kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۷۸
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۶
سخنگوی شورای نگهبان:

لایحه یا طرحی برای تفسیر حدود اختیارات رئیس‌جمهور دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: هنوز لایحه یا طرحی درباره اصل ۱۱۳ قانون اساسی برای تفسیر حدود اختیارات رئیس‌جمهور به شورای نگهبان ارسال نشده است.
نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان شنبه 8 شهریور ماه در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با استناد به آئین‌نامه شورای نگهبان اظهار داشت: مواضع شورای نگهبان صرفا از طریق سخنگو و اطلاعیه‌های شورا به اطلاع عموم خواهد رسید و موضع‌گیری‌های اعضای دیگر هیچ کدام مواضع رسمی شورا نخواهد بود.
وی با اشاره به ماده 2 آیین‌نامه که عنوان می‌دارد اطلاعات شورا باید به صورت روشن به اطلاع عمومی برسد، افزود: ماده دیگر آیین‌نامه شورای نگهبان تصریح می‌دارد که اطلاع‌رسانی شورا باید ناظر به تصمیمات قطعی باشد، از این رو انعکاس مقدمات و مذاکرات غیررسمی و یا جزئیات جلسات اعضای شورای نگهبان و ارزیابی از نظرات اعضا و موضع‌گیری‌های آینده و نیز پیش‌بینی تصمیمات در حیطه اطلاع‌رسانی قرار نمی‌گیرد.
 وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در زمینه اظهار‌نظر اخیر رئیس دیوان عدالت اداری درباره اصل 113 قانون اساسی که در خصوص حدود اختیارات رئیس‌جمهور است، گفت: اصل 113 قانون اساسی در شورای نگهبان یک پرونده‌ای دارد که در آن پرونده تفاسیری از این اصل برآمده، برخی از این تفاسیر مربوط به قبل از بازنگری قانون اساسی است و برخی به بعد از بازنگری قانون اساسی مرتبط می‌شود، آخرین تفسیر در پاسخ به سؤال یکی از اعضای شورای نگهبان از این شوراست در تاریخ 17 فروردین 1391 سؤالاتی در 3 بند درباره اصل 113 قانون اساسی مطرح شده که شورای نگهبان هم به این پرسش‌‌ها پاسخ داده است. لذا تفاسیری از اصل 113 قانون اساسی وجود دارد اما اگر مجریان یا قانونگذاران یا دولت به عنوان کسی که می‌تواند پیشنهاد یک لایحه یا طرحی را بدهد، به این نتیجه رسیدند که زوایای پنهانی از اصل 113 قانون اساسی وجود دارد می‌‌توانند متنی را تهیه کرده و این متن را در قالب یک طرح یا لایحه تقدیم شورای نگهبان کنند تا پیچیدگی‌های اصل 113 قانون اساسی روشن شود، در آن زمان نوبت شورای نگهبان می‌شود که موضوع را تعیین تکلیف کند اما لازم است بدانیم حدود اختیارات رئیس‌جمهور درمورد قانون اساسی و اجرای آن در این تفاسیر بیان شده است، ممکن است کسی تصور کند هنوز زوایای پنهانی درباره این اصل وجود دارد و نیازمند تفسیر جدید هستیم.
 وی افزود: به محض اینکه طرح یا لایحه یا درخواست تفسیر درباره اصل 113 قانون اساسی تقدیم شورای نگهبان شود، این شورا به وظیفه خودش در این زمینه عمل خواهد کرد، فعلا تفاسیری درباره این اصل وجود دارد و هنوز ضرورتی به تفسیر جدید از این اصل احساس نشده است.
 ابراهیمیان همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اصل 113 گفت: اینکه اگر دولت لایحه‌ای بدهد و درباره اصل 113 قانون اساسی تفسیر جدید بخواهد، شورای نگهبان چه پاسخی خواهد داد، این مشخص نیست. شورای نگهبان باید شبیه یک دادگاه تشکیل جلسه دهد، شور کند و در نهایت تصمیم‌گیری کند بنابراین نمی‌توانیم هم‌اکنون در این باره پیش‌بینی کنیم، ما زمانی اظهار‌نظر می‌کنیم که پرونده‌ای در شورای نگهبان مطرح باشد اما هنوز لایحه یا طرحی درباره اصل 113 قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال نشده است، اینکه آیا مناسب است طرح یا لایحه‌ای در این زمینه ارائه شود یا نه، این مناسبت را شورای نگهبان تعیین نمی‌کند، هر زمان مسئولان، دولت، مجریان یا قانونگذاران از اختیاراتشان استفاده کردند و درخواستی به شورای نگهبان ارائه دادند، آن زمان شورای نگهبان نظرش را اعلام خواهد کرد.
 به گزارش مهر، ابراهیمیان با بیان اینکه رفت و آمد برخی مصوبات بین شورای نگهبان و مجلس اجتناب ناپذیر است، گفت: اختلاف فتواوی وجود دارد. هیاتی که در شورای نگهبان به مصوبات رسیدگی می‌کند دارای صاحب نظر و فتوا هستند ممکن است کسی که کار تهیه یک لایحه را عهده دار است از مبانی متفاوتی تبعیت کند و هنگامی که موضوع در شورای نگهبان مطرح می‌شود با نظر اعضای فقیه شورای نگهبان یکی نباشد و آنجا مغایر اعلام شود. بخشی از آن اجتناب ناپذیر است اما بخشی از آن قابل کنترل است.
وی اضافه کرد: شورای نگهبان به موجب تاکیدات مقام معظم رهبری و برنامه‌هایی که در بخش قوانین و پژوهشکده شورا دارد تلاش زیادی می‌کند تا حاصل مباحث مربوط به طرح‌‌ها و لوایح را به صورت منسجم و منظم منتشر کند.