kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۰۳
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹
گردهمایی استانداران برگزار شد

جهانگیری: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به صورت عملی دنبال می‌کنیم

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب تاکید کرد که دولت اقتصاد مقاومتی را به صورت عملی لحاظ خواهد کرد.


اسحاق جهانگیری که در جمع استانداران سراسر کشور سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: در یک سالی که از عمر دولت گذشته سختی‌ها و دشواری‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم و استانداران زحمات زیادی کشیدند که بخش زیادی از دستاوردهای دولت مرهون تلاش آنها بوده است.
وی با تاکید بر اینکه دولت قصد کار سیاسی ندارد، یادآور شد: مهم‌ترین حرف این است که دولت باید در جایگاه خودش جایگاهی که قانون اساسی برای آن تعریف کرده است قرار بگیرد.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به منویات مقام معظم رهبری یادآوری کرد: دولت ضعیف نظام را ضعیف می‌کند، دولت باید از همه ظرفیت‌ها در جهت تقویت تدبیر و امید استفاده کند و نشان بدهد که دولت قانون است.
وی در بخش دیگری از سخنانش از استانداران به علت اجرای موفقیت‌آمیز مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تقدیر و تشکر کرد و یادآور شد: ما مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را زمانی اجرا کردیم که با تورم جدی روبرو بودیم؛ جهت‌گیری اصلی ما کنترل تورم بوده است که بحمدالله همچنان هم تورم سیر نزولی خود را طی می‌کند.
جهانگیری اضافه کرد: ما درآمد حاصل از این مرحله را صرف طرح بزرگ سلامت و امنیت غذایی مردم کردیم، اولویت بعد ما برای هزینه کردن این درآمد بخش تولید بوده است.
معاون اول رئیس‌جمهور به تبیین شرایط کشور در مواجهه با تحریم پرداخت و با محکوم کردن مفسدان اقتصادی و تلاش پیگیر دولت برای ریشه‌کن کردن فساد اقتصادی در کشور، ادامه داد: ما می‌خواهیم از یک دولت بدحساب و بدهکار به یک دولت خوش‌حساب تبدیل بشویم.
جهانگیری در بخش پایانی سخنانش گفت: ما به دنبال این هستیم که به صورت عملی اقتصاد مقاومتی را لحاظ کنیم و از شعار دادن در این زمینه پرهیز کرده‌ایم؛ ما سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری را عمیقا اجرایی می‌کنیم.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در جمع خبرنگاران گفت: چند موضوع در سال جاری در دستور کار دولت قرار دارد که یکی از آنها لایحه خروج غیرتورمی از رکود است که مهم‌ترین سیاست دولت به شمار می‌رود؛ دولت در این باره 177 سیاست را تبیین کرده که بخشی از آن نیاز به تصویب دولت و بخشی از آن نیاز به مصوبه مجلس دارد.
جهانگیری در تشریح سیاست اقتصاد مقاومتی در سال 93 خاطرنشان کرد: این امر در حال وارد شدن به فاز عملیاتی است و تا الان جلساتی در شورای عالی برگزار شده چرا که هر بند از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های اجرایی اقتصاد مقاومتی را تصویب کردیم و از هفته بعد شورای عالی اقتصاد تشکیل جلسه می‌دهد تا اهداف کمی و کیفی و برنامه‌های عملیاتی دستگاه را اعلام و تصویب کنیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تصمیم دولت برای انتخاب وزیر علوم گفت: دولت 3 ماه فرصت دارد تا وزیر علوم را معرفی کند و ما از این فرصت قانونی استفاده می‌کنیم و در این مدت وزارتخانه با سرپرست اداره می‌شود و در هر مقطعی که رئیس‌جمهور در این فاصله تشخیص بدهد وزیر معرفی می‌شود.
جهانگیری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه‌های دولت برای مبارزه با مفاسد اقتصادی چیست؟ خاطرنشان کرد: در این زمینه باید بگویم فساد در سیستم اقتصادی کشور پدیده شومی است که سرمایه‌گذار را از کار صحیح اقتصادی باز می‌دارد و مردم را مأیوس می‌کند و ثروت‌های باد آورده با استفاده از رانت به وجود می‌آورد که مردم نگران می‌شوند و از کار سالم اقتصادی مأیوس می‌شوند بنابراین این پدیده شوم باید از نظام اداری حذف شود.
معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت: این تحریم‌ها با روح توافق ژنو در تعارض است که رئیس‌جمهور صریحا در این باره موضع‌گیری کرد و ما اصرار داریم که با گروه 5+1 ارتباط داشته باشیم و برای دولت ایران فرصت اقدام مقابله به مثل و یا اقدام مشابه در این زمینه وجود دارد که باید تدبیر کنیم چه اقدامی و در چه مقطعی در دستور کار قرار بگیرد.
همچنین «عبدالرضا رحمانی فضلی» در حاشیه نشست استانداران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا خبر تهدید مرزها از سوی گروهک تروریستی داعش صحت دارد، اظهار داشت: چنین موردی به هیچ‌وجه وجود ندارد و آمادگی کامل در مرزهای کشورمان وجود دارد.
وی درباره معرفی معاون سیاسی وزارت کشور نیز خاطرنشان کرد: به دنبال گزینه مورد نظر برای معاونت سیاسی وزارت کشور هستیم.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور نیز با حضور در گردهمایی استانداران سراسر کشور با تبیین اهمیت واجبات و ترغیب مردم برای انجام آنها گفت: در هر جایگاه و مسئولیتی که هستید برای نماز کار کنید.
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در گردهمایی استانداران کشور اظهار داشت: من به دنبال کار مستحب نیستم بحثی که می‌خواهم بکنم بحث واجبات است مصوبه دولت هم لازم ندارد، شما که نفر اول استان‌ها هستید باید از خود بپرسید راجع به نماز چه کار کرده‌اید؛ وقتی که روایت داریم اگر نماز قبول شود کارهای دیگر هم قبول می‌شود.
حجت‌الاسلام قرائتی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که هر کارمندی باید یک کتاب نماز بخواند، اضافه کرد: باید در هر منطقه‌ای یک مسجد شبانه‌روزی باشد، در بوستان‌ها حتما محلی برای نماز در نظر گرفته شود. به مسجدهای بین‌راهی اهمیت بیشتری داده شود. مسئولان ستاد اقامه نماز در استانهای کشور مشاور استاندار باشند تا بتوانند دائما کار خود را گزارش بدهند.
به گزارش فارس، رئیس ستاد اقامه نماز کشور به اهمیت جوانگرایی در انتخاب ائمه جماعات و خادمان مساجد تاکید کرد و یادآور شد: خیرین مسجدساز را در استانها سازماندهی و تقویت کنید، امسال 285 میلیارد تومان زکات جمع شده در حالی که فقط 5 درصد از مردم زکات می‌دهند. هر که هستیم و در هر جایگاهی که هستیم برای نماز و زکات کار کنیم.