kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۷۵
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹

دستگیری ده‌ها افسر پلیس وابسته به جماعت گولن در 16 شهر ترکیه

نیروهای امنیتی ترکیه موج سوم دستگیری اعضای پلیس مظنون به شنود مکالمات تلفنی مقامات را به طور همزمان در 16 شهرآغاز کردند.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دیروز نیروهای امنیتی ترکیه به طور همزمان در 16 شهر عملیات بازداشت افراد پلیس مظنون به همکاری با «جماعت گولن» و همچنین مظنون به شنود مکالمات تلفنی نخست وزیر و سایر مقامات این کشور را آغاز کردند. نیروهای امنیتی تنها درشهر اسلامبول 33پلیس که 12نفرشان جزو فرماندهان هستند را دستگیر کردند. آماری در مورد کل دستگیر شدگان گزارش نشده است.
موج دوم دستگیری‌ها مرداد گذشته صورت گرفت و طی آن، شمار زیادی پلیس در 13 استان دستگیر شده بودند. عملیات مشابهی نیز سال گذشته صورت گرفت که به موج اول معروف است.
دولت آنکارا مدعی است «فتح الله گولن» روحانی ترک که در پنسیلوانیای آمریکا ساکن است، میان افراد پلیس و بخش‌هایی از دولت ترکیه طرفدارانی دارد و از طریق آنها، یک دولت موازی درترکیه ایجاد کرده است.
به گفته مقامات ترک، عوامل گولن از مقامات شنود می‌کرده‌اند.
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد، به عملیات پاکسازی ارتش بدون هیچ ملاحظه‌ای ادامه خواهد داد.
احضار سفیر آمریکا
از سوی دیگر خبر می‌رسد وزارت خارجه ترکیه کاردار سفارت آمریکا را برای ارايه توضیح درباره جاسوسی دستگاه‌های امنیتی ایالات متحده از مقامات ترکیه، احضار کرد و خواستار توضیح در این مورد شد.
مقامات ترک توضیحاتی در این رابطه ندادند. یکشنبه گذشته مجله آلمانی «اشپیگل» فاش کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا (ان.اس.آ) علیه ترکیه عملیات جاسوسی گسترده‌ای انجام داده است.