kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۷۲۷
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
از تعلل در اعلام رنگ‌بندی شهرها تا توصیه و خواهش برای پرهیز از سفر

چرا تصمیم‌های ستاد ملی کرونا برای مدیریت سفرهای نوروزی هوشمندانه نیست؟

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درحالی از اعلام رنگ‌بندی شهرها از 25 اسفند خبر داده است که اعلام مبهم و تعلل در تصمیمات مربوط به سفر می‌تواند فرجه انجام سفر خارج از پروتکل‌ها را به برخی از مردم بدهد.


سرویس اجتماعی-

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بررسی مصوبات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا پرداخت.
رئیسی با اشاره به اینکه سفر‌های نوروزی به شهر‌های قرمز و نارنجی کاملاً ممنوع است، افزود: در شهر‌های زرد و آبی با رعایت شیوه‌نامه‌های سختگیرانه فقط سفر‌های ضروری انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه میزان فوتی‌ها بر اثر کرونا در کشور تقریباً باثبات شده است، ادامه داد: در ستاد ملی کرونا بحث‌های مختلفی مطرح شد که تعطیلات نوروز و سفر‌ها یکی از آن موارد بود، مردم باید بدانند تا جایی که امکان دارد از انجام سفر‌ها پرهیز کنند که اگر این پرهیز نباشد، وضعیت باثباتی را که امروز در کشور داریم به زودی از دست خواهیم داد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در تمام شهر‌های قرمز و نارنجی سفر ممنوع است و برای پرواز‌های زمینی و هوایی تست کرونا لازم است. رنگ‌بندی نهایی شهر‌ها ٢۵ اسفند اعلام می‌شود و هر هفته رنگ‌بندی‌ها اعلام خواهد شد، بعد از واکسیناسیون شرایط بهتر و راحت تری از حیث مسافرت و مهمانی داریم.
رئیسی با اشاره به سفر با قطار و هواپیما اظهار داشت: سفر با قطار و هواپیما فقط با انجام دادن تست کرونا و منفی شدن جواب آن ممکن خواهد بود و بدون انجام تست کرونا از سفر افراد ممانعت خواهد شد.
وی با بیان اینکه رویکرد همه مسئولان و رهبر معظم انقلاب این است که اصلا سفر نرویم، گفت: توصیه ما هم این است که از سفر کردن در ایام عید اجتناب شود، برای اینکه تحمل سفر نرفتن به مراتب بسیار راحت‌تر از تحمل غم از دست دادن عزیزانمان است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: هر زمان که بیماری کرونا در کشور کاهش پیدا می‌کند، سهل‌انگاری مردم و مسئولین افزایش می‌یابد.
رئیسی ادامه داد: ما در یک شرایط خاص قرار گرفته‌ایم، از یک طرف امید بسیار زیادی درخصوص واکسن و ایمن‌زایی ایجاد شده است و از طرف دیگر با یک ویروس جهش‌یافته درگیر شده‌ایم، الان برای مردم و کشور فشار‌هایی وجود دارد، توصیه می‌کنیم واقعا امسال مردم عزیز به سفر نروند و تحمل کنند و سفر را چند ماهی به عقب بیندازند، لذا این مسئله باعث می‌شود تا بتوانیم فرصت مناسب داشته باشیم، وقتی بحث واکسیناسیون جلوتر برود سال‌های سال می‌توانیم تعطیلات بیشتری را در پیش رو داشته باشیم و مسافرت برویم، ۸۰ درصد حجم تردد مربوط به خودرو‌های شخصی می‌شود، اما خطوط هوایی و ریلی حدود ۶ یا ۷ درصد کل سفر‌ها را شامل می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه مردم باید خیلی مراقب باشند گفت: شهر‌های شمالی هم نارنجی یا نزدیک به نارنجی هستند و وضعیتشان هر آن ممکن است تغییر کند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به وضعیت تردد در شهر‌های آبی و زرد افزود: در شهر‌های آبی و زرد اگر شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت نشود وضعیت قرمز یا نارنجی می‌شود، شهر‌های زردی وجود دارند که گردش ویروس انگلیسی در آنها زیاد و سطح هشدار در آنها بالا است.
چرا ستاد کرونا انسجام لازم برای تصمیم گیری ندارد؟
اظهارات سخنگوی ستاد ملی کرونا درباره رنگ‌بندی شهرها برای سفرهای نوروزی در حالی است که برخی مسئولین از جمله وزیر بهداشت صریحا مخالفت و نگرانی خود از انجام هرگونه سفر در ایام نوروز اعلام کرده‌اند. عدم هماهنگی بین مسئولین ستاد ملی کرونا نه تنها به مدیریت کرونا کمکی نخواهد کرد بلکه موجب سردرگمی مردم خواهد شد.
از سوی دیگر اعلام دیرهنگام رنگ‌بندی شهرها در بازه زمانی 25 اسفند به بعد نیز در شرایطی است که قرار بود از شنبه گذشته (16 اسفند) رنگ‌بندی شهرها اعلام شود اما موکول کردن این اقدام به اواخر اسفند به برخی از مردم این فرصت را می‌دهد که سفرهای نوروزی را زودتر از موعد ایام فروردین آغاز کنند.
علاوه‌بر این، به نظر می‌رسد اگر انجام سفرهای نوروزی برای گردش ویروس کرونا در کشور خوب نیست پس باید تصمیم‌های منسجم‌تر و قاطعی برای توقف سفرها گرفته شود. ممنوعیت سفر به شهرهای نارنجی و قرمز و در عوض انجام سفر با رعایت شیوه‌نامه‌های سختگیرانه به شهرهای زرد و آبی در حالی است که مطمئنا به دلیل ممنوعیت سفر در برخی از استان‌ها و شهرها، سیل جمعیت مسافران عازم شهرهای آبی و زرد خواهد شد و همین اقدام می‌تواند به تغییر رنگ شهرهای آبی و زرد دامن
بزند.
با این احوال، اگرچه برخی از مشاغل به دلیل توقف سفرهای نوروزی دچار مشکل خواهند شد اما قطعا آسیب و مشکلات وارده کمتر از عواقب از دست رفتن افراد یک خانواده بر اثر کرونا و همچنین شیوع گسترده‌تر این ویروس در کشور خواهد بود. بنابراین لازم است تا ستاد ملی کرونا با احترام به نظرات تخصصی مدیران حوزه سلامت و همچنین در نظر گرفتن اوضاع سخت کادر بهداشت و درمان تصمیم‌های هوشمندانه‌تری برای مدیریت سفرهای نوروزی اتخاذ کند.
نباید فراموش کرد با توجه به تجربه‌های قبلی، صرف خواهش و توصیه نمی‌تواند از حجم گسترده سفرهایی که می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری به سلامت مردم وارد نماید جلوگیری کند.
ثبت بیش از ۸ میلیون جریمه کرونایی در کشور
در تأیید اینکه تنها با توصیه و خواهش نمی‌توان از قانون‌شکنی عده‌ای که در موضوع سفر تابع هیچ محدودیتی نیستند جلوگیری کرد، رئیس ‌پلیس راهور ناجا از ثبت بیش از هشت میلیون جریمه رانندگی مرتبط با کرونا در کشور خبر داد.
سردار سیدکمال‌ هادیانفر دیروز اعلام کرد: در بحث کرونا بیش از هشت میلیون و ۶۹ هزار اعمال قانون را انجام دادیم که چهار میلیون و ۸۱۸ هزار اعمال قانون قطعی شده و مابقی آن در حال بررسی است.
هادیانفر افزود: در بحث تردد جاده‌ای، اسفند امسال تا روز گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش تردد داشته‌ایم.
وی ادامه داد: پلیس تاکید کرده که مجوز برای تردد به شهرهای قرمز و نارنجی صادر نشود.
هشدارهای پلیس به رانندگان متخلف
رئیس ‌پلیس راهور ناجا با بیان اینکه پیک زمان تصادفات در حوزه درون‌شهری از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و در حوزه برون‌شهری از ساعت ۱۲ تا ۱۹ است، گفت: هر خودرویی به هر دلیلی در جاده‌ها سرعت و سبقت غیرمجاز داشته باشد، خودرویش از یک ساعت، یک روز تا ۷۲ ساعت متوقف می‌شود.
هادیانفر با تاکید بر اینکه بستن کمربند برای تمام سرنشینان وسایل ‌نقلیه مخصوصاً در جاده‌های کشور الزامی است، افزود: شعار ما برای نوروز امسال «پرهیز از سفر، ایمنی و سلامت» است و امسال از ظرفیت همیاران پلیس نیز مانند سال‌های گذشته استفاده می‌کنیم.
وی بیان کرد: درباره تکلیف مردم در سفرهای نوروزی، بر اساس آنچه دیروز ابلاغ شد این است که مردم به شهرهای قرمز و نارنجی سفر نکنند. همچنین تردد شبانه در تمام شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی ممنوع خواهد بود اما ممکن است بر اساس افزایش یا کاهش شهرهای قرمز، وضعیت ممنوعیت تغییر کند. شاخصه اصلی ما چهار رنگی است که توسط وزارت کشور به ما ابلاغ
می‌شود.
رئیس ‌پلیس راهور درباره پوشاندن پلاک توسط برخی رانندگان برای عدم جریمه در تردد شبانه، گفت: افرادی که پلاک خود را می‌پوشانند، هم جریمه خواهند شد و هم وسیله‌ نقلیه آنها توقیف می‌شود.