kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۲۷
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۸

تورم تک رقمی چه سال‌هایی محقق شد؟

آمارهای بانک مرکزی بیانگر این است که طی ۴۰ سال اخیر سه بار تورم در سال‌های ۵۴، ۶۴ و ۶۹ تک رقمی شده است.


به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: بعد از ۴۰ سال نرخ تورم در کشور را یک‌رقمی خواهیم کرد. همچنین امسال از رکود خارج و به رشد اقتصادی می‌رسیم.
وعده امیدوارکننده رئیس جمهور در حالی است که محاسبات بانک مرکزی نشان می‌دهد طی 40 سال اخیر تورم سه بار در سال‌های 54، 64 و 69 تک رقمی شده است.
طبق این گزارش، نرخ تورم در سال 54 به عدد 9/9 درصد، سال 64 به 6/9 درصد و 69 به 9 درصد رسیده است؛ اما به نظر می‌رسد مهمتر از اینکه تورم تک رقمی شود حفظ تورم تک رقمی باشد از همین رو آنچه در رسیدن به هدف «تورم تک رقمی» برای دولت یازدهم باید حائز اهمیت باشد این است که اگر طبق وعده در سال 95 تورم تک رقمی حاصل شد دولت با سیاست‌های منطقی و علمی این نرخ را حفظ کند.
این نکته از این جهت ذکر شد که دولت دهم قبل از آنکه هدفمندی یارانه‌‌ها را اجرا کند بار‌ها رسیدن به تورم تک رقمی را به عنوان هدف اصلی اقتصاد ذکر می‌کرد و البته در این زمینه هم موفق شد و نرخ تورم در اردیبهشت 89 به عدد 9/9 درصد رسید ولی دولت وقت نتوانست تورم تک رقمی حفظ کند و در آن سال بار دیگر تورم دو رقمی شد. لازم به ذکر است که رئیس‌جمهور اعلام کرده بود، تک رقمی شدن نرخ تورم در سال 95 در 40 سال اخیر سابقه ندارد.