kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۳۴
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷
پرونده‌اي مختصر براي سريال انقلاب زيبا

جست وجو براي کشف رازهاي يک معما


 مهدي اميدي
سريال «انقلاب زيبا» تازه ترين سريال سيما با رويکردي پليسي و معمايي و با پس زمينه‌اي از وقايع انقلاب اسلامي است. اين سريال به کارگرداني بهرنگ توفيقي و با فيلمنامه‌اي از حامد عنقا در سکوت خبري ساخته شد و تنها در روزهاي نزديک به پخش از سوي سيما، آنونس‌هايي درباره آن نمايش داده مي‌شد. ساخت اين سريال از ارديبهشت آغاز و همزمان با پخش، در شهريور به پايان رسيد.«انقلاب زيبا» در 25 قسمت از شبکه اول سيما درحال پخش است و احتمال دارد که سري دوم آن هم توليد شود.
«انقلاب زيبا» راز يک جنايت، يا بهتر است بگوييم جنايت‌هايي را روايت مي‌کند؛ مردي به نام جابر پس از گذشت بيش از 30 سال به کشور برگشته است و با تنها دخترش زيبا زندگي مي‌کند. در شبي که يک مهماني در خانه آن ‌ها برپاست، جابر به قتل مي‌رسد. البته وقوع قتل و پي گيري پليس براي يافتن عوامل ارتکاب جنايت، موضوع محوري بسياري از آثار پليسي در همه قالب‌هاي ادبي و نمايشي است. اما آنچه به ماجراي قتل سريال «انقلاب زيبا» رنگ متفاوتي بخشيده، سابقه افراد است. جابر يکي از عناصر نظامي رژيم ستمشاهي بوده که بعد از انقلاب از کشور گريخته و حالا به کشور برگشته است. از طرفي داماد او، حامد که به تازگي با زيبا ازدواج کرده، يک جوان مومن است که پدرش در جريان مبارزات انقلاب اسلامي به شهادت رسيده است. از قضا، حامد مدعي است که قاتل پدرش جابر بوده است و در همان شبي هم که جابر کشته مي‌شود، حامد قصد گفت وگو با او را داشته. رفته رفته و با پيشروي داستان در مي‌يابيم که بسياري از دوستان جابر که در شب مهماني حضور داشته و همه آن ‌ها نيز سلطنت‌طلب بوده اند، افرادي دو چهره هستند و شخصيت واقعي خود را در پشت ظاهري مظلوم و بي گناه پنهان کرده اند. مثل شخصيت صفر با بازي مجيد مظفري که درواقع يک گنگستر مرموز و جنايت پيشه است. همچنين مشخص مي‌شود که جسدي که به نام جابر به خاک سپرده شده است اصلا متعلق به او نيست و حامد بي گناه است و ...
آنچه درباره «انقلاب زيبا» قابل بحث است، نحوه پرداختن به انقلاب است. چون معمول است که در فيلم ‌ها يا سريال‌هايي با اين موضوع، زمان گذشته بازسازي مي‌شود. اما در اين سريال، همه ماجرا‌ها در زمان حال مي‌گذرد، حتي اسم مجموعه هم برگرفته از زندگي پرفراز و نشيب و تحولات شخصيت زيباست. اما، زيربناي همه داستان ‌ها و فراز و نشيب‌هاي اين سريال، واقعه انقلاب است و از اين رو، مي‌توان اين سريال را در رده آثاري با مضمون انقلاب اسلامي قرار داد.
ساختار خاص «انقلاب زيبا» هم آن را با ساير سريال‌هاي تلويزيوني متمايز نموده است. علاوه بر ضرباهنگ تند اين سريال، روايت آن هم از معماهاي تودر تويي تشکيل شده که با رفت و آمدهاي پي در پي زمان داستان به گذشته و حال توأم است. همچنين قالب تصويري آن پر از تحرک و بازي‌هاي بصري و گرافيکي است. رامين عباسي‌زاده تهيه کننده اين سريال قبلا در گفت وگو با رسانه ‌ها مدعي شده بود که «انقلاب زيبا» بر مدار قواعد سريال سازي روز دنيا قرار دارد. حامد عنقا نويسنده فيلمنامه اين سريال هم در گفت وگو با روزنامه جام جم بيان کرد: «انقلاب زيبا جزو آثاري نيست که بيننده تلويزيون هنگام ديدن اين اثر همزمان ميز شام را بچيند يا اين که با تلفن حرف بزند. در واقع بيننده بايد با دقت و وسواس زياد هر قسمت از اين سريال را دنبال کند، چرا که نديدن يک قسمت از اين سريال به از دست دادن کلي از ماجرا‌هاي آن منجر خواهد شد.»
در سريال «انقلاب زيبا» بازيگراني چون فريبا کوثري، آتيلا پسياني، مجيد مظفري، عليرضا کمالي نژاد، آزاده صمدي، شقايق فراهاني، مجيد واشقاني و ... بازي مي‌کنند. عليرضا کمالي نژاد، بازيگر نقش حامد درباره نقش خود به خبرگزاري مهر گفته بود: حامد در اين سريال جواني است که اعتقاداتي مذهبي دارد و پاي آن‌‌ها هم ايستاده است و با مادر خود زندگي مي‌کند. حامد اختلاف فرهنگي با همسر خود دارد که آن را ناديده گرفته اما اين اختلاف به مرور خود را نمايان مي‌کند.