kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۱۰۸
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳
یک کارشناس بازار سرمایه:

مسئولان هیچ عزمی برای خروج بورس از بحران ندارند

یک کارشناس بازار سرمایه با بحرانی دانستن شرایط بورس تهران تأکید کرد متأسفانه هیچ عزمی برای کنترل بازار سرمایه در مسئولان وجود ندارد.


مهدی قلی‌پور در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه ریزش‌های اخیر بازار سهام با وضعیت بنیادی شرکت‌ها گره خورده است، گفت: صنایع بزرگ در بورس از جمله پتروشیمی‌ها به دلیل افزایش نرخ خوراک و روند نزولی قیمت‌های جهانی با کاهش حاشیه سود همراه بوده‌اند.
وی گفت: پالایشگاه‌ها هم مشکلاتی با دولت در خصوص کیفیت بنزین دارند و مباحث آن تاکنون نهایی نشده و به همین دلیل نماد آنها در بورس همچنان متوقف است.
این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه صنعت فولاد هم به دلیل کم‌آبی و کاهش فروش محصولات در وضعیت نامناسبی قرار دارد، گفت: این صنعت به دلیل مشکلات به وجود آمده در خصوص تقاضای بازار در وضعیت نامطلوب و با کاهش حاشیه سود نسبت به سال گذشته همراه هستند.
قلی‌پور در خصوص وضعیت بانک‌ها نیز گفت: بانک‌ها هم به لحاظ عملیاتی وضعیت خوبی نداشتند و تنها در این میان صنعت دارو بود که چشم‌انداز خوبی در وضعیت سودآوری داشته و عملکرد بهتری نشان داده است.
مدیر عامل سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها در پاسخ به این سؤال که چشم‌انداز بازار در سال جاری را چطور می‌بینید، گفت: در سال جاری به نظر می‌رسد اتفاق خاصی رخ ندهد اما در صورت کاهش نرخ سود بانکی و تورم امکان افزایش P/E بازار رقم خواهد خورد.
وی با بیان اینکه در سال 94 با توافقات ایجاد شده در مذاکرات 5+1 اتفاقات مثبتی خواهد افتاد، گفت: یکی از راهکارهای خروج از بحران در شرایط فعلی بورس ایران، تغییر در سیاست‌های دولت در نحوه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه معادن است.
قلی‌پور گفت: یکی دیگر از مشکلات بزرگ این است که مدیریت بورس، بازار را رها کرده است و شاید در گذشته تلاش‌هایی صورت می‌گرفت اما اکنون این عزم در میان متولیان بازار وجود ندارد.
این کارشناس بازار سرمایه یکی از راهکارهای خروج از وضعیت فعلی در بورس را حمایت دولت از بنگاه‌ها و صنایع بزرگ دانست و گفت: رشد اقتصادی ما طی سال‌های گذشته از محل نفت بوده در حالی که صنایع ما در داخل با مشکلات زیادی مواجه بوده است.
وی افزود: شاید درآمد دولت از محل تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه به 4 هزار میلیارد تومان هم نرسد اما ارزش روز بازار چیزی حدود 170 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده که حدود یک پنجم کل مخارج کشور است.
قلی‌پور با اشاره به اینکه علاوه بر وضعیت نامناسب در سیاست‌گذاری‌های دولت، مدیریت بازار هیچ عزمی برای کنترل و بازگرداندن شرایط فعلی ندارد، گفت: طی ماه‌های اخیر هیچ قانونی تغییر نکرده و معتقدم نگرش‌ها به بازار سرمایه باید تغییر کند.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه شراط فعلی بازار با وجود بحرانی بودن، طبیعی نمایش داده می‌شود، گفت: در کجای دنیا ریزش 50 تا 60 درصدی قیمت سهام شرکت‌ها طبیعی است؛ حتی در بدترین وضعیت بحرانی هم در دنیا این اتفاق رخ نداد و متأسفانه رسانه‌ها هم در انعکاس این فاجعه بزرگ ناتوان بودند.
گفتنی است شاخص بورس تهران طی 9 ماهه اخیر نزدیک به 20‌هزار واحد ریزش کرده و سهامداران با زیان سنگینی روبه‌رو شده‌اند.