kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۵۷
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۱
کارشناسان با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران:

دیپلمات‌های کشورمان دشمن را بهتر بشناسند

به دنبال قرار گرفتن شخصیت‌ها و شرکت‌های جدید در لیست تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا، فعالان و کارشناسان سیاسی ضمن تاکید بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا اظهار داشتند: دستگاه دیپلماسی دشمن را بهتر بشناسد.
رئيس مرکز امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه دلیلی برای ادامه انجام تعهدات وجود ندارد گفت: باید برای مقابله با این زیاده‌خواهی‌ها از اجرای بقیه بندهای توافقنامه ژنو خودداری کنیم زیرا ما در یک مسیر یک طرفه قرار گرفته‌ایم.
حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تصویب تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: بعد از توافق ژنو و علیرغم اینکه در این توافقنامه تاکید شده بود هیچ تحریم جدیدی نباید از سوی شورای امنیت و 1+5 اعمال شود، ولی 60 تحریم جدید علیه ایران تصویب شده که تحریم‌های مصوب روز جمعه در همین مجموعه قابل تجزیه و تحلیل است.
رئيس مرکز امور بین‌الملل حزب مؤتلفه با تاکید بر اینکه امروز دلیلی برای ادامه انجام تعهدات از سوی ایران وجود ندارد، بیان داشت: باید برای مقابله با این زیاده‌خواهی‌ها از اجرای بقیه بندهای توافقنامه ژنو خودداری کنیم زیرا ما در یک مسیر یکطرفه قرار گرفتیم و حاصلی وجود نخواهد داشت.
ترقی با تاکید بر اینکه اقدام متقابل و مقابله به مثل می‌تواند از ادامه تصویب تحریم‌های جدید جلوگیری کند، گفت: اگر در گذشته وزارت امور خارجه کشورمان و دستگاه دیپلماسی در برابر تحریم‌ها ایستادگی می‌کرد و واکنش نشان می‌داد آنها امروز اینگونه دست به تحریم‌های جدید نمی‌زدند.
قائم‌مقام جمعیت رهپویان نیز با اشاره به رفتار دولت اصلاحات در قبال تحریم‌ها گفت: در آن زمان وقتی تحریم را پذیرفتیم و تمامی درها را به روی آنها باز کردیم و راستی‌آزمایی را تا حد ممکن انجام دادیم به سمت تعطیلی کامل مراکز هسته‌ای ما رفتند و امروز همان مسیر در حال تکرار شدن است.
پرویز سروری با اشاره به تصویب تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه کشورمان اظهار داشت: منتظر بودیم که بعد از شکست فاحش آمریکا در غزه و نازشستی که جمهوری اسلامی ایران به آنها وارد کرد برای جبران این حقارت بزرگ بین‌المللی دست به این اقدامات بزنند و برای کاهش هجمه رسانه‌ای، تحریم‌های جدیدی را در نظر بگیرند.
عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی کشورمان به دنبال بازی برد-برد است در عین حال تصریح کرد: آمریکا به دنبال رسیدن به یک نتیجه منطقی نیست آنها به دنبال باخت ما هستند، باید تجدیدنظر اساسی در روند مذاکرات صورت بگیرد.
محمدکاظم انبارلویی مسئول سیاسی حزب مؤتلفه نیز گفت: با وجود تحریم‌ها ایران در هیچ شرایطی میز مذاکرات را ترک نخواهد کرد چرا که منطق ایران مشخص است.
وی ادامه داد: این تحریم‌ها مسلماً خلاف توافق با 1+5 است، چرا که این گروه متعهد شده بودند تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع نمی‌کنند، در حالیکه 1+5 به ویژه آمریکا در عمل نشان داد که نسبت به آنچه که تعهد داده، پایبند نبوده است.
این فعال سیاسی ضمن توصیه به مسئولان دیپلماسی کشور افزود: طبیعی است که موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به عملکرد غرب باید صریح و روشن باشد، همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند و پس از توافق، تهدید و تحریم‌هایشان بیشتر شده است، مشخص می‌شود که مقام معظم رهبری برای شناخت دشمن از چه هوشیاری برخوردار هستند.
وی اضافه کرد: دستگاه دیپلماسی ما باید دشمن را صریح‌تر و شفاف‌تر بشناسند، چرا که آنان پس از 5 دوره مذاکره در وین به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند، این در حالی بود که ایران به تمام تعهدات خود طبق گزارش آژانس عمل کرد.
اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با بیان اینکه به هیچ وجه به آمریکایی‌ها اطمینان نداریم گفت: اگر می‌خواستند به معنای واقعی مذاکره صورت گیرد تحریم جدیدی تصویب و اجرا نمی‌شد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری ما به آمریکایی ها به هیچ وجه اطمینان نداریم، چون اگر آمریکایی‌ها هر موقع بفهمندکه چیزی به نفع‌شان است به نام مذاکره جلو می‌آیند تا منافع بیشتری نصیب‌شان شود و اگر هم که در جایی شکست بخورند از راه زور، فشار و تحریم علیه کشورها وارد می‌شوند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران هیچ اثری نخواهد گذاشت و بهتر است که آمریکایی‌ها از تفکر زیاده خواهی و زورگویی علیه ملت ایران دست بردارند تا مذاکره ادامه پیدا کند وگرنه تیم مذاکره‌کننده ما باید هوشیارانه به مقابله با این رفتار آمریکایی‌ها در مذاکرات بپردازد تا آنها هم بدانند که ما از کنار این مسائل بی‌تفاوت نخواهیم گذشت.
منصور حقیقت‌پور عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی نیز با بیان اینکه تحریم‌های جدید نیت پلید آمریکا را نشان داد گفت: نباید به رابطه با آنها دلخوش باشیم.
عضو کمیسیون‌ امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این بی‌حرمتی صورت گرفته از سوی آمریکایی‌ها بی‌حرمتی درشتی علیه مردم متمدن ایران است که نیت پلید آمریکایی‌ها را نشان داد که هیچ‌گاه نباید به رابطه با آمریکا دلخوش کنیم، بلکه باید کمر همت خود را با اقتصاد مقاومتی محکم و مسائل اقتصادی خود را سامان دهیم.
یدالله جوانی مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه نیز گفت: آمریکا با تحریم‌های اخیر نشان داد که قابل اعتماد نیست و دستگاه دیپلماسی باید این پیام را به جهانیان مخابره کند که عامل شکست احتمالی مذاکرات آمریکا خواهد بود.