بخش کشاورزی بر اساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی به ازای هر کیلوگرم محصول خشک دو متر مکعب آب مصرف می شود که این موضوع نشان دهنده فاصله زیاد با شاخص‌های بین‌المللی است.