kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۶۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵
وعده مدیرعامل بورس کالا

قیمت محصولات پتروشیمی در هفته‌های آینده متعادل می‌شود

مدیرعامل بورس کالای ایران وعده داد قیمت پایه محصولات پتروشیمی در هفته‌های آینده متعادل می‌شود.


حسین پناهیان با اشاره به برنامه بورس کالا برای خروج غیرتورمی از رکود اقتصادی گفت: در نخستین گام برای اجرای این مهم، اصلاح قیمت پایه کالاهای مورد معامله در بورس کالا و آغاز آزادسازی قیمت‌ها، توانسته ضمن کمک به کشف کارآمد قیمت‌ها و حذف تقاضای کاذب، تعادل نسبی را بر معاملات انواع کالاهای مورد معامله در این بورس حاکم کند.
وی افزود: این اصلاح که با تغییر قیمت پایه محصولات پتروشیمی آغاز شد، تاکنون توانسته است ضمن حذف تقاضای کاذب زمینه را برای افزایش عرضه فراهم آورد که بدین ترتیب تعداد محصولات پتروشیمی که تقاضای برابر و کمتر از عرضه داشت و در قیمت پایه مبادله می‌شد  از 65 مورد در هفته پیش از اصلاح قیمت‌ها در قالب یک روند صعودی به 101 مورد رسیده است و در همین مدت تعداد محصولات پتروشیمی که در سقف قیمت معامله می‌شد از 49 مورد به 16 مورد رسیده و میانگین قیمت آنها نزدیک به یک درصد کاهش یافته است.
پناهیان تصریح کرد: با اصلاح قیمت‌ها در حالی شاهد از میان رفتن شکاف قیمت میان بورس و بازار سنتی می‌شویم که پیش از آن در مورد محصول‌هایی که دارای حجم تقاضای بسیار بالایی نسبت به عرضه بود و بخش خصوصی هم عرضه‌ای در بورس کالا نداشت، شاهد تفاوت فاحش میان قیمت بورس و بازار سنتی بودیم.
وی پیش‌بینی کرد: در هفته‌های آینده تعادل در بورس و کاهش شکاف قیمتی در مقایسه بازار آزاد با تداوم عرضه‌ها بیش از پیش نمایان شود و با ادامه کشف قیمت کارآمد، کارکرد درست سیاست اصلاح قیمت‌ها بر مبنای برنامه خروج از رکود دولت و بخش تولید کشور مشخص‌تر خواهد شد.
مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: از موارد مهم دیگر ظرفیت بورس کالا در تامین مالی بنگاه‌های تولیدی است و واحدهای تولیدی کشور در قالب قرارداد سلف در سال 1392 حدود 202 هزار و 863 میلیارد ریال در بورس کالای ایران تامین مالی شد که حاکی از رشد 14 درصدی نسبت به مدت سال 1391 است، در چنین شرایطی، دولت در بسته اجرایی خود بیش از پیش بر تقویت نقش بورس کالا در تامین مالی تولیدکنندگان تاکید کرده و خواستار تقویت تعمیق بازار کالاهای پذیرفته شده در بورس کالا از طریق معاملات سلف و انتشار اوراق بهادار متنوع مبتنی بر کالا شده است.
پناهیان گفت: برای تحقق این مهم نیز در گام‌های بعدی، بورس کالای ایران، برنامه کمک به تامین مالی کوتاه‌مدت بخش تولید را با قوت بیشتری از طریق معاملات سلف دنبال خواهد کرد.
وی افزود: همچنین در این حوزه تلاش خواهیم کرد توسعه بیشتر عرضه اوراق مبتنی بر کالا را با سرعت بیشتری محقق کنیم، در این زمینه حدود یک ماه پیش، اوراق سلف استاندارد سنگ‌آهن شرکت معدنی - صنعتی گل‌گهر به ارزش 100 میلیارد تومان عرضه شد که خوشبختانه در سه روز کاری فروش رفت.
پناهیان گفت: ویژگی اصلی این شیوه تامین مالی، سرعت بالای آن نسبت به کندی دریافت اعتبار بانکی و نیز شرایط دشوار آن است، بنابراین در بورس کالا ساختاری را مهیا کرده‌ایم که بر اساس آن  اگر عرضه‌کننده نیاز به تامین مالی سریع و کوتاه‌مدت داشته باشد بتواند منابع را دریافت کند.
مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: بورس هم ضوابطی دارد و شرکت‌هایی که تازه وارد بورس کالا می‌شوند باید این ضوابط را داشته باشند، اما پس از جلب اعتماد در روند معامله‌ها، افزایش فعالیت‌ها و انعطاف‌پذیری، شرایط برای آنها هم سهل‌تر خواهد شد.