kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۰۶۳
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲

اصلاحات بیرون از حاکمیت است بیهوده تلاش نکنید!(خبر ویژه)

سایت ضد انقلابی روزآنلاین در نوشته‌ای به قلم مرتضی کاظمیان به تشکل جدید اصلاح‌طلب ندا و تلاش این تشکل برای بقا در حاکمیت پرداخته و بر این نکته تاکید کرده است که تلاش برای تعریف اصلاحات درون نظام بیهوده بوده و اصلاح‌طلبی در مقابله با نظام جمهوری اسلامی معنا پیدا می‌کند.


وی با استفاده از نام یکی از کشته‌های فتنه 88 و مقایسه این نام با تشکل جدید نتیجه گرفته است: «ندا»ی جدید، صرف‌نظر از این‌که طراحان و بانیان اصلی آن، چه انگیزه و هدفی دارند و چه عرض و طولی دارد، نمادی از اتخاذ یک راهبرد در بخشی از جامعه و فعالان سیاسی است. راهبردی که با تن دادن و تمکین به «واقعیت»های موجود و مستقر و از منظری محافظه‌کارانه، می‌کوشد در خلل و فرج و روزنه‌ها و کریدورهای نظم سیاسی مسلط، راهی در قدرت برای «خود» (به سود مطلوب‌های خویش) باز کند. این، در اظهارنظرهای اعضای اصلی ندای ایرانیان به‌وضوح آمده و از جمله تاکید شده است: «ما می‌خواهیم درون حاکمیت کار سیاسی کنیم.»
نویسنده در ادامه آورده است: این راهبرد، در فاصله‌ معنادار از راهبردی است که «ندا» و «سهراب» و دیگر کشته‌ها و زندانیان و رهبران و فعالان جنبش سبز پیشه کردند.
کاظمیان با اشاره به رویکرد ادعایی طیف موسوم به ندا به آنان نهیب زده است که بیهوده تلاش نکنید اصلاحات در مقابل نظام معنا می‌یابد نه در کنار آن.
وی می‌نویسد: فاصله نگاه و راهبرد پیش گفته با آنچه «ندا» آقاسلطان و موسوی و کروبی و سبزها پس از انتخابات 88 پیشه کردند، به‌قدر لازم محسوس است. سبزها به قواعد تحمیل شده و بازی نادرست، تن ندادند. دو نامزد معترض و حامیان آنها و شهروندان دموکراسی‌خواه (همچون ندا)، به نظر ولایت مطلقه فقیه تمکین نکردند.
گفتنی است در روزهای گذشته میان طیف جدید اصلاح‌طلب موسوم به ندا و اصلاح‌طلبان سابقه‌داری که پرونده تاریکی در فتنه 88 داشته‌اند تقابل معنا‌داری رخ نموده است، طیف جدید تلاش دارد که خود را درون نظام تعریف کند ولی برخی از مدعیان اصلاحات که به وطن‌فروشی در فتنه آمریکایی-اسرائیلی 88 آلوده‌اند از این انشعاب که تاکید و تأیید درون‌گروهی جبهه اصلاحات به خیانت در فتنه 88 است به شدت نگران هستند و از آنجا که اشاره به مواضع گروه تازه‌تاسیس «ندا» را بازخوانی خیانت مدعیان اصلاحات در فتنه 88 تلقی می‌کنند، به جای نقد دیدگاه گروه یاد شده روش تحقیر! و در مواردی، ناسزاگویی و فحاشی به این گروه را در پیش گرفته‌اند.