kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۰۴
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۹
بیزینس اینسایدر:

افزایش قدرت نرم ایران باعث نگرانی غرب شده است

یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی به صراحت اشاره کرد که افزایش قدرت نرم ایران در منطقه و نمایش عالی مبارزان شیعه عراقی در حوادث اخیر باعث نگرانی غرب است.


پایگاه خبری «بیزینس اینسایدر» طی گزارشی تحت عنوان «افزایش قدرت نرم ایران در منطقه» نوشت: بازپس‌گیری شهر آمرلی در اول سپتامبر که مأوای شیعیان ترکمان است بدون حمایت مبارزان شیعه امکان‌پذیر نبود.
بنابر این گزارش، این مبارزین شیعه نمایش بسیار قوی‌تری را در این ماجرا به نسبت ارتش عراق نشان دادند. این مبارزان نه تنها دارای تجربه نبرد علیه آمریکا در عراق هستند بلکه به نفع «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه نیز تلاش کرده‌اند.
بیزینس اینسایدر در ادامه نوشت: هزاران گروه مبارز شیعه به نیروی قدرتمند سپاه قدس سپاه پاسداران ایران و یا به «مقتدی صدر»، روحانی شیعه عراقی وصل هستند. این مبارزین شیعه پیش‌تر نبرد را کنار گذاشتند اما پیدایش داعش نیز باعث متحد شدن مجدد مبارزین شیعی شده است.
این پایگاه خبری ضمن اشاره به وجود 4 گروه مبارز شیعه در عراق و نقش ایران در این زمینه در ادامه گزارش خود نوشت: در سوریه نیز نیروهای دفاع ملی سوریه با کمک ایران شکل گرفت و دیگر دست‌پرورده ایران یعنی حزب‌الله لبنان که مبارزان شیعه هستند به واسطه نبرد علیه اسرائیل آبدیده شده‌اند. اگر غرب خواهان مقابله با نیروهای گروهک داعش است چاره‌ای ندارد تا با مبارزین شیعه با صراحت یا به طور ضمنی همکاری کند و این نبرد منجر به ائتلاف ناخوشایندی است.
به گزارش فارس، این پایگاه خبری در خاتمه نوشت: افزایش قدرت نبرد نرم مبارزان ایرانی در عراق و سوریه مشکل بزرگی برای آمریکا است.