kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۵۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵

هنوز آموزش و پرورش دغدغه اصلی دولت نیست!

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: هنوز آموزش و پرورش به عنوان یک موضوع مهم و دغدغه اصلی در دولت و مراجع تصمیم‌گیری مطرح نیست.
محمدعلی نجفی در گردهمایی رؤسا و کارشناس مسئولان ادارات مشارکت‌های مردمی استان‌های کشور اظهار داشت: در قانون اساسی بر مشارکت مردم در اداره کشور موضوعاتی پیش‌بینی شده است.
وی افزود: مردم هر جا احساس سلامت و آزادی عمل کردند نشان دادند به موضوع مشارکت علاقه دارند و یکی از نمونه‌های بارز آن مشارکت مردم در انتخابات سال گذشته بود.
وی ادامه داد: همان طور که آموزش و پرورش به عنوان یک فعالیت حاکمیتی به آن نگاه می‌شود باید آن را جزیی از جامعه مدنی بدانیم؛ آموزش و پرورش باید دموکراتیزه شود و به عنوان جامعه مدنی به آن نگاه کرد و باید برای آن ساز و کارهایی فراهم کرد که آن را دموکراتیک نگاه کرد.
نجفی با بیان اینکه آموزش و پرورش می‌تواند یک نقش دوگانه ایفا کند، خاطرنشان کرد: امروز به یک وجه دیگر آموزش و پرورش در دنیا توجه می‌شود و آن نقش منفی آموزش و پرورش است و این صحبت این است که آموزش و پرورش همیشه با نقش مثبت در توسعه وجودی انسان‌‌ها ایفای نقش می‌کند.
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور ادامه داد: هنگامی که آموزش و پرورش تقویت اعتماد به نفس و نوآوری را ایفا کند، نقش مثبت دارد اما اگر آموزش و پرورش شرایطی فراهم کند که روحیه مقاومت برابر ارزش‌‌ها فراهم شود و تعاملات اجتماعی تضعیف شود آن وقت نقش منفی دارد.
وی تصریح کرد: مسئله مشارکت از این بعد قابل دفاع است که وقتی آموزش و پرورش را از تصمیم‌گیری به تصمیم‌گیری دموکراتیک تبدیل می‌کنید چه در تصمیم‌گیری و چه در تصمیم‌سازی می‌توانید جلوی تأثیرات و اشکالات منفی آموزش و پرورش گرفته شود.
دبیر ستاد اقتصادی ریاست جمهوری ادامه داد: نگاه به آموزش و پرورش در کشور باید به عنوان اصلی‌ترین توسعه پایدار تغییر کند؛ امروز با تفکری که در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد وقایع از این زاویه در آموزش و پرورش بسیار مشکل است.
وی با اشاره به اینکه اگر اعتقاد داشته باشیم مشارکت باید فراگیر باشد، باید ساختار‌ها و فرآیند‌ها مورد بازیابی و بازشکافی قرار گیرد، تصریح کرد: چه اتفاقی افتاده که با گذشت بیش از 30 سال که فعالان و مسئولان آموزش و پرورش از خالص‌ترین، مؤمن‌ترین و با اخلاص‌‌ترین نیروهای این کشور بودند اما آن نتایج که مورد انتظار بوده است اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: انتظار و تعریفی که ما از آموزش و پرورش داریم شاید تعریف درستی نیست که دانش‌آموز در مدرسه یک شخصیت و بیرون از مدرسه یک شخصیت دیگر دارد را باید مورد بازشکافی قرار داد.
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه به نظر من یکی از اولویت‌هایی که باید امسال به آن توجه شود و به 4 موردی که وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده اضافه شود، موضوع تقسیم کار ملی در ارتباط با آموزش و پرورش است، اظهار کرد: هنوز آموزش و پرورش به عنوان یک موضوع مهم و دغدغه اصلی در دولت و مراجع تصمیم‌گیری مطرح نیست.
نجفی در حالی این اظهارت را بیان داشته است که خودش چندین سال وزیر آموزش و پرورش دولت سازندگی بوده و ظاهراً نتوانسته است آموزش و پرورش سازندگی را «دموکراتیزه» کند و اکنون از دولت خواسته است که به آموزش و پرورش توجه نموده و آن را دموکراتیزه کند! البته نجفی به طور واضح مشخص نکرده است که آموزش و پرورش چرا، چگونه و با چه راهکارهایی دموکراتیزه می‌شود ؟ اظهارات آموزش و پرورشی نجفی که سمت دولتی وی، اقتصادی است از این حیث نیز در نوع خود جالب و درخور تأمل است!