kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۰۹
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳
با تکمیل پروژه‌های راه‌سازی

مشکلات ترافیکی محورهای شمال کشور رفع می‌شود

مشکلات ترافیکی محورهای منتهی به شمال کشور رفع می‌شود.


خیراله خادمی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در حال حاضر چهار بزرگراه به شمال کشور وجود دارد که اولویت وزارت راه و شهرسازی تکمیل این کریدورها است.
وی درباره تصمیم دولت در مورد آزادراه تهران- شمال بیان کرد: در این باره گزارشی با هدایت وزیر راه و شهرسازی و نظارت مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تهیه شده است؛ در این گزارش ظرفیت‌های ترافیکی همه راه‌ها و مبادی ورودی به شمال کشور بررسی شده تا با توجه به منابع اعتباری موجود، این پروژه‌ها با اولویت تکمیل شود.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: در این بررسی، به این نکته رسیدیم که قطعه اول آزادراه تهران- شمال در کاهش ترافیک مسیر کندوان، تاثیر بسزایی دارد، در حال حاضر این قطعه پیشرفت فیزیکی بالایی دارد و در حال تکمیل است.
خادمی ادامه داد: در راستای کاهش بار ترافیکی محور چالوس، باید «مسیر فیروزکوه»، «محور هراز» و «قطعه اول آزادراه تهران- شمال» را به اتمام برسانیم ضمن آنکه «بهسازی راه موجود چالوس» را نیز انجام دهیم.
وی بیان کرد: با تکمیل این پروژه‌ها بخش زیادی از مشکلات ترافیکی محورهای منتهی به شمال کشور خصوصا محور چالوس رفع می‌شود و اگر منابع اعتباری به دست آوردیم ادامه مسیر آزادراه تهران- شمال (قطعات 2 و 3) را تکمیل می‌کنیم.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه برای تکمیل آزادراه تهران- شمال در قطعات 2 و 3 بیش از 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، گفت: در حال حاضر این رقم در چارچوب اعتباری عمرانی کشور نمی‌گنجد، از سوی دیگر نباید منتظر ماند تا مردم در ترافیک سنگین محورهای منتهی به شمال و برعکس معطل بمانند.
خادمی افزود: اگر محور فیروزکوه و محور هراز در قالب بزرگراه تکمیل شود، حدود 40 درصد از بار ترافیکی محور چالوس کاهش می‌یابد.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: قطعه یک آزادراه تهران- شمال  از تهران تا شهرستانک در حال تکمیل است که به زودی عملیات اجرایی آن به پایان می‌رسد؛ برنامه داریم بین کیلومتر پایانی منطقه یک آزادراه تا کیلومتر صفر منطقه 4 آزادراه بهسازی مسیر موجود را انجام دهیم تا ظرفیت محور موجود افزایش یابد؛ بدین ترتیب که مسافران ابتدا وارد قطعه یک آزادراه شده و پس از خروج از قطعه یک در شهرستانک وارد جاده موجود می‌شوند و پس از طی مسیر، در ابتدای قطعه چهار (مرزن‌آباد)، دوباره وارد آزادراه شده و تا دو راهی تنکابن (خروجی آزادراه) ادامه مسیر می‌دهند.
وی یادآور شد: البته هنوز مشخص نشده است که مسیر میانی (جاده موجود) همان یک خط باشد یا افزایش ظرفیت هم در این مسیر داشته باشیم.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بیان کرد: در حال حاضر وزیر راه و شهرسازی در حال بررسی این موضوع توسط مشاوران ارشد خود است که پس از به نتیجه رسیدن عملیاتی خواهد شد.
بنابراین گزارش: در حال حاضر 4 محور اصلی به سمت شمال کشور و نوار سبز حاشیه خزر وجود دارد که در طول ایام سال مورد استفاده مسافران است.
این 4 محور اصلی شامل آزادراه تهران- کرج- قزوین- رشت، بزرگراه فیروزکوه (تهران- رودهن- بومهن- فیروزکوه- قائم‌شهر)، بزرگراه هراز (تهران- آمل) و محور توریستی کرج- چالوس است که در طول ایام سال پذیرای مسافران هستند.
بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی محور هراز جزو اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است و بزرگراه شدن کامل آن در 2 سال آینده به اتمام می‌رسد ضمن آنکه محور فیروزکوه نیز در سال جاری در قالب بزرگراه تکمیل خواهد شد.