kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۶۵۸
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰

کامیون‌های حامل سیب آذربایجان‌غربی درانتظار صادرات



  عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی ارومیه گفت: سیب استان در مرزها و پایانه‌های صادراتی مختلف کشور در انتظار صادرات است و برای بهبود وضعیت، نیازمند روان سازی تشریفات گمرکی و همکاری هر چه بیشتر کشورهای همسایه
در صادرات هستیم.
بهنام تاج الدینی با بیان اینکه لازم است جمهوری آذربایجان همکاری بیشتری در روان‌سازی صادرات سیب درختی از آستارا داشته باشد، افزود: کامیون‌های حامل سیب استان به مقصد روسیه و سایر کشورها هم‌آکنون ۱۵ روز در این مرز معطل هستند که دچار خسارت‌های مالی می‌شوند.
وی ادامه داد: روزانه ۱۰۰ کامیون حامل سیب در مرز آستارا امکان تردد به جمهوری آذربایجان را می‌یابند که در فرصت باقی مانده یکی دو ماهه برای صادرات این روند بسیار کند و نیازمند بکارگیری دیپلماسی اقتصادی برای تسریع در این امر است.
نایب‌رئیس‌کمیسیون کشاورزی آذربایجان غربی گفت: هم‌آکنون فرم سالم و استاندارد بودن تولیدات و تراریخته نبودن به تاجران از سوی گمرگ ارائه نمی‌شود تا این فرم را ضمیمه محصولاتشان کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به افزایش صادرات، کانتینر‌های سیب استان در بنادر جنوب کشور نیز به صف هستند که مسیر و کشتی خاصی هنوز برای حمل آنها به مقصد معرفی نشده و نیازمند تعریف مسیر سبز برای این امر هستیم.
تاج الدینی ادامه داد: درمرز دوغارون تاجران و صاحبان افزون بر ۱۰۰ کامیون سیب درختی هر کامیون به اندازه ۲۵ تن سیب در این مرز متضرر شده‌اند.
وی با ‌اشاره به آغاز تهاتر سیب و موز ادامه داد: طبق اظهارات تاجران هر تاجر استان می‌تواند در بحث تهاتر فقط ۵۰۰ هزار دلار ثبت سفارش داشته باشد در حالی که برای سایر تاجران این محدودیت وجود ندارد.
 نایب‌رئیس‌کمسیون کشاورزی آذربایجان غربی خواستار رفع تعلیق کارتهای بازرگانی تاجران استان شد.
آذربایجان غربی دارای حدود ۶۰ هزار هکتار باغ سیب است که در سال جاری بیش از یک میلیون تن سیب از این باغ‌ها برداشت شده است.
با توجه به اینکه فرصت طلایی برای صادرات سیب برای باغداران و صادر کنندگان استان رو به پایان است تصمیم فوری مسئولان کشوری برای رفع این مشکل اساسی در بخش اقتصادی استان می‌تواند نگرانی آنان را از بابت بازار سیب درختی
رفع کند.