kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۹۵۷
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
مدیرعامل بانک مسکن:

وام ساخت مسکن۴۵۰ میلیون تومان شد

مدیرعامل بانک مسکن از افزایش وام ساخت مسکن تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان در صورت استفاده از فناوری‌های نوین توسط انبوه‌سازان خبر داد.

محمود شایان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره وام ساخت مسکن اظهار کرد: در تهران و کلانشهرها وام ساخت مسکن تا سقف 450 میلیون تومان افزایش یافت. افزایش وام ساخت با روش‌های صنعتی‌سازی برای آن دسته از انبوه‌سازانی است که در بانک مسکن حساب سپرده دارند. ضمن اینکه وام در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 400 میلیون و در سایر شهرها 300 میلیون تومان پرداخت می‌شود. شایان نرخ سود این تسهیلات را 18 درصد اعلام کرد. وی یادآوری کرد که بانک مسکن پیش‌تر وام بافت فرسوده را نیز به 300 میلیون تومان افزایش داده بود.
همچنین علی فرنام؛ کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه سهم بسیار بالای منابع و سرمایه‌های کشور در بخش زمین و مسکن با توجه به ماهیت سرمایه‌ای دفن شده‌ است، افزود: حتی می‌توان گفت این مسئله جزو 10 مشکل بزرگ اقتصادی کشور است. ماهیت به شدت سرمایه‌ای زمین و مسکن و ناکارآمدی ضوابط، مقررات و نظارت‌هایی که در این بخش داریم، پاشنه آشیل این حوزه‌ها شده است. وی تاکید کرد: به جای این که منابع مالی به سرمایه تولید تبدیل شود به صورت سوداگری مسکن و مستغلات خود را نشان می‌دهد. اگر اراضی داخل شهرها، ساختمان‌ها و املاک آزاد شود و در کل این مجموعه‌های بزرگ از بنگاه‌داری و مستغلات خارج شوند از یک‌سو از شدت تقاضای سرمایه‌ای سیری ناپذیر بازار مسکن کاسته می‌شود و از منابع فریز شده، در بخش تولید استفاده خواهد شد. کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه در کشور اما عموما تامین مالی بخش مسکن از نظام پولی و بانکی انجام می‌شود، افزود: این‌که مسکن بتواند از بورس برای خودش تامین مالی کند، مسئله پسندیده‌ای است اما تبعات آن نگران‌کننده است. از جمله تبعات بورس مسکن اگر عمدتا دلالت بر املاک و اراضی یعنی املاک ساخته شده باشد این نگرانی به وجود می‌آید که با توجه به ماهیت بورس که تلاش دارد با ارزش افزوده واحدهای سرمایه‌گذاری افزایش یابد، قیمت مسکن با افزایش دلالی، بالاتر برود.
فرنام با بیان این‌که این یک نگرانی جدی راه‌اندازی بورس مسکن است، افزود: سازوکارهای زیادی وجود دارد که می‌توان آنها را به سمت تولید مسکن هدایت کرد. صندوق‌های پروژه‌ای که روی زمین و مسکن کار کرده و تامین اعتبار کند می‌تواند اقدام مثبت و موثری باشد. البته در گذشته چند صندوق زمین و ساختمان داشتیم که عملکرد آن انگیزه کمی برای سهامداران ایجاد کرد.
وی توضیح داد: در سال‌هایی که افزایش قیمت مسکن قابل توجهی وجود داشت، این صندوق‌ها نهایت در حد سود بانکی یا کمی بیش از آن به سهامداران سود پرداخت کردند، با وجودی که این صندوق‌ها ارزش‌افزوده بسیار بالایی را برای صاحبان صندوق‌ها به دنبال داشت.