kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۵۸
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۵

مسعود نیلی: از نگاه مردم شرایط اقتصادی بدتر شده است

مشاور اقتصادی حسن روحانی اذعان کرد که از نگاه مردم، وضع اقتصادی در یک سال اخیر، بدتر شده است.


مسعود نیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت رکودی اقتصاد کشور گفته است: باید توجه داشته باشیم مادامی که رشد منفی است یعنی تولید ناخالص داخلی کم می‌شود اما نسبت به قبل، از این شیب کاسته شده و به تدریج از شرایط رکود خارج می‌شویم. البته هنوز آمار رسمی از چند ماه اول سال جاری نداریم ولی امیدواریم با اقداماتی که انجام می‌شود اقتصاد به رشد مثبت برسد.
وی در پاسخ به این سؤال که مردم می‌گویند وضعیت رکود شدیدتر شده و معاملات کسادتر است، پاسخ داده است: وقتی که از دید مردم و فعالان حاضر در بازار نگاه می‌کنیم موضوع کمی متفاوت است. ما این را مطمئن هستیم که تا پایان سال قبل رشد ما منفی بوده است. وقتی خودمان بحث کنیم من به شما می‌گویم از رشد منفی کاسته شده اما بالاخره واقعیت این است که باز هم منفی بوده است. و این بدین معنی است که هر یک روزی که از روز قبل جلوتر رفته‌ایم سطح فعالیت‌های اقتصادی پایین‌تر رفته است.
نیلی افزوده است: اگر فرض ما بر این باشد که تا 28 اسفند 92 حتما رشد اقتصادی منفی بوده است یعنی تولید ناخالص داخلی در آن روز حتما کمتر از دی و آبان و ماه‌های قبل از آن بوده است. بنابراین از دید یک نفر که مشغول کار است وضع بدتر شده است... مادامی که رشد تولید ناخالص داخلی منفی است مردم در عمل لمس می‌کنند که وضع خوب نیست.
وی درباره تکرار گزاره کاهش تورم از سوی دولتمردان هم گفته است: درست است که ما کاهش قابل توجه تورم تا امروز را در مقایسه با تورم 44 درصدی تابستان گذشته یک دستاورد بزرگ تلقی می‌کنیم، اما امروز هم کسی که با تورم همین الان هم زندگی می‌کند هنوز هم متناسب با این تورم بالا قدرت خریدش کم می‌شود. تورم 27 درصدی تیرماه نشان می‌دهد که قدرت خرید درآمد ثابت با نرخ 27 و خرده‌ای درصد کاهش پیدا کرده است.
 پس نکته اصلی اینجا، تمایز قائل شدن بین «بهبود امور» و «شرایط مطلوب» است. ما بهبودهای قابل توجهی داشته‌ایم به این معنی که در بسیاری از زمینه‌های مهم، از بحران عبور کرده‌ایم. اما این به هیچ وجه به معنی دستیابی به شرایط مطلوب نیست.