kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۶۵۶
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷

50 مؤسسه آمریکایی و اروپایی بودجه جنگ‌افروزی عربستان و امارات را تهیه کرده‌اند



یک وبسایت اسپانیایی در مقاله‌ای فاش کرد که صدها بانک و موسسه مالی آمریکا و کشورهای اروپایی در تامین بودجه مالی ارتش عربستان و امارات در جنگ یمن مشارکت داشته‌اند.
تجاوز آل‌سعود به یمن، بدون حمایت کشورهای غربی امکان‌پذیر نبود. در حقیقت، عربستان و امارات با چراغ سبز کشورهای غربی، به یمن حمله کرده‌اند. در ادامه نیز این کشورها، با فروش سلاح به عربستان و امارات، باعث تشدید جنایت‌ها در یمن شده‌اند.
اکنون یک رسانه اسپانیایی گوشه‌ای از حمایت موسسات مالی غربی در تداوم این جنایت را فاش کرده است.
به گزارش تسنیم، وب سایت اسپانیایی «ال سالتو دیاریو» با انتشار گزارشی، به مشارکت شماری از بانک‌ها در تامین بودجه مالی ارتش‌های عربستان و امارات بین سال‌های 2015 تا 2019 در جنگ یمن پرداخت. این گزارش بر اساس تحقیقات انجام شده توسط مرکز مطالعات صلح «دیلاس»، جمع‌آوری شده است.
بر اساس این گزارش، «مرکز دیلاس» با انجام تحقیقاتی تحت عنوان «تامین بودجه مالی سلاح‌های جنگ یمن»، نام شماری از شرکت‌هایی که در تامین بودجه مالی این جنگ به سرکردگی عربستان و امارات، مشارکت داشته‌اند را فاش کرد.
طبق تحقیقات انجام شده توسط مرکز مطالعاتی مذکور، صدها موسسه مالی در مجموع 607 میلیارد دلار به شرکت‌های اصلی تامین‌کننده سلاح برای عربستان و امارات بین سال‌های 2015 تا 2019‌، یعنی زمانی که شدیدترین عملیات‌ نظامی ائتلاف متجاوز سعودی علیه غیرنظامیان یمن انجام می‌شده است، پرداخت کرده‌اند.
«خیما آموروس» محقق مرکز دیلاس، که یکی از نویسندگان تحقیق مذکور است، اظهار داشت، عربستان و امارات با حمایت آمریکا، مداخله نظامی خود در یمن را آغاز کرده‌اند و با وجود اینکه مستندات زیادی درباره آنها در اینجا وجود دارد، اما تاکنون هیچ‌گونه اقدام نظارتی علیه آنها انجام نشده است. در میان 50 موسسه مالی ذکر شده در این تحقیقات، که بودجه مالی جنگ یمن را تامین می‌کردند، برخی از بانک‌های بزرگ آمریکایی مانند «بلاک راک»، «گلدمن ساکس»، «مورگان استانلی» و «سیتی گروپ» و بانک‌های اروپایی مانند «دویچه بانک» و «بارکلیز» و شرکت بیمه فرانسه «اکسا»، دیده می‌شود.
این موسسات، هشت میلیون و 600 هزار دلار به شرکت‌هایی که صادرات سلاح به عربستان و امارات را انجام    می‌داده‌اند، پرداخت کرده‌اند.
سلاح‌هایی که توسط این شرکت‌ها به عربستان و امارات صادر می‌شود، 48.7 درصد هواپیما، 19.5 درصد موشک‌، 14.6 درصد خودروهای زرهی و 7.6 درصد سامانه‌های پدافند هوایی هستند.
بمباران جدید
از سوی دیگر، و همزمان با شروع ماه مبارک رمضان، منابع یمنی از حمله خونین نیروهای سعودی به یکی از مناطق مرزی شمال یمن در استان «صعده» خبر دادند. در پی این بمباران، دو کودک در منطقه «الرقو» به شهادت رسیدند و چهار تن دیگر، از جمله دو زن، نیز
مجروح شدند.
دشمنان یمن برای اینکه انقلابیون و ارتش این کشور را تسلیم خود بکنند، به مدت بیش از شش سال است که غیر نظامیان را می‌کشند.
این سیاست غیر انسانی تاکنون، هیچ تاثیری بر اراده مردم یمن نداشته است.