kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۷۹
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹
برای سرپوش گذاشتن بر شکست غزه

رژیم صهیونیستی قصد تصرف صدها هکتار از اراضی‌ کرانه باختری را دارد

رژیم صهیونیستی برای جبران شکست خود در جنگ غزه تلاش‌ها برای تصرف صدها هکتار از اراضی کرانه باختری را در دستور کار خود قرار داد.


به گزارش خبرگزاری‌ها، رادیو اسرائیل اعلام کرد، مقامات صهیونیستی قصد دارند 400 هکتار از زمین‌های شهر الخلیل و بیت‌لحم در کرانه‌باختری را مصادره کنند.
مقامات صهیونیستی ادعا کرده‌اند که این تصمیم را در واکنش به آنچه آدم‌ربایی سه نفر از شهرک‌نشینان صهیونیست و کشتن آنها خوانده‌اند ایجاد کرده‌اند.
رادیو اسرائیل افزود، مقامات اسرائیلی به فلسطینی‌ها درباره نزدیک شدن به مناطق مصادره شده هشدار داده‌اند.
«محمد لاوی» شهردار منطقه «صوریف» در الخلیل با تایید این خبر گفت، همه این زمین‌ها متعلق به فلسطینی‌ها است که زیتون و درختان جنگلی در آنها کاشته‌اند.
وی افزود، با این دستور بسیاری از فلسطینی‌ها زمین‌های خود را از دست می‌دهند.
تحلیلگران معتقدند که رژیم صهیونیستی پس از رسوایی جنگ غزه و شکست سختی که از مقاومت فلسطین خورده درصدد است یک جنگ راهبردی دیگر بر سر موجودیت ایجاد کند و اراضی فلسطینی‌ها در کرانه‌باختری را تصرف کند.
سیاست اسرائیل در یهودی‌سازی و گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین برای تحلیل برتری جمعیتی یهودیان بر عرب‌ها در حالی ادامه دارد که این اقدام ناقض قوانین و مقررات بین‌المللی است و با مخالفت‌ها و انتقادهای منطقه‌ای و جهانی مواجه شده است.
براساس قوانین بین‌المللی هرگونه ساخت‌وساز در مناطق اشغال شده ممنوع است.
محمود عباس رئيس تشکیلات خودگردان فلسطین تصمیم رژیم صهیونیستی برای مصادره زمین‌های کرانه باختری را عامل ایجاد تنش بیشتر در مذاکرات سازش خواند.
این در حالی است که مقام‌های آمریکایی همچون گذشته مواضع تکراری خود درباره این مسئله را بیان کرده و طبق معمول در حد یک اظهارنظر از تل‌آویو خواستند این کار را نکند.
مخالفت کابینه با کاهش بودجه
طرح نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای کاهش بودجه همگانی سال 2014 به منظور جبران خسارات جنگ غزه با مخالفت وزرای کابینه این رژیم مواجه شد.
طبق این طرح بودجه همه وزارتخانه‌ها جز وزارت جنگ دو درصد کاهش می‌یابد.
برخی از وزرای کابینه نتانیاهو اعلام کردند به‌رغم تصویب بودجه 560 میلیون دلاری برای جبران خسارت جنگ غزه با آن مخالفت خواهند کرد و مانع از اجرای آن خواهند شد.
«یعیر لاپید» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی با بیان اینکه اسرائیل در نبرد غزه بهای سنگینی پرداخت کرده است گفت: هزینه‌های این عملیات فراتر از انتظارها بود.
وی در توجیه طرح نتانیاهو مدعی شد که ارتش نیاز به تجهیز مجدد دارد و برای امنیت اسرائیل باید هزینه کرد و خسارات را جبران کرد.
روزنامه آمریکایی «ورلد تریبیون» نیز از ساخت سامانه جدید رژیم صهیونیستی برای مقابله با تونل‌های حماس تحت عنوان «بیل آهنین» و با هزینه بالغ بر 750 میلیون دلار خبر داد.
سامانه جدید قرار است علاوه بر کشف تونل‌های حماس قادر باشد ستون‌هایی به عمق 30 متری وارد کند تا مانع حفر مسیرهایی به داخل سرزمین‌های اشغالی شود.
سایر رویدادها
* جنبش حماس مبلغ سه میلیون دلار میان خانوارهایی که خانه‌هایشان در جنگ 51 روزه غزه تخریب شده است توزیع کرد.
* ارتش رژیم صهیونیستی در طول جنگ غزه 270 مسجد و 174 مدرسه را بمباران کرد.
* وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت: آتش‌بس انتخابی حقیقتاً بد برای اسرائیل بود.
* سخنگوی حماس تاکید کرد، تلاش‌ها برای خلع سلاح مقاومت فلسطین در غزه بی‌نتیجه خواهد ماند.