kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۱۹
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۹

دیابت با جراحی درمان نمی‌شود

یک فوق تخصص غدد با بیان اینکه جراحی دیابت 15 سال است که درکشور انجام می‌شود، گفت: این جراحی تنها درزمینه کنترل دیابت در افراد بسیارچاق تجویز می‌شود.


دکتر کارون شاه ابراهیمی در گفت وگو ایسنا اظهارداشت: عمل جراحی در دیابتی‌های بسیار چاق کاربرد دارد، زیرا با کاهش وزن این افراد پس از عمل جراحی، مقاومت به انسولین نیز کمتر شده و در پی آن کنترل قند راحت‌تر می‌شود.
وی عنوان کرد: در این عمل بخشی از روده بریده و به مجاری پایین‌تر وصل می‌شود تا از این طریق غذا به جای جذب بیشتر دفع شود.
وی خاطر نشان کرد: انجام این عمل در افرادی که دیابت خفیف دارند درمواردی نیز می‌تواند  موجب بهبودی بیماری آنها شود، اما این عمل در همه دیابتی‌ها قابل انجام نیست و جنبه درمانی هم ندارد و فقط به کنترل بیماری کمک می‌کند.
این فوق تخصص غدد با اشاره به سابقه 15 ساله این عمل در ایران عنوان کرد: این نوع عمل جراحی از مدت‌ها پیش درکشور و در استان نیز انجام می‌شده، اما تبلیغاتی در خصوص آن صورت نگرفته است.
وی هزینه این نوع عمل درایران را نسبت به سایر کشورها پایین‌تر عنوان کرد و افزود: متاسفانه برخی افراد با فریب تبلیغات ماهواره‌ای که کذب است، به کشورهای دیگر سفر کرده و هزینه‌ای چند برابری را پرداخت کرده و بدون نتیجه باز می‌گردند.
وی راهکار کنترل دیابت درمرحله نخست را استفاده از قرص‌های خوراکی و در مراحل شدیدتر تزریق عنوان کرد و افزود: در کنار این دوکار دیابتی‌ها باید تحت نظر پزشک رژیم غذایی مناسب داشته و از خوردن برخی مواد پرهیز کنند.