kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۱۱۶
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹

اشرف غنی: بدون آمریکا هم می‌توانیم از کشورمان دفاع کنیم

رئیس‌جمهور افغانستان اعلام کرد که احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور وجود دارد، اما نیروهای دولتی پس از پایان ماموریت جنگی نظامیان خارجی، قادر به تامین امنیت و حفظ نظام هستند.

«اشرف غنی» دیروز اظهار داشت که پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، امکان وقوع جنگ داخلی در این کشور وجود دارد. وی در ادامه، خاطرنشان کرد که در سال 2014 وقتی ماموریت جنگی نیروهای خارجی رسما تبدیل به ماموریت آموزشی شد، همه از قبل نابودی نظام جمهوری را پیش‌بینی می‌کردند، اما چنین اتفاقی نیفتاد.
اشرف غنی درباره احتمال موفقیت روند صلح به «اشپیگل» گفت: قبل از هر چیز، در منطقه در بارۀ صلح تصمیم‌گیری می‌شود، من باور دارم که در مرحله حساس بازاندیشی قرار داریم؛ آمریکا اکنون(در افغانستان) نقش ناچیزی دارد و مسئله جنگ و صلح اکنون در دستان پاکستان است.
رئیس‌جمهور افغانستان افزود، ژنرال «قمر جاوید باجوه» رئیس‌ستاد ارتش پاکستان، در سفر اخیرش به کابل، به او گفت که احیای «امارت» طالبان، به نفع هیچ‌کس در منطقه، به ویژه پاکستان، نیست.
اشرف غنی درباره آزادی زندانیان طالبان نیز گفت: تنها درصورتی با آزادی 7000 زندانی این گروه موافقت می‌کند که این اقدام منجر به یک توافق جامع صلح شود.
سفارت آمریکا در افغانستان نیز دیروز طی بیانیه‌ای، از تمامی شهروندان آمریکایی خواست که این کشور را در اولین فرصت ترک کنند.
دیدار نمایندگان دولت افغانستان و طالبان
پس از یک وقفه طولانی، نمایندگان دولت کابل و طالبان جمعه گذشته در شهر «دوحه»، پایتخت قطر، با هم دیدار کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، در این نشست، «عبدالسلام رحیمی» و «فاطمه گیلانی» به نمایندگی از هیئت دولت افغانستان، و «ملا عبدالغنی برادر» و شماری از اعضای هیئت مذاکره‌کننده طالبان حضور داشتند. در این دیدار درباره‌ مسایل جاری و تسریع مذاکرات صلح، بحث شده است.
«‏محمد نعیم»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، طی توئیتی نوشت، دو طرف توافق کرده‌اند که گفت‌وگوها پس از عید(فطر) ادامه یابد.
درگیری و ناآرامی طی ماه‌های گذشته در افغانستان به شدت افزایش یافته است.