kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۵

حضور 1250 کارشناس داخلی و خارجی در دهمین همایش بین‌المللی انرژی

دهمین همایش بین‌المللی انرژی با حضور 1250 کارشناس داخلی و خارجی دیروز در تهران آغاز به کار کرد.


معاون وزیر نیرو در آئین گشایش این همایش اظهار داشت: این همایش زمینه‌های لازم جهت تعامل و ارائه تحقیقات متخصصان و دانش‌پژوهان در حوزه‌های مرتبط با انرژی را به منظور گسترش فعالیت‌های تحقیقاتی و بررسی چالش‌های فراروی بخش انرژی فراهم می‌کند.
هوشنگ فلاحتیان با بیان اینکه برای بررسی مقاله‌های رسیده از 100 استاد متخصص بخش انرژی در قالب سه کمیته تخصصی مدیریت منابع، اقتصاد و انرژی و فناوری انرژی و محیط‌زیست بهره گرفته شده است، گفت: برای این همایش 535 مقاله به زبان فارسی و 70 مقاله به زبان انگلیسی از کشورهای انگلیس، سوئد، فرانسه، پرتقال، استرالیا، ژاپن، چین، ترکیه، زلاندنو، قبرس، لیتوانی و... به دبیرخانه رسید که 60 مورد برای ارائه سخنرانی و 100 مورد برای ارائه به صورت پوستر و 220 مورد برای چاپ مورد پذیرش قرار گرفت.
فلاحتیان ادامه داد: در این همایش 1250 نفر از متخصصان دعوت دارند و 10 نفر از سخنرانان کلیدی داخلی و خارجی از آمریکا، کانادا، آلمان، بلژیک، هنگ‌کنگ، ترکیه، لبنان و هند در محورهای «امنیت انرژی و گذر از عدم اطمینان»، سیاست‌گذاری و مدل‌سازی انرژي و انرژی باید برای آینده، و «تجارت گاز طبیعی در خاورمیانه و آفریقا و نقش ایران به عنوان تغییر‌دهنده بازی انرژي» و «تحقق انرژی تجدید‌پذیر» و... مباحثی را مطرح خواهند کرد.
خرید برق از مردم
در مراسم افتتاحیه همایش مذکور وزیر نیرو از خرید برقی که حاصل از منابع انرژی - تجدیدپذیر باشد خبر داد و گفت:  وزارت نیرو در اجرای سیاست‌های کلی نظام در زمینه انرژی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مصوبات مجلس و دولت اعلام می‌کند، برق حاصل از منابع انرژی تجدیدپذیر که توسط مشترکان برق به صورت پراکنده تولید می‌شود، را با قیمتی بیش از یک‌پنجم قیمت فوب خلیج‌فارس سوخت‌های مایع به صورت تضمینی و بدون محدودیت زمانی خریداری می‌کنند.
حمید چیت‌چیان ادامه داد: بدین ترتیب ضمن بهره‌مندی از منابع پاک انرژی و کاهش تلفات در تولید و انتقال و توزیع برق بهره‌مند خواهیم شد.
وی همچنین در حاشیه همایش فوق گفت: در صورتی که مشترکین پرمصرف آب الگوی مصرف را رعایت نکنند ممکن است ناچار شویم با تصویب دولت جرایمی را برای آنان در نظر بگیریم.
وی ادامه داد: آب با قیمت بالا تامین و به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود و در صورتی که تنها 20 درصد صرفه‌جویی صورت گیرد، بسیاری از هزینه‌های دولت کاهش خواهد یافت.
وزیر نیرو اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع آب در کشور، متوسط میزان سرانه آب شرب برای هر نفر در روز 250 لیتر می‌باشد که این شاخص در کشور پیشرفته‌ای مثل آلمان 159 لیتر است که عدم رعایت الگوی مصرف موجب هدر رفت انرژی و منابع طبیعی خواهد شد.
وی درباره اقدامات هشداردهنده این وزارتخانه به مشترکان پرمصرف نیز خاطرنشان کرد: اگر یک یا دو روز آب مشترکان پرمصرف قطع شد این اقدام هشداری بود تا مشترکان در نحوه مصرف خود تجدیدنظر کنند.
وزیر نیرو در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه با توجه به بدهی‌هایش گفت: این امر در ابتدای فعالیت دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفت به طوری که مشخص شد بخش برق بیش از 16 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که به علت پایین بودن تعرفه‌های برق نه تنها این رقم کاهش نیافته بلکه مقداری نیز به آن افزوده شده که در لایحه حمایت از تولید و خروج از رکود این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.
چیت‌چیان افزود: بدهی‌های صنعت برق به خاطر پایین بودن راندمان کاری این وزارتخانه نبوده بلکه هزینه تولید برق بیش از میزان دریافت آن است.
فعلا قیمت بنزین
 گران نمی‌شود
وزیر نفت هم در حاشیه همایش بین‌المللی انرژی در پاسخ به پرسش فارس اظهار داشت: فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نداریم.
بیژن زنگنه افزود: در این زمینه حتی جلسه‌ای هم برگزاز نشده است.
وزیر نفت همچنین طی سخنانی در همایش فوق گفت: در حال حاضر 87 درصد جمعیت ایران تحت پوشش شبکه گاز طبیعی قرار دارند و گستردگی مصرف گاز در میان مصرف‌کنندگان شهری به 98 درصد رسیده است. به این ترتیب ایران یکی از کم آلاینده‌ترین سبدهای مصرف انرژی جهان را دارد.
وی خاطرنشان کرد: علیرغم تحریم‌ها و موانع همین امروز حدود 70 درصد مصرف انرژی ایران از گاز طبیعی تامین شده و فرآورده‌های نفتی مایع حدود 30 درصد مصرف انرژی کشور را شامل می‌شود.
وزیر نفت گفت: در بخش حمل و نقل هم‌اکنون روزانه معادل 20 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در جایگاه‌ها به بیش از 3 میلیون خودرو عرضه می‌شود که به نظر می‌رسد، نمونه‌ای بی‌همتا در جهان باشد.
وزیر نفت تصریح کرد: به‌کارگیری تحریم‌های نفتی با انگیزه‌های سیاسی آثاری مخرب بر تولید نفت و گاز متناسب با ذخایر کشورها داشته و موجب عدم توازن و خطر ناپایداری در عرصه جهانی نفت و گاز شده است.
وی افزود: این وضعیت ضمن بر هم زدن تعادل بازار موجب افزایش وابستگی مصرف‌کنندگان به یک یا دو تولیدکننده عمده شده است و یا مصرف‌کنندگان را به استفاده از سوخت‌های غیرپاک ناچار کرده است.
به گفته وی این نوع عملکردها که از منظر بین‌المللی باعث ناکارآمدی مدیریت منابع می‌شود، باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد.
وزیر نفت با بیان اینکه متاسفانه به عنوان یک نمونه از اعمال تحریم‌های غیرعادلانه در بخش انرژی ایران باید به تحریم‌هایی اشاره کنم که موجب تاخیر در اجرای پروژه‌های تولید گاز از میدان عظیم پارس‌جنوبی شده است، گفت: تاخیر در اجرای این پروژه در یک مورد در سال 2013 موجب آن شد که به ناچار در نیروگاه‌های کشور به جای سوخت پاک گاز طبیعی 27 میلیارد لیتر سوخت‌های مایع آلاینده و عمدتا نفت کوره با سولفور بالا مصرف شده است.
وی گفت: در سال جاری در قالب  یکی از تبصره‌های بودجه اعتباری قریب 60 میلیارد ریال برای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی اختصاص داده شده است، در این قالب می‌توان به گازرسانی به شهرهای کوچک و روستاها از طریق خط لوله، افزایش کارایی موتورخانه در واحدهای مسکونی و اداری، برق‌دار کردن چاه‌های آب کشاورزی، توسعه خطوط متروی کلانشهرها و کمک به نوسازی شبکه اتوبوسرانی شهرها، کمک مالی برای جایگزینی تاکسی‌های پایه CNG و اصلاح فرآیندهای مصرف سوخت در ساختمان اشاره کرد.