kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۷۲۵
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
رئیس ‌مرکز وکلای قوه قضائیه خبر داد

انجام رایگان خدمات کارشناسی و وکالت افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی

رئیس‌ مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به تشریح دستاوردهای این مرکز در سال ۹۹ پرداخت.

به گزارش کیهان، علی بهادری جهرمی دیروز در نشست خبری، با بیان اینکه در ١٠ماه اول امسال بیش از دو میلیون خدمات مشاوره حضوری حقوقی رایگان انجام داده‌ایم، گفت: از ابتدای شهریور تا پایان دی ماه بیش از یک میلیون و ٨٠٠‌هزار مشاوره تلفنی داشته‌ایم.
بهادری جهرمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه افراد چگونه می‌توانند از وکیل معاضدتی بهره‌مند شوند، اظهار داشت: اول خود مقام قضائی است که می‌تواند فرد را معرفی کند و دوم دفاتر ما در مراکز قضائی است، همچنین کمیته امداد یا بهزیستی هم می‌توانند افراد را معرفی کنند.
وی ادامه داد: یکماه پیش تفاهم‌نامه‌ای را با کمیته امداد منعقد کردیم و همین جا اعلام می‌کنیم که خدمات کارشناسی و کار‌های وکالتی هر فردی که تحت کمیته امداد و بهزیستی قرار دارد را به صورت رایگان انجام
می‌دهیم.
رئیس‌مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: کانون وکلا حدود ۵۰ هزار و مرکز وکلای قوه قضائیه حدود ۳۰ هزار وکیل دارد. طبق آمار خدمات معاضدتی ما سه برابر خدمات معاضدتی کانون وکلا است، یعنی یک وکیل ما پنج برابر یک وکیل کانون وکلا خدمات معاضدتی ارائه می‌دهد.
بهادری جرمی با اشاره به نگاه و رویکرد رئیس‌قوه قضائیه مبنی بر اینکه نباید کسی به خاطر نداشتن پول از خدمات عمومی محروم شود، افزود: این رویکرد مبنای حرکت ما است. به همین علت به دادگستری‌ها اعلام کرده‌ایم که هر فردی که دعوی اعسار داد به مرکز معرفی کنید تا مرکز وکلا اقدامات لازم را انجام دهد ضمن اینکه حدود ٧٠هزار پرونده معاضدتی در سال جاری به صورت کاملا رایگان توسط وکلای ما انجام شده است.
وی درباره پرونده‌های مرتبط با کودکان و نوجوانان گفت: در مجموعه تهران هیچ پرونده مربوط به کودکان و نوجوانان نداریم که وکیل نداشته
باشد.
رئیس‌مرکز وکلای قوه قضائیه با اشاره به اینکه در سال جاری ۸۵هزار نفر در آزمون وکالت شرکت کرده‌اند بیان کرد: از این تعداد ۷هزار نفر برای مرحله اول پذیرفته شده‌اند. مرحله دوم با همان مصاحبه‌ها قرار بود در بازه ۲۰ بهمن تا ۲۰ اردیبهشت انجام شود که به دلیل شرایط کرونا از ۲۰ بهمن شروع نشده و از حدود دو هفته دیگر مصاحبه‌ها شروع می‌شود.
بهادری جهرمی درباره آزمون مشاوران نیز گفت: در حوزه مشاوران خانواده 6 هزار و 500 نفر شرکت کردند و دو هزار نفر به مرحله دوم دعوت شدند. ان شاءالله در تابستان سال آینده هم آزمون وکالت و هم آزمون کارشناسی برگزار خواهد شد مگر کرونا مانع آن شود؛ هنوز تصمیم قطعی برای مشاوران خانواده گرفته نشده است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اصلاح مواد یک و هفت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و کسب و کار تلقی شدن وکالت گفت: با تلقی کسب و کار از وکالت موافق نیستم اما نوع استدلال بنده با این مسئله با نوع استدلال کانون‌های وکلای دادگستری متفاوت
است.
رئیس‌مرکز وکلای قوه‌قضائیه اظهارداشت: کانون وکلا معتقد است برداشته شدن ظرفیت منجر به بیکار شدن وکلا می‌شود اما استدلال من این بود که اساسا با جایگزین شدن نصاب نمره به جای ظرفیت مخالفتی نداریم اما نمی‌توان منکر سقف ظرفیت شد. کارآموز را زمانی می‌گیریم که برای آن ظرفیت داشته باشیم و باید شرط قبولی گذاشت اما به هیچ وجه نمی‌توان منکر شرط علمی
شد.
وی تصریح کرد: خطای نظام آموزش عالی برای درآمدزایی و بعضاً سوء مدیریت این بود که در هر رشته بدون سقف دانشجو پذیرش کردند و چوب حراج به مدرک تحصیلی زدند و نتیجه آن فارغ از تحصیلات بی‌سواد است اما ما چوب حراج به وکالت نمی‌زنیم.