kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۵۰
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۵
مدیر عامل شرکت انبارهای عمومی:

هزینه انبارداری کالا تا 5 روز نخست رایگان است

مدیر عامل شرکت انبارهای عمومی ایران گفت: از اول شهریور ماه و به مناسبت آغاز هفته دولت، هزینه انبارداری کالاهای وارداتی و صادراتی کشور تا پنج روز نخست رایگان خواهد بود.


سید مهدی صادقی دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این اقدام با هدف کاهش زمان و ارایه بهترین کیفیت برای انجام خدمات انبارداری صورت گرفته است، افزود: اکنون وضعیت نسبت به گذشته بسیار بهتر شده به گونه‌ای که رسوب کالاها بسیار کاهش یافته و حمل یکسره کالا حدود 50 درصد نسبت به ترخیص کالاها بیشتر شده است.
به گفته وی، در حال حاضر میزان خواب کالا در انبارها حدود 22 روز است که این میزان با شاخص‌ها و استانداردهای جهانی فاصله دارد.
صادقی سپس از مکانیزه کردن فرآیند صادرات و واردات کالاها خبر داد و گفت: در این خصوص هم اکنون برنامه‌ریزی‌های لازم صورت و در دستور کار قرار گرفته ضمن آنکه پیاده‌سازی مکانیزه کردن فرآیند کالا شروع شده است.
وی با بیان اینکه این طرح هم اکنون به صورت پایلوت در شهریار در حال اجرا است، اظهار داشت: شرکت انبارهای عمومی ایران مکلف است در جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور، زمان را کاهش داده و فاصله خود را با سازمان‌های بین‌المللی کمتر کند.
صادقی اضافه کرد: این شرکت امکان پذیرش بیش از 9 میلیون تن کالا در مبادی 19 نقطه را دارد. این موضوع ارتباط مستقیم با بحث واردات و صادرات کالا دارد که هر چقدر این فرآیند طولانی‌تر شود، ظرفیت بیشتری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران ضمن اشاره به افزایش سرمایه شرکت از 72 میلیارد ریال به 400 میلیارد ریال، در رابطه با طرح‌های توسعه کسب‌وکار شرکت افزود: موضوع همکاری مشترک با شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی در زمینه حمل ریلی محموله‌های کانتینری کشتیرانی به گمرکات شهریار، غرب و سهلان با توجه به وجود زیرساخت‌‌ها و همچنین استقرار شرکت در بنادر دریایی امیرآباد، انزلی، امام خمینی(ره) و باهنر و گمرکات زمینی پرویزخان، خسروی، سرخس، لطف‌آباد و سرو و گمرکات هوایی مشهد و تبریز با هدف افزایش سهم بازار و ارتقای ظرفیت عملیاتی سالانه شرکت، به صورت جدی در دستور کار معاونت راهبری و امور گمرکی قرار دارد و امور مربوطه در حال پیگیری است.
وی همچنین در مورد ایجاد بندر خشک به منظور توسعه کسب‌وکار شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران نیز افزود: بررسی‌های اولیه و جانمایی برای ایجاد بنادر خشک صورت پذیرفته و تعاملات لازم با ریاست کل گمرک انجام شده است. وی همچنین به اقدام مسئولان شرکت با هماهنگی گمرک به منظور انجام اقدامات اساسی برای ساماندهی فرآیند واردات و صادرات کالا در مرز بازرگان اشاره کرد و افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته، قصد داریم تا پایانه‌‌های صادرات و واردات در این مرز از یکدیگر منفک شوند تا بتوانیم عارضه‌های فرهنگی، سیاسی، امنیتی و محیط زیستی صف طویل کامیون‌های موجود در این منطقه را از بین ببریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسئولیت شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به عنوان سازمان مسئول منطقه اقتصادی ویژه سهلان، افزود: برنامه‌های ساخت و توسعه فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی سهلان به وسعت 100 هکتار در استان آذربایجان شرقی و در جوار شهر تبریز آغاز و کمیته‌های واگذاری اراضی و سرمایه‌گذاری و سایر امور در منطقه تشکیل شده است.
رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد هزینه تحمیلی انبارداری به هزینه تمام شده واردات کالا در کشور، گفت: بر اساس تعرفه‌های موجود در شرکت که از تعرفه سازمان بنادر و کشتیرانی کم‌تر است، به صورت میانگین، فقط هزینه‌ای معادل 20 ریال اخذ می‌شود که هزینه ناچیزی است.