kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۰

برنج‌کاران گيلان 380 ميليارد تومان متضرر شدند

مديرکل استاندارد و تحقيقات صنعتي گيلان گفت: نوسازي نشدن واحدهاي شاليکوبي در سال گذشته به شاليکاران بيش از 380 ميليارد تومان ضرر زد.


محمدعلي يوسفي با اشاره به اينکه در گيلان بيش از 1700 واحد شاليکوبي به صورت فعال و نيمه فعال در استان وجود دارد، اظهار کرد: توجه نکردن به نوسازي واحدهاي شاليکوبي موجب شده است که پس از برداشت شلتوک توسط برنجکاران استان 23درصد ضايعات برنج در توليد برنج سفيد استان را شاهد باشيم.
وي با بيان اينکه درحال حاضر 26 واحد شاليکوبي در استان تحت پوشش استاندارد قرار دارند افزود:در واحدهاي شاليکوبي قديمي که نوسازي نشده‌اند، شکستگي‌ برنج بيشتر از واحدهايي است که نوسازي مي‌شوند،و با افت کيفي برنج درسال گذشته در واحدهاي شاليکوبي، کشاورزان گيلاني 387ميليارد تومان متضرر شدند.وي اضافه کرد: براي کاهش اين افت قرار است شبکه کنترل کيفيت در صنعت شاليکوبي در استان راه‌اندازي شود که در صورت حمايت مالي معاونت فناوري رياست جمهوري در استان اجرايي خواهد شد. با اجراي اين طرح، هر 5 شاليکوبي که در يک مسير قرار دارند فرد مسئولي را به اداره استاندارد معرفي خواهند کرد تا کنترل کيفيت و هم‌آيين درست کار شاليکوبي را به 4 واحد شاليکوبي ديگر آموزش دهد.