kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۶۷۹
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳
پس از تصویب بودجه در مجلس صورت گرفت

گلایه دیرهنگام همتی از تورم‌زا بودن بودجه سال آینده

در حالی که چند ماه از ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس از سوی دولت می‌گذرد و رئیس‌کل بانک مرکزی طی این مدت هیچ حرفی درباره بودجه نزده بود حالا و پس از تصویب این بودجه در مجلس در انتقادی دیرهنگام از تورم زا بودن بودجه ۱۴۰۰ گلایه کرده است.


عبدالناصر همتی، در یادداشتی اینستاگرامی درخصوص بودجه ۱۴۰۰، آن هم پس از پایان تصویب بودجه در مجلس نوشت: «از اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ کشور، با تفاهم نسبی دولت و مجلس تعیین تکلیف و به تصویب نهایی رسید جای شکر دارد.
فارغ از محاسن و ایراداتی که می‌توان به محتوای بودجه گرفت، یک نکته مشخص شد: همه دولت‌ها و مجالس، علیرغم انتقاد از رشد نقدینگی و تورم، حتی با پرچم اصلاح ساختاری بودجه، نهایتاً به بودجه‌ای با توان رشد بالای نقدینگی رضایت می‌دهند.
درحالی که مجلس محترم همزمان در صدد تصویب طرحی، برای اصلاح ساختار اداره بانک مرکزی، با هدف تقویت استقلال و نیز پاسخگویی بیشتر بانک مرکزی است، اعداد و ارقام بودجه مصوب و تبصره‌های متعدد آن دربرگیرنده احکامی برای تکلیف به بانک مرکزی و سیستم بانکی است که نتیجه آن می‌تواند انتشار پول پر قدرت و رشد نقدینگی باشد.
کنترل نقدینگی و تورم مهم‌ترین هدف بانک مرکزی است. با توجه به امکان تشدید رشد نقدینگی از ناحیه بودجه کشور، یکی از راه‌های کنترل رشد نقدینگی نیز تشدید کنترل ترازنامه بانک‌ها است و این شاید در تناقض با تکالیف بودجه و همچنین برنامه خروج از رکود قرار گیرد. بانک مرکزی این انتظار راهم دارد که دولت و مجلس در مسیر کنترل نقدینگی و تورم پشتیبان بانک مرکزی باشند.»
گفتنی است لایحه اولیه بودجه 1400 که از سوی سازمان برنامه و بودجه پخت و پز شد، آنچنان آشفته و غیرواقعی تنظیم شده بود که صدای کارشناسان حامی دولت را هم درآورد. ارقام فروش نفت و درآمدهای گوناگون از سوی کارشناسان با عنوان درآمدهای خیالی مطرح گردید و همین موضوع باعث شد حتی کلیات این لایحه در مجلس رأی نیاورد.
پس از بازگشت لایحه به دولت، اصلاحاتی در آن صورت گرفت ولی با وجودی که هنوز برخی ایرادات در لایحه بودجه وجود داشت، نهایتا نمایندگان به منظور جلوگیری از بن‌بست در حوزه اجرایی کشور، به لایحه اصلاح شده تن دادند و آن را تصویب کردند.
حالا عبدالناصر همتی که در جایگاه رئیس‌کل بانک مرکزی باید بر متغیرهای پولی در کشور نظارت کند، پس از تصویب بودجه در مجلس، از آثار منفی آن بر متغیرهای پولی سخن می‌گوید.
به نظر می‌رسد این اظهارات بیش از آنکه فایده‌ای به حال نظام پولی کشور داشته باشد، نوعی اعلام برائت از تورم‌های احتمالی در سال آینده است که البته بر خلاف چنین دیدگاهی، صرف انتقاد از تصویب لایحه بودجه، از مسئولان رفع مسئولیت نخواهد کرد.