kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۱۵۸
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴

نامزد پوششی روحانی حالا باید پاسخگوی تورم 45 درصدی باشد(خبر ویژه)

برخی فعالان اصلاح‌طلب از اسحاق جهانگیری خواستند بر سر نامزدی انتخابات ریسک نکند و مرتکب چنین قماری نشود.


به گزارش جهان نیوز، رضا صادقیان در سایت اصلاح‌طلب انصاف‌نیوز نوشت: «ناگفته پیداست که جهانگیری هشت سال معاون اول حسن روحانی بوده». اینکه او از قدرت کافی برخوردار نبوده و یا پس از گران شدن بنزین در خانه مانده و برای چند روز سر کار نرفته است و یا خودش با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی از روز نخست مخالفت کرده و… مسائلی نیست که بتوان در انتخابات درباره آنها سخن گفت و به عنوان برگ برنده نهایی برای مخاطبان از فتوحات هشت سال گذشته پرده‌برداری کرد.
نویسنده با بیان اینکه جهانگیری نمی‌تواند نقش مخالف دولت روحانی را بازی کند، می‌افزاید: «هشت سال دولت‌داری و قرار داشتن در یکی از کلان‌ترین قدرت‌های ساختار قوه مجریه و بودن در سیاست‌گذاری‌های کلان دولت یازدهم و دوازدهم امکان انتقاد، خرده گرفتن، نقد کردن سیاست‌ها و حتی افشاگری درباره کنش‌های دیگران را از دست هر سیاستمدار و دولت‌مردی خارج می‌کند. جهانگیری و یا هر فرد دیگر پس از هشت سال در ساختار قدرت بودن، نمی‌تواند نقش مخالف با سیاست‌های دولت را در زمین دیگری به دوش بکشد. چرا که او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های حاضر در ساختار قدرت، در حوزه‌های مختلف بازی‌ساز و بازیگر بوده است. بدون شک جهانگیری می‌بایست از تورم ۴۵ درصدی، افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن و خودرو و کالاهای اساسی و طلا و… سخن بگوید. او نمی‌تواند منتقد سیاست‌های اقتصادی دولتی باشد که خود یکی از ارکان اساسی آن بوده است، بنابراین هیچ راهی نمی‌ماند مگر شرح و ارائه توضیحاتی که چرا تورم از ۴۰ درصد بیشتر شد، چرا قیمت مسکن افزایش یافت و چرا سفره مردم نسبت به چند سال قبل کوچکتر شد و چرا حجم نقدینگی به جای کنترل و مهار نسبی افزایش چشم‌گیر داشت و… بنابراین او نه تنها در مقام نقد وضعیت موجود و انتقاد از رویه‌های سابق نمی‌تواند پیش‌قدم باشد، بلکه می‌بایست و حتما در مقام دفاع برخواهد آمد. دفاعی که بیش از آنکه آورنده آرای شهروندان و آرای خاکستری به سوی او باشد، سبد آرای‌ اصلاح‌طلبان را خالی خواهد ساخت».
نویسنده، جهانگیری را فاقد جذابیت رسانه‌ای معرفی کرده و نوشته است: «مهم‌تر آنکه، پرونده قضایی برادر جهانگیری در زمانی که افکار عمومی درباره موضوعاتی مانند رانت‌خواری، فساد اداری و سیستمی بی‌نهایت واکنش منفی نشان می‌دهد. علاوه‌بر صادقیان، اکبر منتجبی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و معاون سردبیر روزنامه سازندگی (ارگان حزب کارگزاران) با انتشار متنی در اینستاگرام به موضوع کاندیداتوری جهانگیری واکنش نشان داده و حضور انتخاباتی او را «قمار» دانسته است.
او می‌نویسد: رمان قمارباز داستایوفسکی را خوانده‌اید؟ اسحاق جهانگیری مرا به یاد الکسی ایوانوویچ، قهرمان قمارباز می‌اندازد.
سال نود و شش پس از درخشش جهانگیری در مناظره‌های انتخاباتی، به برخی از دوستان پیشنهاد کردم به او بگویند در دولت دوم روحانی حضور پیدا نکند تا مقدمات شهردار تهران شدن وی فراهم شود. دوستان نپذیرفتند. جهانگیری قمار کرد و در دولت او در دولت ماند و هرچه در انتخابات رشته بود، در دولت پنبه شد. هرچه سرمایه جمع کرده بود، همچون الکسی ایوانوویچ برباد داد.
اکنون به‌نظر می‌رسد او عزم انتخابات ریاست‌ جمهوری دارد. متحملا فکر می‌کند این آخرین قمار اوست. و شاید فرصت قمار دیگری دست ندهد. به عنوان یک روزنامه‌نگار توصیه می‌کنم دست نگه دارد و قمار نکند. راه پیش‌رو هیچ چشم‌انداز روشنی برایش ندارد. آینده را نمی‌توان با اما و اگر و شاید ساخت. امروز نیامدن او به صحنه‌ انتخابات بهترین تصمیم اوست. ممکن است تلخ باشد اما چاره چیست؟ جهانگیری شاید تصور ‌کند که می‌تواند از این فرصت برای احیای خودش استفاده کند اما امروز هر سخنی در دفاع از دولت تمام شده‌ای که حتی توان کنترل قیمت مرغ را نداشت، ‌اشتباه است. با حضورش تمام ناکامی‌ها و ناکارآمدی‌های دولت را بر دوشش می‌افکنند. اکنون سال 96 نیست. حجم نارضایتی بالاست و هر سخنی ممکن است به ضد خود بدل
شود».