kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۴۶
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۴

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری به رحمت ایزدی پیوست

آیت‌الله سید صابر جباری نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه بهشهر یک‌شنبه شب در سن 76 سالگی بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

ساری- خبرنگار کیهان:

آیت‌الله سید صابر جباری که از مدت‌ها قبل از بیماری خونی و کلیوی رنج می‌برد زیر نظر پزشکان تحت درمان و معالجه قرار داشت. آیت‌الله سید صابر جباری در نهم فروردین 1317 در روستای متکازین از توابع شهرستان بهشهر دیده به جهان گشود. وی در خردسالی یادگیری سطح مقدماتی علوم دینی را نزد پدرش آغاز کرد و سپس در نوجوانی راهی حوزه علمیه کوهستان شد و نزد علمایی چون آیت‌الله کوهستانی، حجج اسلام سمچولی و سید زکریا حسینی متکازینی به تحصیل علوم حوزوی پرداخت. وی تحصیلات خود را در حوزه علمیه مشهد و سپس قم ادامه داد و درس خارج فقه خود را نزد آیت‌الله العظمی بروجردی به پایان برد و سپس نزد آیات عظام فاضل لنکرانی، نوری همدانی، مشکینی، سلطانی، شاهرودی، حضرت امام خمینی(ره)، مرعشی نجفی، گلپایگانی، میرزا هاشم آملی، علامه طباطبایی و بهجت به کسب معارف اسلامی پرداخت. مرحوم آیت‌الله جباری در سن 24 سالگی به درجه اجتهاد رسید، وی در زمان ستمشاهی در کنار دیگر روحانیون در حوزه علمیه قم به مبارزه با رژیم طاغوت پرداخت.
آیت‌الله جباری پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1359 از سوی امام خمینی(ره) به عنوان امام جمعه بهشهر انتخاب شد و تاکنون نیز بدون وقفه این فریضه سیاسی- عبادی را اقامه کرد. آخرین نماز جمعه وی هفتم شهریور ماه اقامه شد. مرحوم آیت‌الله جباری در دوران جنگ تحمیلی بارها در مناطق جنگی غرب و جنوب کشور حضور یافت. وی از سال 1375 تاکنون به عنوان نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری فعالیت داشت. رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی ارتحال آیت‌الله سید صابر جباری نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه بهشهر را تسلیت گفت. «علی لاریجانی» در این پیام تسلیت آیت‌الله سید صابر جباری را از شخصیت‌های برجسته انقلابی برشمرد و نقش ایشان در عرصه‌های مختلف از جمله در مبارزات پیش از انقلاب و هدایت قیام علیه حکومت ستم‌شاهی و همچنین مجاهدت در سال‌های پس از پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس را چشمگیر و برجسته خواند. همچنین فرماندار بهشهر گفت: مردم این شهرستان به مناسبت درگذشت آیت‌الله سید صابر جباری یک هفته عزادار هستند. «محمد تقی نورزاد» اظهار کرد: مسئولان استان مازندران نیز سه روز عزای عمومی در این استان اعلام کرده‌اند. وی بیان کرد: برای تسهیل در حضور علاقه‌مندان به شرکت در مراسم تشییع پیکر این عالم بزرگوار، روز چهارشنبه در بهشهر تعطیل رسمی است.
همچنین مراسم تشییع جنازه آن مرحوم روز چهارشنبه از ساعت 9 صبح از بهشت فاطمه(س) مزار شهداء تا مصلای جمعه بهشهر برگزار و در جوار شهدای گمنام به خاک سپرده می‌شود.