kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۲۵۲
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۳
گزارش فصلی آژانس منتشر شد

ایران تمام ذخایر 20 درصد را اکسید کرده وغنی سازی بیش از 5درصد انجام نداده است

«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته تازه‌ترین گزارش فصلی خود با موضوع برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کرد.


این گزارش بار دیگر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تائید و بر تعهد تهران بر همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحه گذاشته است.
در بخشی از این گزارش آمده است ؛  ایران تا ضرب‌الاجل 25 اوت 2014 که مورد توافق قرار گرفته بود، یکی از پنج اقدام عملی مورد توافق با آژانس در ماه می 2014 در جریان سومین گام چارچوب همکاری را اجرا کرده است. ایران همچنین دو اقدام از 5 اقدام مورد توافق را پس از ضرب‌الاجل انجام داده و مذاکرات با آژانس بر سر دو اقدام عملی دیگر را آغاز کرده است.
در ادامه خاطر نشان شده است؛ آژانس به نظارت و راستی‌آزمایی در رابطه با اقدامات مرتبط با برنامه هسته‌ای تعیین‌شده در برنامه مشترک اقدام با توجه بر اساس تمدید صورت‌گرفته، ادامه داده است. همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گزارش خود آورده است ؛ از زمان اجرایی شدن برنامه مشترک اقدام، ایران  به غنی‌سازی UF6 (هگزافلوراید اورانیوم) با غنای بالاتر از 5 درصد 235 -U در هیچ‌یک از تأسیسات اعلام‌شده خود نپرداخته است. در نتیجه کاهش سطح غنا و تبدیل صورت گرفته در طول این دوره، ایران دیگر هیچ ذخیره UF6 غنی‌شده تا سطح235 -U 20درصد، ندارد.
در بخشی دیگر از این گزارش یادآورشده است ؛ هیچ سازه اصلی جدیدی در راکتور40- IR (راکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک) نصب نشده و هیچ فرایند تولید و آزمایش سوختی نیز برای این راکتور صورت نگرفته است.
به گزارش فارس در ادامه این گزارش آمده است ؛ فراهم سازی دسترسی کنترل شده آژانس به کارگاه های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره سازی همچنان ادامه دارد.
نجفی : موضوع چاشنی‌های انفجاری از نظر ایران بسته شد
رضا نجفی نماینده ایران درآژانس بین المللی انژی اتمی در گفتگو با مهر در پی گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: گزارش جدید آژانس بار دیگر ضمن اعلام عدم انحراف در برنامه هسته ای ایران از راستی آزمایی اجرای کامل تمامی اقدامات داوطلبانه بر اساس توافق ژنو و تمدید آن خبر داده است. وی ادامه داد: مدیرکل آژانس در گزارش خود ضمن تشریح تمام فعالیتهای هسته ای در سایتهای ایران که نشان از شفافیت کامل ایران دارد بر اجرای کامل 16 اقدام عملی از سوی ایران صحه گذاشته و تایید کرده است که اجرای دو اقدام عملی باقیمانده نیز شروع شده است. نجفی اظهار داشت: بخش های تکراری گزارش که اشاره به قطعنامه های غیرقانونی شورای امنیت و یا اتهامات بی پایه و اساس علیه برنامه هسته ای ایران دارد قبلا از سوی کشورمان مردود اعلام شده است. نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: در خصوص موضوعات گذشته ایران با ارائه اسناد و اطلاعات در خصوص چاشنی های ایمن انفجاری ثابت نموده است که کاربرد این چاشنی ها در ایران برای صنایع نفت و گاز است و آژانس بر این امر صحه گذاشته و آن را ناهمخوان با رویه صنایع تخصصی ندانسته است از دید ایران این موضوع که یکی از پایه های اتهامات بی اساس علیه ایران است بسته شده است.نجفی تاکید کرد: در مورد سایر موضوعات گذشته در قالب 5 اقدام عملی فاز سوم بحث های جدی بین ایران و آژانس آغاز شده و قرار است ادامه یابد.